Orkest Achttiende Eeuw op tour met Fidelio
Het Orkest van de Achttiende Eeuw geeft van 27 januari tot en met 1 februari vier semiscenische voorstellingen van Fidelio in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Arnold Bezuyen en Katrin Kapplusch zingen de hoofdrollen.
Het Orkest van de Achttiende Eeuw bestond in 2016 35 jaar. Dirigent Frans Brüggen en violiste Lucy van Dael lanceerden het ensemble in 1981 en bouwden een stevige naam op als vertolkers van muziek uit de barok en de klassieke periode.
Opera is een niet gering onderdeel van het werk van het orkest. De afgelopen jaren produceerde het gezelschap semiscenische voorstellingen van Die Entführung aus dem Serail, Le nozze di Figaro en Così fan tutte.
Na al dat Mozart-repertoire is het nu tijd voor Beethoven en zijn enige opera Fidelio. Een werk dat een moeizame ontstaansgeschiedenis heeft. Beethoven schreef maar liefst drie verschillende versies en vier verschillende ouvertures. Het Orkest van de Achttiende Eeuw speelt de laatste, definitieve versie uit 1814.
Fidelio draait om het echtpaar Florestan en Leonore. De Spaanse edelman Florestan is in het geheim gevangengezet door zijn vijand Don Pizarro. Zijn echtgenote weet waar hij zich bevindt, verkleedt zich als man (onder de naam Fidelio) en bemachtigt via gevangenisbewaarder Rocco een baantje in de gevangenis. Het lukt haar om in de cel van haar man binnen te dringen en hem te bevrijden, geholpen door de komst van minister Don Fernando, precies op het juiste moment.
De Nederlandse tenor Arnold Bezuyen – niet vaak in eigen land te zien – zingt de rol van Florestan. Naast hem staat sopraan Katrin Kapplusch als Leonore/Fidelio. Kapplusch is al een aantal jaren solist in het zangersensemble van het Aalto-Musiktheater in Essen.
Gevangenisbewaarder Rocco wordt vertolkt door Michael Tews. De jonge sopraan Laetitia Gerards zingt Rocco’s dochter Marzelline en tenor Fabio Trümpy is Jaquino, de assistent van Rocco die een oogje heeft op Marzelline. Don Fernando en Don Pizarro worden vertolkt door respectievelijk David Wilson-Johnson en Wiebe Pier Cnossen.
Het orkest staat onder leiding van Jonathan Darlington. De koorpartij, met onder meer het bekende ‘O welche Lust’, wordt gezongen door het Rotterdam Symphony Chorus, ingestudeerd door Wiecher Mandemaker. Het koor is een initiatief van de Stichting Laurenscantorij, in samenwerking met De Doelen en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Fidelio is te zien in een regie van Jeroen Lopes Cardozo, die de afgelopen jaren ook de producties van de drie Mozart-opera’s voor zijn rekening nam. Cardozo werkt samen met Melle Hammer (decor) en Aziz Bekkaoui (kostuums).
Fidelio gaat op 27 januari in première in De Doelen in Rotterdam en staat daarna in TivoliVredenburg in Utrecht (28 januari) en Koninklijk Theater Carré in Amsterdam (31 januari, 1 februari).
Hieronder een inleidend filmpje bij de productie:
Zie voor meer informatie de website van het Orkest van de Achttiende Eeuw.