Cité de l’Opera: Willard, Joan en Elza
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 82.
To the Batcave!
Het gebeurt. Zelfs in de programmabrochure van het Opera Forward Festival, dat De Nationale Opera deze weken organiseert, ontbreken bij enkele grote producties de namen van de zangers.
A subtle reminder to anyone presenting opera singers in recital or in a production. pic.twitter.com/EjbpsrFqEm
— Barihunks (@Barihunks) March 28, 2017
Peter terug naar de bron
Er schijnen nog mensen nachtmerries te hebben van zijn spraakmakende regie van Salome, enkele jaren geleden bij De Nationale Opera. Hij beschouwt zichzelf niet als vertegenwoordiger van het regietheater. “My stagings aim to return to the roots.”
https://twitter.com/WagneroperaNET/status/846379047768678400
Matthew met Idomeneohaar
In het pauze-interview tijdens de Live in HD-vertoning van Idomeneo uit de Metropolitan Opera afgelopen weekend liet tenor Matthew Polenzani weten nog maar net aan Twitter begonnen te zijn. Hij heeft iets meer dan zeshonderd volgers, waaronder de Bayerische Staatsoper. En Place de l’Opera natuurlijk.
We hit 20k twitter follower today and lovely poeple like @polenzanitenor sent us some wishes 😍 Thanks to all of you! pic.twitter.com/mVVORZ10js
— BayerischeStaatsoper (@bay_staatsoper) March 27, 2017
Met-ster Polenzani is openhartig in een interview met Jenna Douglas van Schmopera. Ook over de grenzen van zijn succes: “I’m totally aware that the day is coming when nobody will be waiting for me.”
Don't miss this @Schmopera interview with @polenzanitenor, an #OperaAwards2017 Male Singer of the Year finalist. https://t.co/Qcxp4V1lE7
— The Opera Awards (@TheOperaAwards) March 27, 2017
Damrau is op weg naar Europa
Ook Diana Damrau nam in de Met een clip op. Ze onthult wat ze de komende tijd in Dresden gaat zingen.
Only two months left to our festivalstart. @DianaDamrau is looking forward and sends greetings form the @MetOpera to Dresden. pic.twitter.com/1i47BddDkD
— Musikfestspiele (@dresdenfestival) March 21, 2017
Brood op de plank
Tenor Ilker Arcayürek was onlangs nog in Nederland voor Mozart en Schubert, maar duikt nu op Bach. Voor hem en veel van zijn collega’s is het passietijd, met veel werk en veel Bach.
#airport 7am-I have all I need: Vitamins, Bach and my passport! It's Passion time @dresden @KreuzkircheDD @Kreuzchor_News @BarenreiterUK pic.twitter.com/Wz2lQKTxDJ
— Ilker Arcayürek (@Ilkertenor) March 27, 2017
Appl-babbel
Een journalist van The Guardian liet een legendarische hoeveelheid schoolkrantvragen los op bariton Benjamin Appl. Onthullend: wat zingt hij onder de douche? Niks. Appl práát onder de douche.
Get to know more about baritone @BenjaminAppl @guardian 'Facing the Music'https://t.co/rxJBBLiQen
— Karen Pitchford (@KarenPitchford) March 27, 2017
Jenny was in Amsterdam
Jenny Camilleri van Opera Today bezocht Fortress Europe tijdens het Opera Forward Festival. Ze miste het kookpunt in de voorstelling, maar dichtte Yavuz Arman İşleker “much vocal beauty and dignity” toe.
Opera Today : Brave but flawed world premiere: Fortress Europe in Amsterdam https://t.co/gmC2QZYhbi
— Opera Today (@operatoday) March 27, 2017
Garsington in de verkoop
De verkoop van kaarten voor de voorstellingen van Garsington Opera komende zomer is begonnen. Er is Nederlandse inbreng. Jac van Steen dirigeert Pelléas et Mélisande en bariton Quirijn de Lang zingt Selim in een herneming van Il turco in Italia. De Lang komt graag op Garsington en heeft goede herinneringen aan zijn eerste Selim daar: “I especially remember the act two duet with Geoffrey Dolton as Geronio, where I try to buy his wife from him.”
