AchtergrondBinnenkortFeatured

B.O.O.M. brengt Zauberflöte on the move

Ruim twee jaar geleden begon een groep net afgestudeerde operaprofessionals een nieuw gezelschap: Bold Opera on the Move (B.O.O.M.). Ze wilden hun eigen werk creëren en aansprekende producties maken, die makkelijk op allerlei plaatsen te spelen zijn. Komende week staat het ensemble met Die Zauberflöte on the Move in de Utrechtse Geertekerk.

Scène uit Die Zauberflöte on the Move. (© Celine Mogenier Kolber)
Scène uit Die Zauberflöte on the Move. (© Celine Mogenier Kolber)

Het is twee jaar sinds de vliegende start van B.O.O.M. Tussen het eerste idee van de oprichtsters (Meneka Senn, Amanda Key en Bibi van den Dijck) en de première van Le nozze di Figaro in de zomer van 2015 zat een jaar. “Veel mensen waren eerst sceptisch. We hadden geen geld, nog geen ervaring met zo’n initiatief en geen naam”, vertelt Meneka Senn. “Maar we zijn begonnen en dat leidde tot die eerste productie.”

“Dat jaar voorbereiding was erg druk, maar tijdens de première van Le nozze in Maastricht stond ik een moment in de coulissen en realiseerde ik me: het is gelukt! Door hard te werken en ook door de loyaliteit van onze collega’s die meewerken aan de producties; uitstekende zangers, en ook nog hele leuke mensen.”

De eerste voorstelling leidde al snel tot een volgende productie: een kinderversie van Le nozze di Figaro. “We werkten bij Le nozze di Figaro samen met het orkest Sonante, onder leiding van Hebe de Champeaux. Zij wilden graag een kindervoorstelling maken van de opera. Die kwam er en dat werd ons tweede project. Sinds september vorig jaar spelen we nummer drie: Die Zauberflöte on the Move.”

Die Zauberflöte on the Move

De uitvoering van Die Zauberflöte on the Move op 17 maart in de Geertekerk wordt een Utrechtse première voor B.O.O.M. Meneka: “Utrecht is onze thuisbasis – we repeteren in Parnassos – maar we hadden er nog nooit een optreden gedaan.”

Veel voorstellingen in de agenda op de website zijn gemarkeerd als ‘privéconcerten’. Dat heeft een praktische reden. “Het organiseren van een voorstelling in een zaal kost veel tijd, vraagt veel organisatie en brengt risico’s met zich mee. We zijn in het artistieke team maar met drie mensen en doen B.O.O.M. naast onze andere projecten. Daarom werkt uitkoop, bijvoorbeeld voorstellingen op scholen, voor ons makkelijker”, verduidelijkt Meneka.

Voor het grote publiek is het optreden in de Geertekerk een unieke kans om Die Zauberflöte on the Move te zien. De opera van Mozart is ingedikt tot een voorstelling van 90 minuten voor zes zangers en een pianist. De producties van B.O.O.M. zijn korter dan het origineel en moeten ook voor niet-kenners toegankelijk zijn. “Je moet het verhaal zonder boventiteling goed kunnen volgen.” Dat de makers daarin slagen, blijkt uit de reacties, vertelt Meneka. “Ook van mensen die normaal niet naar de opera gaan, krijgen we enthousiast commentaar na de voorstellingen. ‘Wat is dit vet!’ zeggen ze. ‘Dit willen we vaker zien!’”

BOOM - groepsfoto - foto Celine Mogenier Kolber
Van links naar rechts: Sunghee Jo (piano), Amanda Key (Koningin van de Nacht), Yonathan van den Brink (Sarastro), Cally Youdel (Papagena), Harald Quaaden (Tamino), Vida Maticic (Pamina) en Gulian van Nierop (Papageno).

