Cité de l’Opera: Thomas, Tom en Nora
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 91.
Tom 3.0
Vorig jaar maakten Fenna Ograjensek en Sef Thissen een opera over wielrenner Tom Dumoulin. Met een protagonist die afgelopen weken een wereldprestatie neerzette krijgt De Berg van Tom met terugwerkende kracht wagneriaanse dimensies.
We came. We fought. We conquered. #Giro100🇮🇹
📸 https://t.co/q6DOFW4GkI pic.twitter.com/t8iY8SVX2t
— Team dsm-firmenich PostNL (@dsmfirmpostnl) May 28, 2017
Hampson op reis
Thomas Hampson was afgelopen week in Tsjechië. Ook buiten de glamour van de Scala en de Metropolitan Opera blijft de bariton enthousiast voor de muziek en de makers.
Beautiful memories of last week's concerts in the Czech Republic. Thank you so much for this clip, Sylvie… https://t.co/pljWSepx7z
— Thomas Hampson (@thomashampson) May 29, 2017
Opera uit de VS
Na het succes van vorig seizoen staat de opera The Great Gatsby van John Harbisons naar het boek van F. Scott Fitzgerald weer op het programma. Keith Warner regisseerde de eerste Europese productie van de opera.
Final curtain views & impressions before & in between #TheGreatGatsby – once again a magnificent performance at #Semperoper cc @StangeMaria pic.twitter.com/Cv48LI4rGc
— SemperoperDD (@SemperoperDD) May 29, 2017
Zomerlezen
Nog geen boeken op de e-reader of in stapeltjes klaar voor de zomer? Michael Fabiano geeft tips.
https://twitter.com/MichaelFabiano/status/869343997856239617
Britse première
The day after van Jonathan Dove wordt voor het eerst in Groot-Brittannië opgevoerd. Vier sterren gaf The Guardian.
The Day After review – devastation, dead cats and godlike grandeur https://t.co/jTDIsLZfur
— Opera Today (@operatoday) May 29, 2017
David Langs Pulitzerprijs winnende compositie
Het Nederlands Kamerkoor brengt binnenkort The Little Match Girl Passion in Amsterdam.
Nu in de verkoop! The Little Match Girl Passion van @davidlangmusic 6 juli @ned_kamerkoor @koorbiennale. https://t.co/EKNerp8fe8 pic.twitter.com/uhdEF0wYbT
— Muziekgebouw (@muziekgebouw) May 29, 2017
Siegfried in Berlijn
Nog tot eind juni in Berlijn te zien: de ‘andere kant’ van Siegfried Wagner.
https://twitter.com/WagneroperaNET/status/869209969551302657
Verleden van het festival
Het Holland Festival biedt al decennia een niet te onderschatten bron van innovatie en spraakmakende (muziek)theaterproducties in Nederland. Max Arian dook voor De Groene in het verleden.
Lees het eerste artikel van Max Arian in de serie 70 jaar #HollandFestival voor @degroene https://t.co/bMwyycYjzj
— HOLLAND FESTIVAL (@hollandfestival) May 29, 2017
Op naar Friesland
Nora Fischer en Before I Die staan op het programma van het Oranjewoud Festival. Het begint op 1 juni.
Festivalkassa's in De Proeftuin in wording…. pic.twitter.com/9XOolhrxPw
— Oranjewoud Festival (@OranjewoudFSTVL) May 26, 2017
Jonas komt eraan
Op zondag 4 juni staat hij in het Concertgebouw – als alles goed gaat. De voortekenen zijn gunstig.
De Duitse heldentenor Jonas Kaufmann moet zondag 4 juni een van de grote attracties van het Holland Festival worden. https://t.co/qt1uzbm4xX
— Trouw (@trouw) May 28, 2017
De zanger is zelf niet erg actief op Twitter, maar deze playlist van de platenmaatschappij zorgt voor voorpret.
Have a listen to the Best of Jonas Kaufmann playlist on @Spotify! @tenorkaufmann #classicalmusic https://t.co/pNaNlSDfNX
— Sony Classical (@sony_classical) May 23, 2017
Niet in de Nederlandse bioscoop
Naast de wereldwijde live-vertoningen van opera’s uit de Metropolitan Opera en het Royal Opera House zijn er de jaarlijkse screenings vanuit Bayreuth en Glyndebourne. Helaas alleen in eigen land te zien.
Learn more about @glyndebourne live transmissions over at @OperawireNews https://t.co/dSNlPG13O9
— David Salazar (@JPDSalazar) May 29, 2017
Bijna terug naar huis
Sinds 2010 wordt in Berlijn de Staatsoper Unter den Linden verbouwd en vinden de voorstellingen plaats in het Schiller Theater. Opening van het gerenoveerde Unter den Linden is gepland voor het najaar van 2017.
Meine letzte Vorstellung im Schillertheater! Danke an alle, die uns die letzten 7 Jahre die Treue gehalten haben! Bis bald unter den Linden pic.twitter.com/VWuxjdC78i
— René Pape (@renepapebass) May 28, 2017
Recente Parsifal
Voor wie er even de tijd voor kan nemen: de complete Parsifal, onlangs uitgevoerd in de Wiener Staatsoper, staat nu compleet online. Dirigent Semyon Bychkov leidde het orkest, Alvis Hermanis regisseerde onder anderen Gerald Finley, Christopher Ventris en Nina Stemme.
Parsifal Gerald Finley, Christopher Ventris, Nina Stem… https://t.co/LC919ldxBd via @YouTube
— The Wagnerian – During Beethoven 2020! (@TheWagnerian) May 29, 2017
5Reacties
Interessante, gevarieerde bijdrage deze week.
Ik lees voor de eerste keer over Wagners biseksualiteit (n.a.v. de expositie in het Berlijnse Schwulenmuseum). Bekend is wel dat de Beierse koning Ludwig II (muzikaal en seksueel) met Richard dweepte. Of dat wederzijds was, of dat de componist dat als aartsopportunist gewoon op de koop toe nam, weet ik niet.
Vraag me werkelijk af wat de concrete aanwijzingen zijn dat Richard Wagner biseksueel was. Ongetwijfeld bekoorde hem het mannelijke en vrouwelijke in de mens, maar dat wil niet automatisch zeggen dat hij biseksueel was. Het genoemde boek ken ik niet. Heeft iemand dat gelezen?
Dat zoon Siegfried homo was, maar onder familiedruk toch trouwde (en kinderen verwekte), daar zijn natuurlijk rijkelijk bronnen voor.
Het is dat Berlijn niet naast de deur is maar anders had ik graag een kijkje in dit museum willen nemen. Ik heb Richard Wagner in de literatuur toch altijd als womanizer zien opvoeren, al was hij ook niet vies van een menage à trois.
Er is overigens een bundel verschenen bij de tentoonstelling. Kost minder (tijd en geld) dan een reisje Berlijn:
Siegfried Wagner, Bayreuths Erbe aus andersfarbiger Kiste, door
Achim Bahr, Peter P. Pachl (Herausgeber) bij
Are Musik Verlag 978-3-924522-69-8 (ISBN)
Dank voor de praktische tip!