Cité de l’Opera: Patricia, Renée en Sonya
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 73.
Gezongen speeches
De bijdrage van zangeres Jackie Evancho aan de inauguratie van de nieuwe president van de VS werd met veel wenkbrauwfronsen aangehoord door muziekkenners. Iets grotere namen werkten mee aan dit project van componiste Glen Roven. Ze zette fragmenten uit speeches van Hilary Clinton op muziek, gezongen door onder anderen Nathan Gunn, Patricia Racette en Lawrence Brownlee.
https://twitter.com/asvokos/status/822159731108311041
Renée tweet
Het is vast puur toeval, maar terwijl de nieuwe president door de tientallen miljoenen mensen op de pleinen voor hem in Washington werd toegejuicht, kreeg Renée Fleming ineens zin een filmpje te tweeten: een video van de National Endowment for the Arts.
A drop in the budget ocean amplified 10X by matching, #NEA sends ripples across our nation for culture & humanity: https://t.co/dPl6TRPuI9
— Renee Fleming (@ReneeFleming) January 20, 2017
Met-veterane
Sopraan Roberta Peters overleed afgelopen week op 86-jarige leeftijd. Ze zong meer dan vijfhonderd voorstellingen bij de Metropolitan Opera, met rollen als Königin der Nacht in Die Zauberflöte, Rosina in Il barbiere di Siviglia en Gilda in Rigoletto.
We mourn the death of #RobertaPeters & extend deepest condolences to her family, friends & millions of opera lovers whose lives she touched. pic.twitter.com/9Ab7qZKl84
— Metropolitan Opera (@MetOpera) January 19, 2017
Bizet op replay
Naxos maakt het de luisteraar makkelijk: een uitgebreide playlist met werk van Georges Bizet.
#NowPlaying @Spotify's Composer Weekly playlist spotlight on Bizet, ft. tracks from Naxos, Dynamic, Orfeo and more! https://t.co/MPILaVALXl
— Naxos Records (@naxosrecords) January 24, 2017
Helder geluid uit Overijssel
In Enschede zijn de eerste repetities begonnen voor de nieuwe productie van de Nederlandse Reisopera. In Mozarts Don Giovanni zingt het koor Consensus Vocalis onder leiding van Benjamin Goodson.
Fun first day with @ConsensusVoc on Mozart Don Giovanni. It looks so easy, but Mozart is always so HARD to get just right. More tomorrow. pic.twitter.com/ng42CbRTHl
— Benjamin Goodson (@benjamin_gdsn) January 19, 2017
Leve de creatieve elite
“Can rejection by the creative class – the ‘cultural élite’ that Trump’s supporters have rallied against – constitute effective resistance?” Over die actuele vraag schreef Emily Eakin een opiniestuk in The New Yorker.
What Can Artists Accomplish by Saying No to Trump? https://t.co/TfnrIHUuNt via @newyorker
— Christian Carey (@CBCarey) January 22, 2017
Karel wijst muziek
Karel Deseure dirigeerde vorig jaar zijn eerste opera: La bohème bij Opera Zuid. Hij is nog de hele week Muziekwijzer, rond 15 uur op NPO Radio 4.
I'm very pleased to be guest @Muziekwijzer @NPORadio4 this week. I think I chose some nice music… Everyday at 15h!
— Karel Deseure (@KarelDeseure) January 23, 2017
Lager dan laag
Een paar dagen geleden maakte basso profundo Andrea Mastroni zijn debuut in de New Yorkse Metropolitan Opera als Sparafucile in de ‘Las Vegas’-Rigoletto. “This Sparafucile is a Mafioso. He is aggressive and yet very gentlemanly. He has style”, zegt Matroni over zijn rol.
.@MastroniAndrea's debut was called superb by the #TheClassicalReview! Read our interview of the basso-profondohttps://t.co/95aw8PEze7
— Operawire (@OperawireNews) January 24, 2017
Violetta te Enschede
Zo langzamerhand worden de plannen onthuld van de Nederlandse operahuizen voor seizoen 2017/2018. De Nederlandse Reisopera brengt opnieuw een klassieker, La traviata, en de eerste buitenlandse ster is al bekend.
