Cité de l’Opera: Jackie, Calixto en Jan
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 72.
So true this, so true. Amazing people!
Het was even zoeken naar iemand die bereid was te zingen tijdens de inauguratie van de nieuwe president van de Verenigde Staten. Jackie Evancho, jonge ster van de cross-overopera, heeft toegezegd. Haar besluit is omstreden en bekritiseerd, en dan heeft ze óók nog een transgender zus. Ze komt dus naar Washington, net als het Mormon Tabernacle Choir. Elton John en Andrea Bocelli werden gevraagd maar zeiden neen.
Juliet and Jackie Evancho, Bonding as Targets in a Trump Media Frenzy https://t.co/GSq8YjJF0v
— New York Times Music (@nytimesmusic) January 11, 2017
Twee halen, één betalen
Dat tenoren iets gevoeliger zijn voor aandacht en succes hoort u ons niet zeggen. Maar er blijkt een golfje ‘encores’ door de operawereld te gaan met tenoren die succesaria’s herhalen in een voorstelling. Piotr Beczala bijvoorbeeld, onlangs in Werther in het Liceu in Barcelona.
Watch Piotr Beczala Encore Barcelona audiences https://t.co/oWxzR7Nz1x
— Operawire (@OperawireNews) January 16, 2017
You love it or…
Van Floris Kortie zouden we zonder nadenken en ongezien een tweedehandsauto of -fiets kopen, dus we geloven hem ook als hij suggereert dat pinguïns alleen van operette houden.
5 redenen waarom je opera moet luisteren https://t.co/pvYKUMpDIj
— Podium Witteman (@PodiumWitteman) January 11, 2017
Niet elke opera duurt vijf uur
Time Out New York is de uitgaansgids voor theater, muziek en entertainment. Een avond uit naar de opera? “Believe it or not, it’s not as stuffy as it seems.” Integendeel, stelt het blad in een opsomming van redenen om naar de Metropolitan Opera te gaan: “It’s glitzy, glamorous and totally accessible to the average viewer.”
11 reasons why the Metropolitan Opera is seriously underrated: https://t.co/QbErydYQUV pic.twitter.com/osvHsAbRM7
— Time Out New York (@TimeOutNewYork) January 16, 2017
Regisseur Calixto Bieto, die komend jaar zijn Amerikaans regiedebuut zou maken, is minder blij met de Met. La forza del destino, een coproductie met de English National Opera, is geschrapt om 1 miljoen dollar te besparen. Bieto’s manager vindt het “cruel and disappointing”.
#BREAKING La Forza del Destino is causing some Backlash https://t.co/Db2iCwxbH9
— Operawire (@OperawireNews) January 17, 2017
Gid moaning
De Nederlandse bariton Thomas Oliemans zit in Madrid voor Billy Budd en bevriend collega Matthew Rose in Londen voor Ochs in Der Rosenkavalier. Te weinig tijd om elkaar te spreken, maar gelukkig is er Twitter.
it has been way too long, and sorry to have missed your Ochs, hope to meet up soon!
— Thomas Oliemans (@thomas_oliemans) January 16, 2017
Uche uche
Wie vaak in de concertzaal zit en buiten een sjaal omdoet, wordt nogal eens gestoord door andere bezoekers die dat niet doen. In Carnegie Hall vonden ze een ideale sponsor.
Many thanks to our sponsor, @RicolaUSA, for keeping our concerts as quiet and cough-free as possible. pic.twitter.com/bJmdF4LQWQ
— Carnegie Hall (@carnegiehall) January 17, 2017
Jazzzzz
Sinds Edwin Rutten gestopt is bij Muziekwijzer op Radio 4 wordt er nooit meer spontaan een swingend scatdeuntje aangeheven. Is dat vooruitgang of toch zonde? Zendermanager Marwil Straat deed onderzoek.
Nou, we hebben het onderzocht; 25% vd luisteraars wil jazz op R4 tegen 50 % niet. Rest weet niet. Moeilijk om iedereen tevreden te houden 😬 https://t.co/kKZWHHFmS3
— Marwil Straat (@MarwilStraat) January 16, 2017
Rufus rules
Een op zijn zachtst gezegd eigen geluid: niet veel hoogte, betrekkelijk weinig resonans en altijd mét microfoon. De echte kenners zouden gehakt maken van Rufus Wainwright. Wij waren diep onder de indruk van zijn optreden in het Rotterdamse Luxortheater, een paar dagen na dat in Utrecht, waarvan de opname op de website van Radio 4 te beluisteren is. Hij zong onder meer een lied uit Les nuits d’été van Berlioz en ‘Di Provenza il mar’ uit La traviata.
