Binnenkort

Opera in de media: week 14

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 14 (1 – 7 april 2017) aandacht voor Sir Willard White, de livestream van Donizetti’s Lucrezia Borgia en de opera Sorochintsy Fair van Modest Moessorgski.

Video

Sorochintsy Fair in de Komische Opera (© Monika Rittershaus).
Sorochintsy Fair bij de Komische Oper Berlin. (© Monika Rittershaus)

Donizetti in Valencia
The Opera Platform brengt vanuit het Palau de les Arts Reina Sofía een opvoering van Donizetti’s Lucrezia Borgia. Dirigent Fabio Biondi werkte in Valencia samen met regisseur Emilio Sagi. In de hoofdrollen zingen Mariella Devia als Lucrezia Borgia en William Davenport als Gennaro. De stream is live, maar de opname blijft nog tot eind september on demand beschikbaar.
The Opera Platform: zaterdag 1 april om 18.55 u.

Programma München
De programmering voor het nieuwe seizoen van de Bayerische Staatsoper wordt onthuld tijdens een presentatie in het theater die ook via een livestream te volgen is. Staatsintendant Nikolaus Bachler, de Generalmusikdirektor Kirill Petrenko en balletbaas Igor Zelensky presenteren de plannen voor de komende periode. Er zijn zeven operapremières en er komt een complete Ring des Nibelungen van Wagner onder directie van Petrenko.
StaatsoperTV: zondag 2 april om 10.30 u.

Komische Oper Berlijn
Voor het eerst in zeventig jaar is de opera Sorochintsy Fair terug op het podium van de Komische Oper Berlin. De première van de voorstelling, geregisseerd door Barrie Kosky en gedirigeerd door Henrik Nánási, is live te zien op The Opera Platform.

In de hoofdrollen zingen Jens Larsen, Agnes Zwierko en Mirka Wagner.
The Opera Platform: zondag 2 april om 18.55 u.

Audio

Robert Holl zingt Brahms
De NTR ZaterdagMatinee heeft deze week geen live concert, maar duikt in de archieven. Daaruit kwam een opname tevoorschijn van de Ernste Gesänge van Brahms. Bas Robert Holl is de solisten, die begeleid wordt door het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Jaap van Zweden.
NPO Radio 4: zaterdag 1 april om 14.00 u.

Il Giasone
Geen Wozzeck maar wel Sir Willard White op de radio zaterdagavond. De geplande uitzending van Wozzeck door De Nationale Opera is een paar weken opgeschoven. Het alternatief is Il Giasone van Francesco Cavalli. U hoort naast Sir Willard de stemmen van onder anderen Valer Sabadus, Kristina Hammarström en Mariana Flores. Voor het orkest staat Leonardo García Alarcón.
NPO Radio 4: zaterdag 1 april om 19.00 u.

Beethoven in de Met
Het BBC-programma met opera op de zaterdagavond brengt Fidelio van Beethoven, rechtstreeks vanuit de Metropolitan Opera in New York. Voor het orkest staat Sebastian Weigle, in de belangrijkste rollen zingen Adrianne Pieczonka, Klaus Florian Vogt en Falk Struckmann.
BBC Radio 3: zaterdag 1 april om 19.00 u.

Weektip

De muziek van Rudolf Jansen
Dit weekend is het eerbetoon dat veel collega’s brengen aan pianist/liedbegeleider Rudolf Jansen. U las er al over op Place de l’Opera. Uit heel verschillende bronnen als tv-programma’s, een opname van het Delft Chamber Music Festival en enkele plaatopnamen stelde Rosalie Jansen op YouTube een playlist samen. U hoort en ziet Rudolf Jansen met onder anderen Robert Holl, met zijn echtgenote Christa Pfeiler en met bariton Hansung Yoo.

Vorig artikel

Orkest Achttiende Eeuw speelt Johannes

Volgend artikel

Silbersee geeft topuitvoering love fail

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

12Reacties

  1. Rudolph Duppen
    2 april 2017 at 11:22

    Beethoven in de MET. De dirigent, Sebastian Weigle wist de spanning van begin tot het einde vast te houden. Het koor en het orkest van de MET kregen terecht veel applaus.De solisten waren niet altijd opgewassen tegen de moordende partijen.Er werd nogal grof en rafelig gezongen en Klaus Florian Vogt was miscast als Florestan. De stem miste gewicht en gravitas en in de laagte viel de stem bijna weg. Nog te beluisteren op BBC Radio 3.Interessante interviews tijdens de pauzes. Zowel Sebastian Weigle als Klaus Florian Vogt waren vroeger hoornist en hadden beiden de moeilijke hoornpartijen in Fidelio gespeeld.

  2. kersten
    2 april 2017 at 11:39

    @Rudolphe: uiteraard, ook een Philippe Jaroussky zou als Florestan miscast zijn.