Fiona Kimm sings Annina in La traviata for the Nederlandse Reisopera next season.
— James Black Mgt (@Jamesblackmgt) January 23, 2017
Volgende sopraan
Na de uitstekend ontvangen Roméo et Juliette van het duo Grigolo-Damrau in de Live in HD-uitzending van de Met is binnenkort een Traviata gepland met in de hoofdrol Sonya Yoncheva. “Possibly the best Traviata in the world at present”, vond Die Welt. Een kort portret van de sopraan.
SONYA YONCHEVA
"Best Traviata in the world at present”
"Finest Violetta since Maria Callas"
Season 2017:https://t.co/rlx1X6vHiF pic.twitter.com/c4BmHEULIi— Meet Me At The Opera (@MMATOpera) January 20, 2017
Calleja weet nu wie Gerry Eickhof is
Tenor Joseph Calleja heeft, vanwege een vliegende start van zijn carrière in ons land, een zwak voor Nederland. Dit filmpje uit Zondag met Lubach sprak hem aan.
Always loved the Dutch and here is a reason to love them that little bit more… #eetmijnkonijnnietoep https://t.co/HepLJGezp0
— Joseph Calleja (@MalteseTenor) January 24, 2017
Girl-music-power
Zou u uit uw hoofd een aantal vrouwelijke componisten van deze tijd kunnen noemen? Rebecca Lentjes zette tien belangrijke, nog levende vrouwelijke componisten op een rij.
Who are the top 10 contemporary women composers according to our reviewer Rebecca who is based in NYC @rsl318? https://t.co/5885v0fnXX
— Bachtrack (@bachtrack) January 23, 2017
Alweer Lisette
De aandacht in deze rubriek voor sopraan Lisette Oropesa is inderdaad buitenportioneel. Dankzij deze video uit Lausanne weten we ook hoe ze fysiek en vocaal in vorm blijft: een Nespressootje om de dag te beginnen.
Enjoy a short film of my mornings here in #Lausanne! I am singing the finale of Act IV; Ophelie's death.https://t.co/knTBZ8rTfr
— Lisette Oropesa (@Lisette_Oropesa) January 23, 2017
Tenor met facial hair
Joel Prieto is een succesvolle zanger, die binnenkort als Belmonte zijn debuut maakt bij de Los Angeles Opera. Als hij niet zingt, oefent hij op zijn zwoele blik in de camera.
Interview with Joel Prieto on his upcoming debut at the @LAOpera
#LAOAbduction #Belmonte #Mozart @OperawireNews https://t.co/FoVdFGcwRy— Joel Prieto (@_JoelPrieto_) January 23, 2017
Niet te spelen – niet te zingen
BBC Music Magazine verzamelde tien klassieke werken die eigenlijk niet te doen zijn.
Fiendishly difficult or downright impossible? 10 pieces once considered unplayable: https://t.co/jVZr4lKVGn pic.twitter.com/Ka1joywVSw
— BBC Music Magazine (@MusicMagazine) January 24, 2017
Joepie
Tussen het soms wel erg zure operapubliek is Edwin Rutten – frequent bezoeker van alles waar klassieke zang klinkt – een opgewekte uitzondering, die niet naar de opera gaat om te kreunen en te steunen over de hoogte van de tenor en de ademsteun van de mezzo. Ook muzikaal is Rutten nog heel vitaal. Zou dat ook door Tanja komen?
Hoe is het nu met @EdwinRuttenNL?https://t.co/yrVrnI1pU4 pic.twitter.com/jGcyjng3ZH
— Nieuwe Revu (@NieuweRevu) January 24, 2017
010 telt mee
De Amsterdammers brengen vanaf 7 februari Prins Igor van Borodin. Maar dat kan niet zonder hulp uit Rotterdam. Daar wordt al gerepeteerd onder leiding van Stanislav Kochanovsky.
Voorbereidingen Prins Igor Borodin @rdamphil @DutchNatOpera olv Stanislav Kochanovsky pic.twitter.com/f20vXXnxrj
— George Wiegel (@GeorgeRPhO) January 24, 2017