BinnenkortFeatured

Opera in de media: week 20

Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 20 (13 – 19 mei 2017) aandacht voor Der Rosenkavalier uit Londen, tweemaal Monteverdi op de BBC-radio en Dennis Wilgenhof in Hôtel de Pékin.

Video

Danielle de Niese - Decca - Chris Dunlop
Danielle de Niese. (© Decca / Chris Dunlop)

Les Arts in Parijs
Danielle de Niese, Elliot Madore en Marc Mauillon stonden op het podium van de Parijse Philharmonie voor een uitvoering van werk uit de Franse barok. William Christie leidde Les Arts Florissants.
Arte: zondag 14 mei om 18.25 u.

Visser regisseert Semele
Floris Visser deed de regie en Jennifer France en Ed Lyon zongen de hoofdrollen in een productie van Semele van Händel in het Badische Staatstheater Karlsruhe. Te zien on demand op The Opera Platform.
The Opera Platform: vanaf dinsdag 16 mei om 00.00 u.

Wagner in Caen
Wagners Fliegende Holländer door het Théâtre de Caen is nog te zien op Culturebox. De productie werd gedirigeerd door François-Xavier Roth, Alexander Schulin deed de regie. Alfred Walker zong de Holländer en Ingela Brimberg de rol van Senta. Tenor Marcel Reijans is te zien als Georg.
Culturebox: on demand.

Audio

Whitacre dirigeert Whitacre
Eigentijds koorwerk van Eric Whitacre, die zelf dirigeert, is te horen in de NTR ZaterdagMatinee in het Concertgebouw. Op het programma staat bestaand en nieuw werk, speciaal geschreven voor het Groot Omroepkoor.
NPO Radio 4: zaterdag 13 mei om 14.00 u.

Renée Fleming. (© Jonathan Tichler)
Renée Fleming. (© Jonathan Tichler)

Der Rosenkavalier met Renée Fleming
Vanavond neemt Renée Fleming afscheid van de rol van de Marschallin in Der Rosenkavalier bij de Metropolitan Opera, maar die uitvoering wordt niet voor radio-uitzending aangeboden. Toch heeft NTR Opera Live Renée Fleming, in de rol van de Marschallin. Ze zong haar glansrol onlangs in Covent Garden, met in de andere rollen onder anderen Alice Coote en Sophie Bevan.
NPO Radio 4: zaterdag 13 mei om 19.00 u.

Dvorák door het RPhO
Antonin Dvoráks Stabat Mater werd onlangs uitgevoerd door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder hun vaste gastdirigent Jiri Belohlávek. De solisten waren onder anderen Katerina Knezíková en Katerina Jalovcová. Ook het Groot Omroepkoor werkte mee. U hoort een opname van het concert gegeven op 23 april in de Doelen te Rotterdam
NPO Radio 4: zondag 14 mei om 14.00 u.

Herreweghe dirigeert
Vanuit het Concertgebouw in Amsterdam brengt het MAX Avondconcert het Collegium Vocale Gent met soliste Dorothee Mields onder leiding van Philippe Herreweghe. Op het programma staan de Missa Brevis en enkele cantates van Bach.
NPO Radio 4: zondag 14 mei om 20.00 u.

Orfeo in de Doelen
Operadagen Rotterdam is ook via de radio te bezoeken. Het Avondconcert zendt de uitvoering van L’Orfeo van Monteverdi rechtstreeks uit. U hoort Cappella Mediterranea onder leiding van Leonardo García Alarcón met als solisten onder anderen Valerio Contaldo in de titelrol.
NPO Radio 4: dinsdag 16 mei om 20.00 u.

Monteverdi-jaar
De BBC viert op zaterdag Monteverdi’s 450e geboortejaar met een opname uit 1993 van zijn laatste opera, L’incoronazione di Poppea. Dirigent John Eliot Gardiner leidde The English Baroque Soloists en een cast van toen – en nu nog – bekende namen als Sylvia McNair, Michael Chance, Bernarda Fink en Anne Sofie von Otter.
BBC Radio 3: zaterdag 13 mei om 19.00 u.

