AchtergrondBinnenkort

Holland Festival: “Relevant zoals in 1947”

De zeventigste editie van het Holland Festival, die in juni wordt gehouden in Amsterdam, wil nog even relevant zijn als de eerste, in het oprichtingsjaar 1947. Opera en muziektheater maken deel uit van de programmering, met als hoogtepunt het optreden van tenor Jonas Kaufmann.

HF 2017
Affiche van het Holland Festival 2017. (ontwerp thonik)

“Als het Holland Festival niet zeventig jaar geleden was uitgevonden, dan hadden we dat nu alsnog gedaan”, aldus Annet Lekkerkerker bij de perspresentatie, dinsdagmiddag in Amsterdam. Dat er weer een compleet programma staat, zo benadrukte ze, is te danken aan de twee subsidiënten, het Rijk en de gemeente Amsterdam, en de sponsors en fondsen die bijdragen. De BankGiro Loterij staat nog niet met een logo in het programmaboek; de melding dat er van die kant financiële steun komt, werd net voor de persbijeenkomst bekend.

In 1947, toen in het naoorlogse Europa de noodzaak werd gevoeld om kunst in te zetten als middel van intensieve samenwerking en als wezenlijk bestanddeel van een moderne samenleving, werden op verschillende plaatsen festivals opgericht. In Cannes ontstond een festival voor film en in Avignon en Edinburgh ontstonden festivals voor theater en muziek. In Nederland begon het Holland Festival dat jaar zijn inmiddels zeventigjarige traditie van zomerprogrammeringen, buiten het reguliere seizoen.

“Maria Callas, Kathleen Ferrier, Fayrouz: zulke grote namen hebben altijd deel uitgemaakt van de programmering van het festival”, stelde artistiek directeur Ruth Mackenzie in haar overzicht van het programma. Dit jaar is Jonas Kaufmann de grote ster. Ook komen drie voormalige festivaldirecteuren terug in het festival. Pierre Audi regisseert de Mariavespers van Monteverdi en Ivo van Hove regisseert zowel het toneelstuk Obsession als de opera Salome. Van Jan van Vlijmen wordt werk uitgevoerd dat hij componeerde voor het Holland Festival van 1962.

In totaal presenteert het Holland Festival in het hoofdprogramma 50 producties, waaronder 17 wereldpremières en 32 Nederlandse premières. De voorstellingen vinden plaats op bekende locaties als Nationale Opera & Ballet en het Concertgebouw, maar ook op minder voor de hand liggende plekken in de stad. Er is theater op het Mercatorplein in Amsterdam-West, aan de IJpromenade komen strandstoelen te staan en het Indonesische Jogja Noise Bombing geeft een serie guerrillaconcerten.

Opera en muziektheater

In de Gashouder ensceneert Pierre Audi het laatste deel van zijn Monteverdi-serie. De zangers en musici van het ensemble Pygmalion worden in de Mariavespers muzikaal geleid door Raphaël Pichon. Voor de mise-en-espace werkt Audi samen met de Belgische beeldend kunstenares Berlinde de Bruyckere.
3, 4 en 5 juni in de Gashouder Westergasfabriek.

"Grote namen hebben altijd deel uitgemaakt van de programmering van het festival”, aldus artistiek directeur Ruth Mackenzie. (© Michel Porro)
“Grote namen hebben altijd deel uitgemaakt van de programmering van het festival”, aldus artistiek directeur Ruth Mackenzie. (© Michel Porro)

Peter Sloterdijk schreef het libretto en Jörg Widmann de muziek voor de opera Babylon uit 2012. Het is de tweede opera van Widmann, leerling van Wolfgang Rihm. Markus Stenz dirigeert het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en het Nederlands Kamerkoor. Solisten zijn onder anderen Marisol Montava, Gabriele Schnaut en Kai Wessel.
3 juni in het Concertgebouw.

Het eerste solo-optreden van tenor Jonas Kaufmann in Nederland maakt deel uit van de programmering van het Holland Festival. Begeleid door het Residentie Orkest onder leiding van Jochen Rieder zingt Kaufmann in het Concertgebouw fragmenten uit Otello van Verdi en een scène uit de eerste akte van Die Walküre van Wagner. Voor dat deel werkt bevriende collega Eva-Maria Westbroek mee aan het concert.
4 juni in het Concertgebouw.