Wat een geweldige avond met @rufuswainwright en @Ams_Sinfonietta in @LuxorTheater #ZoMooi #GingHetMaarAltijdDoor pic.twitter.com/tHtqs5a7Kj
— Paul Valster (@Valsterp) January 16, 2017
Juliettes bij de vleet
Nellie Melba, Mirella Freni, Anna Moffo, Natalie Dessay; het zijn maar enkelen van de Juliettes in de meer dan 329 opvoeringen van de opera Roméo et Juliette van Gounod bij de Metropolitan Opera in New York. Ze staan in het overzicht van Operawire, met clips van YouTube. Komende zaterdag is, in de zaal en via Live in HD, Diana Damrau de Juliette van dienst.
Want to know some of the @MetOpera famous Juliettes. Here is a look at some of them. https://t.co/jvLokUzULJ
— Operawire (@OperawireNews) January 16, 2017
Saggo
Written on Skin, een coproductie met onder meer De Nationale Opera, is terug in het Royal Opera House in Londen, met opnieuw countertenor Iestyn Davies in de rol van Angel/Boy en Barbara Hannigan als Agnès. Componist George Benjamin zit bij muziekuitgeverij Faber. De voorstelling kreeg vier sterren van Bachtrack, maar ook in Groot-Brittannië zijn er zure critici.
Happy New Year critics! https://t.co/OxdlnyxyUw
— 𝕚 𝕚 𝕕𝕒𝕧𝕚𝕖𝕤 (@iestyn_davies) January 14, 2017
Ben helpt een handje
Tenor Benjamin Bernheim blijkt voor een man die thuis de handen uit de mouwen steekt een wonderlijk ouderwetse opvatting te hebben: “I really love to help my wife do everything at home.”
Check out exclusive interview with @ben_berheim https://t.co/Uc6j9BrGeD
— Operawire (@OperawireNews) January 14, 2017
Girls who love girls
Met een knipoog naar de klassieker ‘Girls & boys’ van Blur uit de jaren negentig zette Kate Hopkins van het Royal Opera House een serie ‘Hosenrollen’ op een rij.
Girls who are boys
(We're assuming @blurofficial took inspiration from Cherubino and Octavian back in the 90s)https://t.co/0wW8GT6g09
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) January 13, 2017
Così vol beweging
Eind van de maand gaat in Parijs een nieuwe productie van Così fan tutte van Mozart in première. Het belooft een opmerkelijke voorstelling te worden in het Palais Garnier, met een regie en choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker en een decor- en belichtingsontwerp van Jan Versweyveld.
#CosiFanTutte #Mozart
Dès le 26 janvier sous la baguette de Philippe Jordan et dans la mise en scène d'Anne Teresa de Keersmaeker. pic.twitter.com/LtSzcviC0w— Opéra de Paris (@operadeparis) January 13, 2017
Operalia naar Kazachstan
Plácido Domingo, onvermoeibaar over de wereld razend, brengt zijn jaarlijkse wedstrijd voor jonge talenten, Operalia, dit jaar naar het oosten.
#ICYMI @operalia has its location! Learn more #operacompetitions https://t.co/9Enb4FKufB
— Operawire (@OperawireNews) January 11, 2017
Renée vlamt
Sopraan Renée Fleming vierde de laatste weken triomfen in Londen met haar rol van de Marschallin in Der Rosenkavalier. Hier zijn haar tips voor zangers.
💫🌟Top Tips for singers from @reneesmusings with @ClassicFM below! 🌟💫 https://t.co/EAUPadu29z
— Decca Classics (@deccaclassics) January 12, 2017
Als u even doorscrolt, komt u bij een interview met de sopraan over haar nieuwe album Distant Light, waarop ze werk zingt van Anders Hillborg, Samuel Barber en de IJslandse popzangeres Björk.
Also in Presto News: Katherine interviews Renée Fleming on Distant Light & Lisa Batiashvili on Tchaikovsky/Sibelius https://t.co/eDdd27NaUa pic.twitter.com/3KbGaWur8x
— Presto Classical (@PrestoClassical) January 13, 2017
Met Lisette aan tafel
Iedereen is vervangbaar, ook interviewers. Lisette kan heel goed zonder ons, met haar reiservaringen, levenlessen en boekentips.
Have you seen my winter 2017 newsletter? Lots of great things coming up! Lausanne, Munich, Washington D.C!https://t.co/CA916U9iiP
— Lisette Oropesa (@Lisette_Oropesa) January 10, 2017