Cité de l’Opera: Natalie, Jake en Renée
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 85.
Klaar met Justin Bieber
Dit lijkt ons een mooi cadeau voor scholieren die de komende maanden eindexamen doen en aan wie u een basis klassieke muziek wilt meegeven. Voor drie tientjes schenkt u een doorsnee van de klassieke muziek op dertig cd’s, persoonlijk gekozen door Klaus Heymann voor de jubileumbox van zijn eigen label Naxos. Vocaal is er muziek van Gorecki, zijn derde symfonie met Zofia Kilanowicz, en op cd 24 staan fragmenten uit Il barbiere di Siviglia van Rossini.
Pick up the new Naxos 30th Anniversary box set with 30 albums handpicked by Naxos founder, Klaus Heymann! https://t.co/Ibwj15qbCq pic.twitter.com/SVv02DUw2F
— Naxos Records (@naxosrecords) April 14, 2017
Verboden in de Albert Hall
Komende zomer vormt de Londense Royal Albert Hall weer het decor voor de BBC Proms. De zaal heeft een roemruchte historie, gekleurd door verboden op zaken als boksen, olifanten, popmuziek en de billen in een film van Yoko Ono.
https://twitter.com/RoyalAlbertHall/status/853989427261173760
Zo klinkt Henry
Componist/dirigent Henry Woord leidde vijftig jaar de Proms in Londen. In een toespraak in 1943, tijdens één van zijn laatste seizoenen, prees hij het publiek voor zijn aandacht voor de muziek, die een “message of harmony and goodwill” bracht.
"You are the most music minded, most wonderful audience in the world."
Sir Henry Wood – speaking in 1943. pic.twitter.com/oquqqDozsJ— BBC Proms (@bbcproms) April 18, 2017
Sterrenfeestje
Op 7 mei viert de Metropolitan Opera het vijftigjarige jubileum van Lincoln Center, het gebouw waar het New Yorkse operahuis sinds september 1966 zijn voorstellingen brengt. De lijst optredende artiesten is immens. We noemen er een paar: Anna, Joyce, Juan Diego, Plácido en Yannick.
A very limited number of tickets remain to the #Met50 Gala Celebration. Don't miss this once in a lifetime event: https://t.co/Z8HwHQ7Mid pic.twitter.com/N3JdRdBC47
— Metropolitan Opera (@MetOpera) April 17, 2017
Renée op Broadway
Er is veel geschreven over de vraag of sopraan Renée Fleming nu wel of niet afscheid gaat nemen van het operatoneel. Ze zit in elk geval niet zonder werk, want vanaf maart 2018 wordt ze op Broadway verwacht voor een rol als Nettie Fowler in de musical Carousel van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein II.
Broadway news: Renée Fleming to return to stage in "Carousel" revival starring Jessie Mueller & Joshua Henry https://t.co/bSqeND3ZFI
— Michael Paulson (@MichaelPaulson) April 17, 2017
Zingen met je versnellingsbak
Het Royal Opera House herhaalt een artikel van vorig jaar over zingen en alle techniek die daarbij komt kijken. Volgens coach Paul Farrington is de passagio, het overgangsgebied tussen de vocale registers, de versnellingsbak van de stem.
How does an opera singer’s voice actually work? Exploring the science of singing:https://t.co/ZhG5AUrhO5
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) April 15, 2017
De goede weg op
Sopraan Christine Goerke had stemproblemen, maar kwam glorieus terug en zingt nu Brünnhilde.
After her voice failed her, she struggled to rebuild it. Now she's America's top Wagnerian soprano. In A&L: https://t.co/bKX4U6t0Hb
— Michael Cooper (@coopnytimes) April 16, 2017
They’re rising!
Het is prettig als de mensen naast je tegen de tijd dat een opera-uitvoering begint hun klep houden. U kunt beter niet naast Rufus Wainwright zitten dus, want die gaat zingen als de kroonluchters omhoog gaan.
Der Rosenkavalier is about to begin @MetOpera pic.twitter.com/IlXYP8cyIY
— Rufus Wainwright (@rufuswainwright) April 16, 2017
Sopraan spreekt
“De echte kunst is om wat je zingt een emotionele betekenis te geven”, zegt sopraan Natalie Dessay.