Regisseur Ivo van Hove is door zijn werk met David Bowie inmiddels zelf een ster geworden in zijn vakgebied. Hij was directeur van het Holland Festival en regisseerde op operagebied producties van Der Ring des Nibelungen in Antwerpen en Brokeback Mountain in Madrid. Hij maakt met dirigent Daniele Gatti een nieuwe productie van Salome van Richard Strauss voor De Nationale Opera. Het Koninklijk Concertgebouworkest begeleidt solisten als Malin Byström, Lance Ryan en Doris Soffel. De voorstelling is ook gratis te zien als Opera in het Park, dit jaar gehouden in Park Frankendael.
9 juni – 5 juli in Nationale Opera & Ballet.

La chanson de Roland is een heldendicht, geschreven tussen 1040 en 1115, over de neven Karel de Grote en Roelant en hun oorlog met de Saracenen. Het oude verhaal wordt door de Egyptische kunstenaar Wael Shawky tot een grootschalig muziektheaterwerk omgebouwd. In de cast zitten twintig traditionele fidjeri-zangers uit de Golfstaten.
11 en 12 juni in de Stadsschouwburg.

Affiche van Octavia. Trepanation, dat tijdens het Holland Festival in wereldpremière gaat. (© Stepan Loekjanov)
Affiche van Octavia. Trepanation, dat tijdens het Holland Festival in wereldpremière gaat. (© Stepan Loekjanov)

Een wereldpremière is de opera – de Russische makers spreken liever van een opera-operatie – Octavia. Trepanation. De opera legt de bloederige werking van revolutie bloot. Componist Dmitri Koerljandski en regisseur Boris Joechananov komen beiden uit Moskou. De muziek van hun opera bestaat uit opgerekte socialistische hymen, aangevuld met teksten van Leon Trotski en het toneelstuk Octavia, toegeschreven aan Seneca, over de Romeinse keizer Nero.
15 en 16 juni in het Muziekgebouw aan ’t IJ.

Een documentaire-muziektheatervoorstelling over “het uitbesteden van ons ongemak over sociale sortering” is Simple as ABC #2: Keep Calm & Validate. Maker Thomas Bellinck baseert zijn voorstelling op gesprekken met grens- en datamanagers langs de rafelranden van Europa. De muziek werd gecomponeerd door Joris Blanckaert en wordt uitgevoerd door het ensemble SPECTRA.
16 en 17 juni in Frascati.

Bas-bariton Florian Boesch geeft een concert met liederen van Schubert, Schumann, Brahms, Mahler en Purcell. Het Oostenrijkse ensemble Franui begeleidt. Franui speelt het grote repertoire, van barok tot laatromantiek, maar dan anders, met invloeden van volksmuziek en jazz.
21 juni in het Muziekgebouw aan ’t IJ.

Huba de Graaff, die eerder de Apera en een Pornopera maakte, baseerde zich bij het componeren van The Naked Shit Pictures – a retropera op een interview dat Theo van Gogh in zijn serie Een prettig gesprek had met de Britse kunstenaars Gilbert & George. Marien Jongewaard regisseert een cast met onder anderen Xander van Vledder. Die speelde eerder de rol van Willem Ruis in een musical over het leven van de tv-presentator.
22 en 23 juni in de Stadsschouwburg.

Het Nederlandse Ragazze Quartet werkte in de vorige editie van het Holland Festival samen met het Kronos Quartet, onder meer voor het stuk Black Angels van Robert Crumb. Het wordt door het Nederlandse viertal gespeeld tijdens een aan Crumb gewijd concert, waaraan ook sopraan Claron McFadden meewerkt. Zij zingt een selectie van A Journey Beyond Time, gebaseerd op klassieke spirituals uit het American Songbook.
23 juni in het Muziekgebouw aan ’t IJ.