De regie van Die Zauberflöte on the Move komt van Timothy Nelson. Hij schreef in een toelichting op zijn aanpak dat je Die Zauberflöte kunt zien als Mozarts ’testament’ aan de mensheid. “Mozart koos een oude vorm, maar voegde het idee toe dat de mens het potentieel heeft om te vergeven en vergeven te worden. In deze nieuwe productie van Die Zauberflöte proberen we deze waarden te laten zien, met gebruik van de meest eenvoudige middelen: het lichaam, de stem en oprechte expressie.”

Meneka licht toe: “We zijn in deze productie met zijn zessen, daarom zijn er dubbelrollen. De Zweite Dame zingt bijvoorbeeld ook Papagena en de Koningin van de Nacht heeft eveneens een dubbelrol; ze laat in deze versie een andere kant van zichzelf zien. Dat idee, dat mensen meer kanten hebben, is een thema in deze productie.”

De stukken van B.O.O.M. kunnen letterlijk overal gespeeld worden. Er is geen decor en een minimaal aantal rekwisieten. Toch krijgt het publiek, zo stelt Meneka gerust, een woud te zien en heeft Papageno zijn vogeltjes. Maar dat wordt allemaal door de zangers gedaan. “Het publiek zit erbovenop. Zo krijgen ze goed mee hoe hard het werken is voor een operazanger.”

De Toverfluit met Frank Groothof

De avond in de Geertekerk markeert meteen het begin van een nieuw project. Dat wordt opnieuw een kindervoorstelling, De Toverfluit, gebaseerd op Die Zauberflöte. Befaamd regisseur Frank Groothof, die inmiddels een enorm oeuvre aan operabewerkingen voor kinderen op zijn naam heeft staan, zal in Utrecht een crowdfundingsactie aftrappen om de laatste financiën voor de productie rond te krijgen. Begin mei zijn de eerste try-outs gepland.

Kunnen we dat wel maken, om onze jeugdheld Frank Groothof zomaar te vragen ons te regisseren, vroeg het team van B.O.O.M. zich af. Meneka belde hem. “Hij was meteen enthousiast. Zijn benadering volgt mooi op die van Timothy Nelson. Als Frank in zijn voorstellingen iets op zijn hoofd zet, is hij opeens iemand anders. Hij gelooft dat en daarmee het publiek ook.”

Voor de langere termijn heeft het jonge gezelschap plannen en ambities zat, vertelt Meneka Senn. “We zullen bij Mozart blijven, dat past heel goed bij jonge zangers. Maar we denken, om recht te doen aan de verscheidenheid van stemmen, ook aan modern repertoire en opera’s uit de romantiek.”

“We zouden graag willen optreden op festivals als Oranjewoud en Wonderfeel. Dat we goed in die sfeer passen, bleek de laatste zomers bij onze optredens op Paaspop Klassiek in Groenlo. Buiten, informeel, met het publiek in het gras. Komende zomer spelen we De Toverfluit tijdens Opera aan Zee in Noordwijk en het aantal aanvragen groeit. Er zijn ook plannen voor de komende NJO Muziekzomer.”

Zie voor meer informatie over het optreden op 17 maart in de Utrechste Geertekerk de website van Bold Opera on the Move.

Vorig artikel

Sinfonietta overrompelt met Mahlers Lied

Volgend artikel

Twee operakoren in de Beurs van Berlage

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

2Reacties

  1. G.Frank
    28 augustus 2018 at 15:01

    Dag Mevrouw,Mijnheer,

    Zondag 26 augustus was ik bij Klein Leeuwenhorst, Noordwijkerhout (Noordwijk) en heb genoten van Die Zauberflöte van Mozart.
    Graag zou ik nog eens willen gaan met dochters en kleinkinderen ( was nu alleen, maar genoeg aanspraak hoor op dat prachtige grasveld met terras).
    Kunt U mij hopelijk wat data en plaatsen doen toekomen waar de opera nog meer te zien en te horen is?
    Bij voorbaat mijn hartelijke dank,

    Gradie Frank.

  2. 30 augustus 2018 at 22:12

    Beste Gradie Frank,

    Alle speeldata van Bold Opera on the Move zijn te vinden op hun website: https://www.operaonthemove.com/agenda

    Hartelijke groeten,
    Jordi Kooiman