Jacobs brengt Monteverdi
Meer Monteverdi volgt bij de BBC op donderdag, als Il ritorno d’Ulisse in patria wordt uitgezonden. De opname werd gemaakt in het Amsterdamse Concertgebouw. René Jacobs leidde orkest en vocalisten, waaronder Stéphane Degout, Katarina Bradic en Thomas Walker.
BBC Radio 3: donderdag 18 mei om 15.00 u.

Weektip

In memoriam Dennis Wilgenhof
Afgelopen week overleed bas Dennis Wilgenhof zeer plotseling in Maastricht. Zijn werk is te vinden op YouTube, niet altijd vastgelegd in professionele video- en audiokwaliteit. Als eerbetoon vindt u hier een deel uit Hôtel de Pékin van Willem Jeths. Dennis Wilgenhof zong daarin de rol van Qin Shi Huangdi.

Vorig artikel

Operadagen 2017: Uwe Leipe Mastdramnis

Volgend artikel

Audi's Madrigalen beleven sterke reprise

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

9Reacties

  1. Maarten-Jan Dongelmans
    12 mei 2017 at 14:39

    Ik vermoed dat Reijans in Caen de rol van stuurman heeft gezongen. De rol van Georg ken ik niet.

  2. Stefan Caprasse
    12 mei 2017 at 15:03

    Marcel Reijans zong wel degelijk Georg; de Steuermann werd gezongen door Maximilian Schmitt.

    Zie http://theatre.caen.fr

  3. Jan de Jong
    12 mei 2017 at 15:09

    @Maarten-Jan Dongelmans

    Zou het niet Erik zijn?

  4. Hans Kragten
    12 mei 2017 at 15:16

    Het betreft hier de Parijse versie uit 1842. Daland heet in deze versie Donald en Erik is Georg geworden.

  5. Stefan Caprasse
    12 mei 2017 at 15:44

    …en speelde zich af in Schotland ipv het latere Noorwegen.
    Verder zijn er nog verschillen in de orkestratie.
    En ouverture en opera(aan één stuk) eindigen abrupt op het thema van de Holländer ipv de latere toegevoegde ’tristanesque’ variant van het verlossingsmotief.
    Ook nog even vermelden dat er 2 CD-opnamen bestaan van deze ‘oerversie’ nl:
    – die onder Bruno Weil (deutsche harmonia mundi) &
    – die onder Marc Minkowski (deze laatste in één box samen met ‘Le Vaisseau fantôme ou le Maudit des mers’ van Pierre-Louis Dietsch)

  6. Jan de Jong
    12 mei 2017 at 15:54

    Kijk, sneller dan dat ik vanavond thuis in mijn cd-kast kon kijken, krijgen we hier een antwoord aangevuld met extra informatie.
    Daarvoor hartelijk dank.

  7. Maarten-Jan Dongelmans
    12 mei 2017 at 16:13

    Inderdaad, super bedankt!

  8. Maarten-Jan Dongelmans
    12 mei 2017 at 16:19

    @Stefan: Och ja, dat is die Louis Dietsch die in 1861 de geflopte Parijse première van Wagners Tannhaeuser dirigeerde en daarvoor de woede van de componist op zijn hals haalde, terwijl juist Wagner zijn stempel op het repetitietraject had gezet.

  9. Stefan Caprasse
    12 mei 2017 at 16:44

    Zie in verband daarmee ook de eerdere artikels in deze kolonnen:
    – van Basia Jaworsky van 16 april 2014: ‘De Holländers van Wagner en Dietsch (en euh… mijn commentaar erachter…) &
    – van Kevin Clarke van 6 juni 2013: Berlijn brengt die ‘andere Holländer’