AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Cité de l’Opera: Franz, Philip en Renée

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 74.

Der Franz. Heute 320 Jahre alt

The Philip. Today 80 years old

Dansen op Bach met een biertje

Barbara en Stéphane
Barbara Hannigan is net klaar met een serie voorstellingen van Written on Skin. Er komt nieuw werk aan van het duo Benjamin en Crimp voor haar en bariton Stéphane Degout.

Opera in the cloud
De Opéra National is in de wolken met zijn nieuwe seizoensprogramma.

Paniek! Verwarring. Regie
Vraag aan regisseur Peter Konwitschny: “Are you ever afraid that this approach to opera is considered too intellectual for the average operagoer and thus leaves them confused?”

https://twitter.com/WagneroperaNET/status/825738041406873600

Duo
Pianist James Baillieux is een allemansvriend in de meeste positieve zin van het woord.

Blue Opera
De Nieuw-Zeelandse tenor Simon O’Neill debuteerde op Twitter deze week. Helaas kunnen we maar aan één van zijn twee carrières aandacht besteden op Place de l’Opera.

Alice zingt Nico
Alice Coote gaf een bijzonder recital in Wigmore Hall, gewijd aan geestesziekte, met onder meer een nieuw lied van Nico Muhly.

Jonas terug
Gisteren zong Jonas Kaufmann zijn laatste Lohengrin in de serie voorstellingen in de Parijse opera. Hij blijft nog even voor de uitreiking van de Victoires de la Musique classique, de Franse muziekprijzen, op woensdagavond. Hij krijgt dan een ere-Victoire.

De tenor is terug met een heldere blik en kijkt weer vooruit. Naar verluidt doet hij binnenkort ook Amsterdam aan.

Niet te stuiten
Zo mooi als de nieuwslezer het in deze video zegt kunnen wij het niet formuleren, maar Plácido gaat dirigeren in Praag. Zijn concert is op een gedenkwaardige plaats en dag.

Nieuwe Così
Nieuwsgierigmakend is de nieuwe enscenering van Così fan tutte van Mozart door choreografe Anne Teresa De Keersemaeker voor de Opéra national de Paris. Niet te makkelijk, maar, aldus de recensent Laurent Bury, “les surtitres ne sont pas faits pour les chiens” (de boventiteling is er niet voor niks) om eraan toe te voegen: “et un effort d’attention n’est jamais mauvais pour les muscles du cerveau, même à l’opéra” (zelfs in de opera kan het geen kwaad je hersenspieren eens te gebruiken).

Where’s Al Bundy?

Hij komt eraan!
Ildar is op weg naar Amsterdam.

Cité 31 januari beeld

Komende en gaande vrouw
Marylin gaat en Renée komt als de artistiek adviseur voor het lied van Carnegie Hall.

Zijn broer had zijn cello gejat
De wraak van Jan Bastiaan was meedogenloos: hij ging zingen.

David Lang
De Amerikaanse componist is vaak in ons land, deze keer voor het Storioni Festival.

Degout and gadgets
Na slow reading en slow cooking kun je nu ook slow op je horloge kijken.

Vorig artikel

Carlstedt volgt casting director Fernández op

Volgend artikel

Classical Now! opent met Schubert

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

2Reacties

  1. c.horsmeier
    1 februari 2017 at 16:05

    wat is er met Jonas Kaufmann gebeurd ?? wat is die veranderd.
    Volgens zeggen zijn stem ook zachter ,heel anders.
    Komt Hij nog naar Amsterdam 4 juni??//

  2. Rudolph Duppen
    2 februari 2017 at 12:48

    Hij heeft net een glorieuze rentrée gemaakt als Lohengrin in Parijs als we de Franse recensies mogen geloven. Ik zie uiterlijk weinig verschil alleen dat hij een opvallende bril draagt. Zijn stem is nog even prachtig naar het schijnt. In de nieuwsbrief van de vrienden van DNO staat zijn komst voor 4 juni a.s. in het kader van Het Holland Festival samen met Eva-Maria Westbroek aangekondigd.