BinnenkortFeatured

Opera in de media: week 18

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 18 (29 april – 5 mei 2017) aandacht voor Der fliegende Holländer van Wagner door Yannick Nézet-Séguin bij de Metropolitan Opera, voor Mozart in Noorwegen en voor barokopera in de NTR ZaterdagMatinee.

Video

Anna als Elsa
Operakoningin Anna Netrebko is op 30 april bij Arte te zien in Richard Wagners Lohengrin. Ze stond in 2016 op het podium van de Dresdner Semperoper naast onder anderen Piotr Beczala. Bayreuth-dirigent Christian Thielemann stond voor de Sächsische Staatskapelle Dresden. Op Arte ziet u de hoogtepunten; de complete opera staat op de onlinevariant concert.arte.tv, maar is vanwege de rechten niet buiten Duitsland te zien.
Arte: zondag 30 april om 22.50 u.

Stephen Costello. (© Merri Cyr)
Stephen Costello. (© Merri Cyr)

Verdi in Salzburg
Otello van Giuseppe Verdi werd in 2008 tijdens de Salzburger Festspiele gebracht door de Wiener Philharmoniker onder dirigent Riccardo Muti, in een regie van Stephen Langridge. Enkele van de solisten: Aleksandrs Antonenko, Marina Poplavskaya en Stephen Costello.
Mezzo: donderdag 4 mei om 12.30 u.

Mozart in Noorwegen
Ontdek Die Zauberflöte van Mozart in een ander sterrenstelsel. “Discover a fantastic universe of beautiful princesses, strange creatures, wonderful humour, magic and mischief”, zegt The Opera Platform over de opera, die in een regie van Alexander Mørk-Eidem wordt opgevoerd. De Noorse opera biedt de live-uitzending aan via het online operaplatform.
The Opera Platform: vrijdag 5 mei om 19.00 u.

Audio

Dirigent Leonardo García Alarcón. (© Cappella Mediterranea)
Dirigent Leonardo García Alarcón. (© Cappella Mediterranea)

Barokmatinee
Cappella Mediterranea en het Choeur de Chambre de Namur staan op het podium tijdens de NTR ZaterdagMatinee. Onder leiding van dirigent Leonardo García Alarcón brengen zij de opera ll dialogo del Nabucco van Falvetti, met solisten als Fernando Guimarães (Nabucco), Alejandro Meerapfel (Daniele) en Owen Willets (Arioco). Het is een Nederlandse première.
NPO Radio 4: zaterdag 29 april om 14.00 u.

Opera Live met Wagner
De zaterdagmatinee van de New Yorkse Metropolitan Opera wordt geleid door de nieuwe muziekdirecteur van het huis, Yannick Nézet-Séguin. Hij dirigeert Wagners Fliegende Holländer, met in de hoofdrollen Franz-Josef Selig, Amber Wagner en Jay Hunter Morris. De voorstelling is live te volgen bij NTR Opera Live.
NPO Radio 4: zaterdag 29 april om 19.00 u.

Eindronde jonge talenten
De finale van Dutch Classical Talent wordt op zondag 30 april in TivoliVredenburg gehouden. Onder de finalisten zijn mezzosopraan Esther Kuiper en pianist Florent Mourier, die het Duo Moksha vormen. NPO Radio 4 zendt de finale uit. Wie beeld wil, kan terecht op de website van de radiozender.
NPO Radio 4: zondag 30 april om 14.00 u.

Händel aan ’t IJ
Het MAX Avondconcert nam een jaar geleden een uitvoering van Israel in Egypt van Händel op in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ’t IJ. Het werk werd gespeeld door het Residentie Orkest en gezongen door het Nederlands Kamerkoor onder leiding van Richard Egarr.
NPO Radio 4: zondag 30 april om 20.00 u.

Carmen Giannattasio. (© BC Photography)
Carmen Giannattasio. (© BC Photography)

Koninginnenmiddag op BBC
De BBC-radio biedt een opname van Donizetti’s opera Maria Stuarda in het donderdagmiddagprogramma. De productie dateert uit 2014, toen in het Royal Opera House dirigent Bertrand de Billy het orkest en solisten als Joyce DiDonato en Carmen Giannattasio leidde.
BBC Radio 3: donderdag 4 mei om 15.00 u.