Public booking opens at 10am tomorrow. Visit our website to find out more and select your seats. https://t.co/5KpymezVCu pic.twitter.com/bgv9gs4uS2
— Garsington Opera (@GarsingtonOpera) March 27, 2017
Trump is zuinig
Initiatieven als Merola Opera, het jongtalentprogramma van de opera in San Francisco, drijven op financiële ondersteuning van onder meer de National Endowment for the Arts, het Amerikaanse subsidieprogramma. President Trump overweegt dat op te heffen.
‘Cruel’ Buget Cuts. Bravo, @EmanuelAx! @nytimesarts @nytimes pic.twitter.com/1Y7RA4aSUd
— Thomas Hampson (@thomashampson) March 26, 2017
Henk zag Wozzeck
Eén van de minder bekende onderdelen van het Opera Forward Festival was de workshop schrijven over opera. Schrijver/filmcriticus Henk Bovekerk deed mee en ging tweemaal naar Wozzeck. Het was zijn derde opera. Ever. Zijn ervaringen deelde hij op Vice.
https://twitter.com/hbovekerk/status/845297203983908864
Aan het zuurstof
Opera zingen is zwaar voor lichaam, stem en luchtwegen. Gelukkig is er moderne medische techniek.
You know you're backstage at an opera when… #operasingers #personalsteamers #bocdangerousliaisons pic.twitter.com/22GwGwG6AV
— BOC (@BostonOperaColl) March 25, 2017
Butterfly in Londen
De Madama Butterfly van het Royal Opera House komt op 30 maart in de bioscopen. Kate Hopkins legt alvast wat achtergronden uit.
#ROHbutterfly returns this evening – here's all you need to know about the opera:https://t.co/QUkgAukFbF
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) March 27, 2017
De geest van Joan Collins
Na de recensie van Laura Servidei voor Bachtrack over Agrippina van Opera Vlaanderen (“thoroughly enjoyable”) is men geneigd de Vuitton-koffers te pakken, een Hermès-sjaal om te draperen en in een kostuum van Gucci naar Antwerpen te reizen.
★★★★ Agrippina meets Dynasty: Joan Collins' spirit hovers over Antwerp https://t.co/k1iPap78Sr @operavlaanderen
— Bachtrack (@bachtrack) March 27, 2017
Elza over leven en zingen
Sopraan Elza van den Heever maakte afgelopen weekend indruk als Elettra in Idomeneo, in de Live in HD-vertoning in de bioscopen. Haar verhaal heeft parallellen met dat van de rol: “I have always felt like the odd one out.”
#ICYMI Here is our interview with @elzasoprano https://t.co/gJtC8JWvQd
— Operawire (@OperawireNews) March 21, 2017
Masterclass in Amsterdam
Bas-bariton Sir Willard White is in Amsterdam voor Wozzeck. Hij deelde zijn kennis en ervaring met de studenten van de Dutch National Opera Academy.
Thank you Sir Willard White for a magnificent masterclass @DNOA_NL today! So inspiring! #sirwillardwhite #masterclass #lifeofanoperasinger pic.twitter.com/Nd3Y1zrI6q
— Zofia Hanna (@zofiahannamezzo) March 22, 2017
Yannick met Holländer in New York
Eind april dirigeert Yannick Nézet-Séguin de opera Der fliegende Holländer bij de Metropolitan Opera in New York. Het koor twitterde over de voorbereidingen en juist op dat moment zat Yannick, net na zijn tournee met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, ook in de partituur. De opera is niet nieuw voor hem, zo weten we uit de eerste hand. Zijn eerste Holländer dirigeerde hij in Nederland, in 2013.
I am doing exactly the same at the moment!!! SO excited to see you all soon! https://t.co/xnFZKNXo0V
— Yannick Nézet-Séguin (@nezetseguin) March 25, 2017
London leeft
Mezzosopraan Sarah Connolly twittert geregeld, met relatief veel teksten over politiek. De foto met deze tekst kwam afgelopen week, na de aanslag in Londen, voorbij. We vermoeden dat Noël Coward of P.G. Wodehouse erachter zit.
— Dame Sarah Connolly (@spconnolly) March 23, 2017