Watch soprano Natalie Dessay describe her path to becoming a singer. https://t.co/puaB4RkRGE
— Carnegie Hall (@carnegiehall) April 15, 2017
Klassiek meets hiphop
De eerbiedwaardige koperblazers en slagwerkers van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zijn uitstekend in staat opera – recent nog Prins Igor – te begeleiden. Maar de combinatie met enkele rappers/dansers werkt ook als een dolle. De combi speelde onder meer een fraai Carmen-fragment in de voorstelling die ze afgelopen weekend tijdens het Rotterdamse trombonefestival Slide Factory gaven en die zo eindigde:
RPhO meets Maas vanmiddag @LP2_Rotterdam op trombonefestival @SlideFactory Breakers @tdMaas & koperblazers @rdamphil maken er feestje van! pic.twitter.com/3zVyaQ7vW3
— Maaspodium (@Maaspodium) April 15, 2017
Tijdens datzelfde festival trad mezzosopraan Florieke Beelen op. Haar programma met Vincent van Amsterdam op de accordeon en Sebastiaan Kemner op de trombone speelt zich af in de sfeer van het Montmartre-cabaret Le Chat Noir. Een wonderlijke speling van het lot – of een onnavolgbare keuze van de festivalprogrammeur – bracht het drietal in de marmeren hal van het grootste gebouw van Nederland. En toch klonk ook daar het Franse repertoire geweldig.
Florieke Beelen op het #SlideFactoryTromboneFestival : Le Chat noir in De Rotterdam. pic.twitter.com/3MY5dmMH9V
— Place de l'Opera (@placedelopera) April 15, 2017
Jevgeni in New York
Eind van de week is Jevgeni Onegin wereldwijd in bioscopen te zien dankzij de Live in HD-programmering van de Met. Hier is een recensie van de productie, met Anna Netrebko in de rol van Tatjana.
Here is our review of Eugene Onegin With @AnnaNetrebko https://t.co/Y027LwmzkJ
— Operawire (@OperawireNews) April 15, 2017
Bas-bariton krijgt de ruimte
Het cliché dat de tenor er altijd met de sopraan vandoor gaat en dus de mooiste rollen mag zingen, wordt onderuit gehaald in een overzicht van epische bas-baritonpartijen in bekende opera’s.
10 of the greatest bass-baritone roles.
Who says tenors have to have all the fun?https://t.co/0HSCOOsX0E
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) April 15, 2017
Matthew heeft schik in Berlijn
Om moderne regisseurs op een ideetje te brengen: Leporello en Don Giovanni als de Blues Brothers.
MUCH fun Don Giovanni-ing @semperoper w wonderful @Danielledeniese @LucasMeachem pic.twitter.com/OdAwb3cly4
— Matthew Rose (@roseandfriends) April 14, 2017
Heggie eindelijk in de Met
De voorspelling is dat de nieuwe chef van de Metropolitan Opera, Yannick Nézet-Séguin, in 2020 tijdens zijn eerste volle seizoen de opera Dead Man Walking zal dirigeren. Dat wordt de eerste keer dat een opera van Jake Heggie in het New Yorkse huis zal worden opgevoerd.
Find out when Jake Heggie's opera will be shown at the @MetOpera https://t.co/KojEHzPnXk
— Operawire (@OperawireNews) April 14, 2017
Brexit, nog geen Henxit
Terwijl Groot-Brittannië alle moeite doet om zich los te maken van Europa, is er nog steeds veel vraag naar muziek van het continent. Afgelopen week gaf bariton Henk Neven een recital in Wigmore Hall met pianiste Imogen Cooper.
Wonderfully engaging #Schubert's Die schöne Mullerin by @hnknvn & a @SIUK_Offical Vice President, Imogen Cooper @wigmore_hall tonight pic.twitter.com/rbFNR1opOd
— Schubert InstituteUK (@SIUK_Offical) April 11, 2017
Sopraan Nadine Sierra kreeg afgelopen weekend de Richard Tucker Award 2017 toegekend. Ze is daarmee in goed gezelschap van eerdere winnaars als Joyce DiDonato en Renée Fleming. Bariton John Chest, over wie we vorige week konden melden dat hij is geselecteerd voor Cardiff Singer of the World, won een Richard Tucker Career Grant.
Meet this year's Richard Tucker and Sara Tucker career grant winners https://t.co/G2Jd1CMcBJ
— Operawire (@OperawireNews) April 18, 2017
Projectsubsidies
Goed nieuws voor de makers, waaronder Opera Spanga met Aida, komende zomer.
De toekenningen van de productiesubsidie (1e ronde 2017) zijn nu op onze website te bekijken: https://t.co/UrjjFd5KmA pic.twitter.com/0YDOJLBN5o
— Fonds Podiumkunsten (@FPodiumkunsten) April 18, 2017