Royal Opera presenteert bioscoopseizoen
Het Royal Opera House brengt in seizoen 2017/2018 zes operaproducties live in de bioscoop. Op het programma staan Die Zauberflöte, La bohème, Rigoletto, Tosca, Carmen en Macbeth.
Covent Garden heeft voor komend seizoen, net als voor het huidige seizoen, twaalf producties geselecteerd die in bioscopen over de hele wereld te zien zullen zien: zes voorstellingen van de Royal Opera, zes voorstellingen van het Royal Ballet. In Nederland vertonen vijftig bioscopen de producties.
De operaselectie beperkt zich tot het ijzeren repertoire, met louter overbekende titels. Er zitten een paar nieuwe producties tussen. Richard Jones maakte een nieuwe enscenering van La bohème, die de beroemde regie van John Copley moet opvolgen. Verder regisseert Barrie Kosky een nieuwe Carmen. De andere producties zijn reprises. Daaronder twee creaties van David McVicar: Die Zauberflöte en Rigoletto.
De jonge Siobhan Stagg, onlangs bij De Nationale Opera te zien in Die Entführung aus dem Serail, zingt de hoofdrol van Pamina in Die Zauberflöte. Die productie wordt gedirigeerd door Julia Jones, momenteel te gast bij de Nederlandse Reisopera voor Don Giovanni.
De rijzende Michael Fabiano is in twee producties te zien (La bohème en Rigoletto). Verder heeft het Londense operahuis veel grote namen opgesteld, zoals Mariusz Kwiecien, Adrianne Pieczonka, Joseph Calleja, Gerald Finley, Anna Netrebko en Ildebrando D’Arcangelo.
Hieronder in detail de zes operaproducties die in het bioscoopprogramma zijn opgenomen:
Die Zauberflöte (W.A. Mozart)
20 september 2017
Dirigent: Julia Jones
Regisseur: David McVicar
Solisten: Siobhan Stagg, Mauro Peter, Roderick Williams, Mika Kares, Sabine Devieilhe e.a.
La bohème (G. Puccini)
3 oktober 2017
Dirigent: Antonio Pappano
Regisseur: Richard Jones
Solisten: Nicole Car, Michael Fabiano, Mariusz Kwiecien, Nadine Sierra e.a.
Rigoletto (G. Verdi)
16 januari 2018
Dirigent: Alexander Joel
Regisseur: David McVicar
Solisten: Dimitri Platanias, Lucy Crowe, Michael Fabiano, Nadia Krasteva e.a.
Tosca (G. Puccini)
7 februari 2018
Dirigent: Dan Ettinger
Regisseur: Jonathan Kent
Solisten: Adrianne Pieczonka, Joseph Calleja, Gerald Finley e.a.
Carmen (G. Bizet)
6 maart 2018
Dirigent: Jakub Hrůša
Regisseur: Barrie Kosky
Solisten: Anna Goryachova, Francesco Meli, Anett Fritsch, Kostas Smoriginas e.a.
Macbeth (G. Verdi)
4 april 2018
Dirigent: Antonio Pappano
Regisseur: Phyllida Lloyd
Solisten: Anna Netrebko, Željko Lučić, Ildebrando D’Arcangelo, Yusif Eyvazov e.a.
Zie voor meer informatie de website van het Royal Opera House.
10Reacties
Ongetwijfeld allemaal prachtig maar zijn er nu in Godsnaam geen andere opera’s om te spelen? (Dit is een retorische vraag…)
Er zijn de laatste jaren weinig mogelijkheden geweest om een Zauberflöte, Tosca of Bohème te zien. (Dit is een cynische opmerking…) Fijn dat we voor deze opera’s volgend seizoen kunnen kiezen uit een livestream uit de Met of uit London (dit is een ironische opmerking).
Dan ga ik toch liever in de feestmaand december naar het echte theater voor een Bohème bij DNO. (dit is een serieuze opmerking).
Dit gezegd zijnde kijk ik bv toch ernaar uit wat Mc Vicar (één van mijn lievelingsregisseurs) met Tosca (één van mijn lievelingsopera’s) gaat doen in de MET. Of hoe regisseurs het overstandaardrepertoire TOCH nog interessant kunnen maken…
Zie ook dat het ROH komend seizoen Lohengrin op het programma heeft staan met een m.i. geweldige bezetting.
Had deze toch veel liever gezien dan de zoveelste Boheme, Tosca of Carmen.
Helaas dus.
Kom Lohengrin maar in de Munt zien!
Tja, Brussel is nu niet echt naast de deur als je in Arnhem woont. En de voorstellingen van Lohengrin in de Munt beginnen pas ergens begin april 2018. Zal het tegen die tijd in overweging nemen, maar had de Londense versie graag vooraf op het witte doek gezien. Sowieso helemaal geen Wagner in de bioscoop komend seizoen. Ook niet vanuit de MET. Jammer!
Nogal middle-of-the-road vind ik.
@Pieter K. de Haan: Als je daarmee bedoeld dat de bioscoopweergaves uit zowel de Met als Londen voldend seizoen bijna alleen hyperklassiekers betreft, ben ik helemaal akkoord.
Stefan Caprasse, dat is precies wat ik bedoel. Ervaren operaliefhebbers zullen het eerst en vooral van (het niveau van) de uitvoeringen moeten hebben.
Dan de Reisopera, komend seizoen naast Traviata en Holländer: Hasses Siroe, Re di Persia.