Weektip

Opera uit het kamp
Het is bijna 4 en 5 mei, wat Der Kaiser von Atlantis weer actueel maakt. De opera werd geschreven door Viktor Ullmann op een libretto van Peter Kien. De twee werkten samen in het concentratiekamp Theresienstadt, waar het werk nooit is uitgevoerd. De wereldpremière vond pas plaats in 1975 in Amsterdam. De opname hieronder komt uit het Teatro Colón in Buenos Aires, waar Guillermo Brizzio dirigeerde en Marcelo Lombardero de regie deed.

Vorig artikel

YouTube-portret: 'Caro nome'

Volgend artikel

Lisette Oropesa: dochter van Rigoletto

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

5Reacties

  1. Stefan Caprasse
    2 mei 2017 at 09:24

    Op ARTE de uittreksels gezien van de Lohengrin met Netrebko en Beczala. Netrebko vind ik opvallend goed in de rol, vocaal en scenisch zeer geloofwaardig. Ik zie haar zeker nog Eva doen, en eventueel Sieglinde (maar geen zwaarder rollen!). Beczala is een eerder lichte, lyrische Lohengrin, wat wel in deze rol kan en zong een hele mooie Gralerzählung.
    Het zag er ook visueel een hele mooie produktie uit, soms een beetje statisch maar met opmerkelijke momenten in de personenregie – bv de reactie van de koning (opmerkelijke Zeppenfelt) als Telramund zijn vrouw Ortrud aan hem voorstelt.
    Ik hoop dat deze produktie op DVD uitkomt!

  2. Rudolph Duppen
    2 mei 2017 at 10:30

    Gisterenavond ook de hoogtepunten uit deze Lohengrin bekeken en beluisterd. Netrebko zong prachtig en deed erg haar best het Duits goed uit te spreken. Beczala zong en acteerde overtuigend. Ik ben zo gewend geraakt aan het zeer lichte geluid van Klaus Florian Vogt dat ik in het begin nogal moest wennen aan het krachtige geluid van deze tenor. De productie was zeer statisch en somber (veel bruin) en slecht belicht. In de zaal zal dat wel beter geweest zijn. De opkomst van de zwaan was nogal knullig en werkte bij mij op de lachspieren. Vooral ook omdat je vlak voor de opkomst een blik achter de schermen werd gegund waarin je zag hoe Beczala een knop moest indrukken om de zwaan (meer een zwaanboot: een reusachtig gevaarte) in werking te stellen. ( Ik kreeg associaties van een zwaan die van het verkeerde perron vertrekt. Sorry).Ik neem aan dat het hier een nieuwe productie betrof.Het zag er echter uit alsof hij zo uit de mottenballen was gehaald.

  3. Maarten-Jan Dongelmans
    2 mei 2017 at 10:44

    Een vreemde registratie: dan weer beelden binnen, dan weer buiten, en dan ineens een sprong achter de coulissen. Mooie, spannende derde akte, dat wel. Netrebko en Beczala vond ik ook in Lohengrin een heerlijke combinatie. Ik ga nu de nieuwe Lohengrin-opname van het Koninklijk Concertgebouworkest beluisteren en recenseren. Ik heb de live uitvoering destijds gemist en ben dus héél benieuwd, zeker gezien de reacties op dit forum.

  4. Stefan Caprasse
    2 mei 2017 at 11:03

    En toch vond ik het een mooie produktie! (persoonlijke smaak zeker) En de (toch wel op zich mooie) zwaan paste misschien niet met de rest, maar dat was waarschijnlijk opzettelijk – de introduktie van de fantasie in de realiteit… De uitzending was inderdaad een wat vreemde combinatie van “normale” weergave en “documentaire”. Maar ik hoop dus op een DVD van een doorlopend “normale” weergave.

  5. Maarten-Jan Dongelmans
    2 mei 2017 at 11:48

    Daar hoop ik ook op Stefan. Maar nu eerst de Lohengrin uit Amsterdam in de speler!