  3. Maarten-Jan Dongelmans
    2 april 2017 at 20:13

    Die vergelijking gaat wel wat mank heer Kersten: een mannenalt heeft in Fidelio standaard niets te zoeken, een tenor wel.

  4. kersten
    2 april 2017 at 20:16

    Ik wilde maar zeggen: zo werd ook een Andrea Bocelli ooit op Otello losgelaten. (Uiteraard gaat ook deze vergelijking mank.)

  5. kersten
    2 april 2017 at 20:43

    (Sorry, meneer Maarten-Jan, onze reacties moeten elkaar min of meer gekruist hebben.)

  6. Maarten-Jan Dongelmans
    3 april 2017 at 09:13

    @mijnheer Kersten: ja ze hebben elkaar inderdaad gekruist.

  7. Mauricio
    3 april 2017 at 09:52

    Niet vermeld op deze site was Thaïs (concertant) uit Barcelona met Nino Machaidze en Placido Domingo. Kan iemand mij uitleggen waarom deze grote zanger zonodig als bariton maar doorgaat? Ooit een van de meest markante tenoren en artiesten kan blijkbaar geen afscheid nemen van het metier op een voor hemzelf en het publiek respectvolle manier en dit snap ik gewoon niet. Zijn Athanael was ronduit erbarmelijk, geen bariton en geen tenor, enorm en onaangenaam tremolo , slechte Franse dictie (!!) en foute noten de hele avond. Perche Signore??

  8. Pieter K. de Haan
    3 april 2017 at 11:52

    Alhoewel het off topic is, meneer Mauricio, over Placido Domingo en zijn baritonrollen wordt toch al een jaar of 7, ook op deze site, gediscussiëerd door voor- en tegenstanders. Dat zal u toch niet ontgaan zijn. Hier een citaat uit een interview met Gregory Kunde van vorig jaar: “For example: Placido Domingo singing baritone roles. There is nothing “wrong” with that, actually there is nothing to argue about, but of course you may like or not the final result. In my opinion, his Macbeth in Valencia was fantastic. I performed Macbeth with Cappuccilli and therefore, I can compare first-hand. If someone told me that Domingo was terrible, I would not understand. Domingo is Domingo. I mean, Domingo would not be able to go on stage and sound terrible, it’s impossible. If he knew that it going to sound terrible, he would not do it.”. Zijn “Nabucco” van onlangs uit de Met in de bioscoop vond ik indrukwekkend!

  9. Rudolph Duppen
    3 april 2017 at 13:23

    @Mauricio: Ik vond het nogal meevallen. Ik hoorde de uitzending van Thaïs afgelopen donderdagmiddag op BBC Radio 3. Domingo klonk als Domingo maar dan een paar toontjes lager en soms wat gehaast en amechtig. Hij heeft bij het publiek veel krediet en hij wordt kennelijk nog steeds gevraagd maar of het verstandig is zo door te gaan is een tweede. Veel erger klonk laatst de veel jongere Thomas Hampson als vader Germont in de uitzending uit de MET van La Traviata. Hij maakte een overmatig gebruik van rubato, plaatste vreemde klemtonen en had een lelijk kaal timbre. Misschien wordt het voor hem tijd afscheid te nemen van het podium en om les te gaan geven.

  10. Mauricio
    3 april 2017 at 13:34

    Dank heren voor uw reacties maar wellicht leef ik teveel met de Domingo uit zijn beste jaren in mijn oren/hoofd, ik heb hem vaak in Mexico gehoord aan het begin van zijn carrière toen hij net terug uit Israël was en ook daarna (bv zijn Don Rodrigo van Ginastera in NY)en dat zal ik nooit vergeten. Wat ik nu hoor is maar een ‘ombra’ van een van de allergrootste zangers/artiesten ooit en dat stemt mij persoonlijk zeer verdrietig. Het voelt net alsof je naar een prachtige schilderij kijkt dat je goed kent en het toch niet meer erkent…

  11. Stefan Caprasse
    3 april 2017 at 14:38

    Het is ook zo dat hij, afgezien van het puur vocale, hij een immense (eigenlijk bijna unieke) scenische présence blijft hebben en zijn rollen stuk voor stuk op zijn eigen manier blijft ‘aanvoelen’…

  12. Rudolph Duppen
    3 april 2017 at 20:38

    @Mauricio: Helaas heb ik Domingo niet aan het begin van zijn carrière gehoord. De keren dat ik hem live heb gehoord, éénmaal in Amsterdam, In Un Ballo in Maschera in Salzburg en in La Fanciulla del West in New York in de tachtiger jaren viel me op dat hij zelden voluit zong en veel mezza voce gebruikte maar de combinatie van wat Stefan Caprasse zo mooi scenische présence noemt en zijn zang overtuigde me elke keer en dat gold ook voor de HD uitzendingen uit de MET waarin hij de baritonpartijen vertolkte in o.a. Nabucco en Simon Boccanegra.