AchtergrondBinnenkortFeatured

Nu online: de opera-agenda 2017/2018

De opera-agenda voor seizoen 2017/2018 staat sinds vandaag online op Place de l’Opera. De agenda biedt een zo volledig mogelijk overzicht van de scenische opera’s, concertante opera’s, bioscoopopera’s, vocale concerten en liedrecitals die komend seizoen in Nederland te zien zijn.

Nationale Opera & Ballet huist zoals gebruikelijk de meeste operaproducties, met als zwaartepunt het Opera Forward Festival in maart, waar diverse producties tegelijkertijd spelen. (© Luuk Kramer)

Het is de best bezochte pagina van deze website: de opera-agenda. Per maand biedt de agenda een overzicht van al het opera- en liedaanbod in Nederland. De voorstellingen en concerten zijn voorzien van een directe link naar het gezelschap die de voorstelling produceert of de concertzaal die het concert huist. Makkelijk voor het plannen van een opera- of concertbezoek.

Nadat de Robeco SummerNights en het Grachtenfestival het zomerseizoen eind augustus hebben afgesloten, begint het nieuwe operaseizoen op 9 september met de première van La forza del destino bij De Nationale Opera (DNO) in Amsterdam. Dezelfde dag gaat in Den Bosch het Internationaal Vocalisten Concours van start. Tegen het einde van de maand is het seizoen op volle toeren, als de NTR ZaterdagMatinee met Simon Boccanegra zijn geliefde Operaserie heeft geopend en de Nederlandse Reisopera met La traviata zijn eerste tournee van het seizoen heeft ingezet.

Oktober en november zijn bomvolle maanden, met onder meer de rariteit Eliogabalo bij DNO, een tournee van het Orkest van de Achttiende Eeuw met La clemenza di Tito en een nieuwe productie van Werther, de seizoensopener van Opera Zuid. DNO kleurt de decembermaand in met La bohème en Holland Opera luistert de kerstvakantie op met de nieuwe voorstelling Meermeisje.

OPERA2DAY brengt in januari een nieuwe productie: Hamlet. (© Henk Bleeker)

Het nieuwe jaar begint goed met een nieuwe OPERA2DAY-productie (Hamlet van Ambroise Thomas), een Parelvissers-tournee van musici uit Charkov, een tournee van BarokOpera Amsterdam met Purcells King Arthur én Pierre Audi’s interpretatie van Tristan und Isolde.

In het voorjaar is maart een zeer volle maand, waarin alle takken van sport aan bod komen. Er zijn drie bioscoopopera’s (Carmen, Semiramide en Così fan tutte), er is een Mozart-klassieker (Die Zauberflöte door de Staatsopera van Tatarstan), er zijn recitals en er is veel bedrijvigheid bij DNO vanwege het Opera Forward Festival.

In mei vullen twee voorname festivals de kalenderdagen: Operadagen Rotterdam en het Internationaal Lied Festival Zeist. De Reisopera zorgt voor een portie Wagner met Der fliegende Holländer en Opera Zuid lanceert zijn tweede grote productie van het seizoen: Un ballo in maschera.

Het seizoen komt in juni en juli tot een einde met onder meer twee spannende producties bij DNO: Les contes d’Hoffmann, met in de bak het Rotterdams Philharmonisch, en Lessons in Love and Violence, een nieuw werk van George Benjamin.

Surf nu naar www.operamagazine.nl/kalender en bekijk het volledige overzicht!

Mist u voorstellingen of concerten? Laat het de redactie weten via redactie@operamagazine.nl.

Vorig artikel

Opera in de media: week 31

Volgend artikel

Jeannette van Schaik: verslaafd aan opera

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.

5Reacties

  1. Jan de Jong
    1 augustus 2017 at 08:14

    Mooie service. Dank.

    Het is mij niet helemaal duidelijk waarom de 9de van Beethoven (en waarom dan alleen het Amsterdamse Zondagochtendconcert en niet het Utrechtse AvroTros Vrijdagconcert?)of het requiem van Fauré erbij staan. Dan zijn er nog heel veel andere vocale concerten die in aanmerking komen.

    Ik mis volledig de producties van de Oude Muziek (Festival en Netwerk), zoals King Arthur door het vocalistenensemble Vox Luminis op 10 en 11 februari in Utrecht en Amsterdam

  2. Jan de Jong
    2 augustus 2017 at 11:53

    Hartelijke dank voor het toevoegen van genoemde voorstellingen.

    Maar nog steeds ontgaat mij waarom het requiem van Fauré en de negende van Beethoven erop staan, want voor zover mij bekend betreft het geen scenische uitvoeringen, waardoor je ze nog zou kunnen opnemen als muziektheater (zoals met de Gurrelieder).

    Waarom deze selectieve lijstvervuiling?

  3. Maarten-Jan Dongelmans
    3 augustus 2017 at 13:29

    @Heer de Jong: en wat doet het Stabat Mater van Schubert in deze lijst?

  4. 3 augustus 2017 at 16:32

    Beste Jan de Jong,

    Het samenstellen van een agenda heeft altijd een ‘arbitrair randje’. Naast opera’s en liedrecitals zijn er bepaalde vocale concerten die ons, spittend door het grote aanbod, opvallen. Doorgaans heeft dat te maken met het feit dat de zangers die eraan meewerken bekend zijn uit het operacircuit, zoals Judith van Wanroij in het requiem van Fauré. U hebt gelijk dat dergelijke concerten niet in de categorie opera of lied vallen, maar toch vermelden we ze graag. Ik zie dat niet als vervuiling, ik zie het als een aanvulling onder het mom: wellicht ook interessant voor u als operaliefhebber. Nogmaals: het is arbitrair – en dat zal het wel altijd blijven – en het is ook nooit helemaal volledig. Maar daarom stellen we alle aanvullingen op prijs. Nog bedankt daarvoor!

    Hartelijke groet,
    Jordi Kooiman

  5. Jan de Jong
    3 augustus 2017 at 21:23

    Dank voor uw antwoord, Jordi. Vervuiling was wat onaardig door mij uitgedrukt, al was het maar omdat er van muzikale vervuiling helemaal geen sprake kan zijn bij deze niet opera-concerten. Ik had op zijn minst aanhalingstekens kunnen gebruiken.

    Ik vind het namelijk juist fijn dat Place de l’Opéra echt een opera-platform is. Evenzo de agenda. Mooi dat de “Belgen” er nu ook in staan. Hartelijk dank.