Ook buiten het opera- en muziektheaterrepertoire is er veel te beleven tijdens het komende Holland Festival. Robert Lepage presenteert 887, een solovoorstelling over het geheugen. Hij regisseerde kortgeleden de opera L’amour de loin van Saariaho bij de Metropolitan Opera in New York en maakte daar eerder ook een complete Ring des Nibelungen.

The Nation is een “actuele theaterhriller” over de op hol geslagen Nederlandse multiculturele samenleving. Het is een productie van het net opgerichte Nationaal Theater met maker Eric de Vroedt.

Als schaduw vooruit naar 2019, als aus LICHT van Stockhausen geprogrammeerd staat, spelen de broers Lucas en Arthur Jussen diens pianostuk Mantra. Het is hun debuut, zowel op het Holland Festival als met het werk voor twee piano’s, live electronica en slagwerk. Verder werken bekende acteurs als Jude Law en Cate Blanchett mee aan producties op het festival.

De twee hoofdthema’s in de programmering van het Holland Festival 2017 zijn Indonesië en democratie. Democratie omdat de wereld zich – na de Brexit, de verkiezing van de nieuwe Amerikaanse president en de komende verkiezingen in Nederland, maar ook in Duitsland en Frankrijk – opnieuw moet buigen over het begrip democratie, aldus de programmeurs. In die stijl eindigde de presentatie door de festivaldirecteuren Lekkerkerker en Mackenzie: “Kom in actie, kies Holland Festival!”

Zie voor meer informatie over de programmering en kaartverkoop de website van het Holland Festival.

Vorig artikel

Programma Robeco SummerNights 2017

Volgend artikel

Vlaamse Boccanegra grijpt naar de keel

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

6Reacties

  1. Leen Roetman
    8 februari 2017 at 11:45

    De kaartverkoop voor Jonas Kaufmann loopt nog niet storm. Boeken via de website van het HF, boek je via de website van het Concertgebouw lijkt het alsof er bijna geen kaart meer te krijgen is.

  2. Rudolph Duppen
    8 februari 2017 at 13:53

    Op de site van Het HOLLAND FESTIVAL kun je wel iets aanklikken in het grijze gedeelte maar je krijgt alleen geen kaartje. Wat Het Concertgebouw aangeeft is correct. De site ven Het Holland Festival is trouwens gebrekkig en onveilig. De kaartverkoop zou op 7 februari om 16.00 beginnen maar om 16.15 kon je nog geen kaartje kopen. Gelukkig had ik al vóór 16.00 kaartjes gekocht op de beveiligde site van Het Concertgebouw. Het concert is nu bijna uitverkocht.

  3. Leen Roetman
    8 februari 2017 at 13:59

    Je moet het ronde bolletje voor de datum aanklikken, dat wordt dan paars en dan kun je verder. Er zijn nog héél veel kaarten!
    Ook voor Salome zijn via de HF website andere plaatsen te boeken dan via de website van DNO.

  4. Maria
    8 februari 2017 at 14:02

    Ter info: De site van het HF is gewoon de site van de Stadsschouwburg Amsterdam (zie de URL op de bestelpagina), maar dan met een ander logo. Je kunt ook inloggen met op je schouwburgaccount, als je dat hebt. Er zijn nog plaatsen genoeg. De grijze plaatsen zijn verkocht, de rest nog niet. Ik heb gisteravond in alle rust een kaartje kunnen reserveren al vond ik het, met een schuine blik op mijn budget, best veel geld. Tweede rang, dat dan weer wel.

  5. Rudolph Duppen
    8 februari 2017 at 14:27

    Bedankt Leen en Maria.Ik krijg bij de site van Het Holland Festival de mededeling onveilige site. Dat ronde bolletje had ik natuurlijk al aangeklikt.Inderdaad een groot verschil tussen de plattegrond van Het Concertgebouw en de site van Het HF. Opmerkelijk dat voor zo’n beroemdheid de verkoop zo matig loopt in aanmerking genomen dat de prijzen gematigd zijn in vergelijking met het buitenland.

  6. theo laceulle
    12 februari 2017 at 16:32

    Nou, ik vind 120 euro best veel geld. Variabel prijzen, bv van 230 tot 69 euro lijken me voor de kleinere beurs wel zo eerlijk!