AchtergrondBinnenkortBuitenland

Cité de l’Opera: Jamie, Grace en Michel

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 100.

Keiharde discriminatie
Ze zien er zo onschuldig uit op de foto, maar overal waar ze hun programma No tenors allowed brengen, schijnen tenoren – als ze al worden toegelaten – snikkend de zaal te verlaten, groen van afgunst over al dat moois dat bas-baritons kunnen zingen.

https://twitter.com/lucapisaroni/status/891741793641005056

Klassiek ruitje
Kostuumontwerpster Sanne Oostervink koos voor de kleding van Hans, Grietje en hun ouders in Hänsel und Gretel stevige stoffen met grote, klassieke ruitpatronen. Vader Peter torent dankzij plateauzolen ook nog een eindje uit boven zijn echtgenote en kinderen.

Let the rain go down
Op de foto’s in de honderden tweets die we de afgelopen weken voorbij zagen komen van de Britse zomeroperafestivals was het altijd mooi weer. We vermoeden een complot om consequent de suggestie te wekken dat de zon altijd schijnt als er bij een Brits landhuis klassiek wordt gezongen. Dit is een recent voorbeeld.

Maar er kwamen scheurtjes in het beeld. Wie weleens in Engeland is geweest of naar Wimbledon heeft gekeken, weet dat het anders is. Meneer Barnaby, die een fez nodig vond vanwege het weer, klapt onbedoeld uit de school.

En we vonden dit ultieme bewijs.

https://twitter.com/Adrie_vdLuijt/status/890917032635641856

Overdekt in Glyndebourne
De hele maand augustus – waarin het natuurlijk niet zal regenen – brengt Glyndebourne nog La clemenza di Tito van Mozart in een enscenering door Claus Guth. Dirigent Robin Ticciati vertelt er aanstekelijk over.

Van La clemenza verscheen op de website van Early Music World een uitgebreid achtergrondverhaal.

Gevierde klassieken
Op de radio viert klassiek de zomer met de reizen die Floris Kortie maakt naar muziekfestivals overal in Europa. Die zijn weliswaar op tv, maar NPO Radio 4 haakt aan met speciale aandacht voor muziek uit Engeland, vorige week en deze week voor Ierse klassieke muziek. Er kwam een playlist vol Purcell, Tavener en ander Brits moois.

Opera in de gevangenis
Al een paar jaar geven zangers en musici van het Glimmerglass Festival een optreden in Attica, de gevangenis verderop in de staat New York. De muziek, dit jaar de opera Porgy and Bess van Gershwin, maakt veel indruk op het bijzondere publiek: “I never cried at Attica until the day I sat in its chapel and heard the glorious voices of your opera company”, schreef een gevangene.

https://twitter.com/nytimes/status/891443657911533570

Eervol
Een student van de universiteit van Cagliari op Sardinië schreef een dissertatie over het werk van de Nederlandse componist Michel van der Aa. Hij bestudeerde de samenhang tussen de muzikale en cinematografische taal in het werk van Van der Aa.

Callas op dvd
Goed nieuws voor de liefhebbers: in september komt een boxset uit van de legendarische sopraan Maria Callas, met liveoptredens uit de periode 1949-1964 in beeld en geluid. In de box, die rond de 100 euro gaat kosten, zitten 3 blu-raydiscs en 42 cd‘s.

Coming of age…
In tien jaar van leerling naar professional: Jamie Barton maakt het mee op het jaarlijkse Tanglewood Music Festival.

Onze Maria
Maria Nockin, die geregeld voor Place de l’Opera recensies levert vanuit de Verenigde Staten, beschreef haar indrukken van De Gouden Haan van Rimksy-Korsakov voor Opera World.

The rest is money
Componist Richard Strauss verdiende zo veel geld aan het succes van zijn opera Salome dat hij zich deze villa in het Duitse Garmisch kon veroorloven. Muziekschrijver Alex Ross was op reis door Europa en liep even langs het huis.

Mozart in de zon
Niet ver van Poitiers ligt het plaatsje Sanxay. Het heeft een eigen festival, Les Soirées Lyriques de Sanxay, dat dit jaar Die Zauberflöte programmeert. Vanaf 10 augustus is er driemaal opera in de openlucht.

The right situation
Radamès in Aida is één van de rollen die Verdi-tenor Francesco Meli nog niet op zijn repertoire had staan. Tot deze zomer, als hij zijn roldebuut maakt tijdens de Salzburger Festspiele. “I’m not sure if it’s the right moment, but it is definitely the right situation to do it in”, zegt Meli, verwijzend naar de dirigent van de productie, Riccardo Muti.

Festspiele-hoogtepunten
WQXR somt een aantal gedenkwaardige edities van de Bayreuther Festspiele op, zoals die met de Afro-Amerikaanse Grace Bumbry in 1961.

Statement
De uitvoering van composities als de negende van Beethoven en A European Requiem van MacMillan heeft in Groot-Brittannië tegenwoordig een extra lading. Vorige week maakten de stukken onderdeel uit van de programmering van de BBC Proms.

Ondertussen bij de buren
Het album Bat out of Hell van Meat Loaf is alweer veertig jaar oud. Het was een voor popmuziek nogal bombastische, bijna opera-achtige productie. Nu is er de musical, die de komende weken in het West End in Londen te zien is.

De slimste muziekmens
Typisch vakantie-entertainment: een quiz over het leven en werk van Mozart.

Vorig artikel

Deanes We cannot sleep in wereldpremière

Volgend artikel

Museum Van Loon brengt Docteur Miracle

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.

6Reacties

  1. Kersten van den Berg
    1 augustus 2017 at 16:30

    De eerste 100 afleveringen! Proficiat en complimenten, Francois en Jordi!
    Ik zal niet beweren dat Cité door mij even grondig gelezen wordt als Place maar er is voor mij altijd wat interessants bij.

  2. Maarten-Jan Dongelmans
    1 augustus 2017 at 16:41

    Het is weer hetzelfde liedje: klik je onder de titel van het artikel op reacties dan word je na twee seconden ergens in de lopende tekst gelanceerd. Is daar niets tegen te doen?

  3. Kersten van den Berg
    1 augustus 2017 at 16:51

    @Maarten-Jan: niet geheel hetzelfde liedje, even scrollen, of hoe heet dat.

  4. Maarten-Jan Dongelmans
    1 augustus 2017 at 17:19

    Scrollen moet overbodig zijn als je ‘reacties’ aanklikt. Dan kom je er automatisch. Een of andere bug steekt hier blijkbaar de kop op (niet de eerste keer).

  5. Maarten-Jan Dongelmans
    1 augustus 2017 at 17:54

    Wat een interessant verhaal over La Clemenza en de rol die Constanze Mozart in de verbreiding van de muziek gespeeld heeft. Top!

  6. c.horsmeier
    2 augustus 2017 at 10:58

    Ja gefeliciteerd met de 100 ste alweer.
    Lees ook niet alles grondig maar wel veel erg leuk.
    Ga zo door na de 200.
    Erg mooi te lezen over La Clemanza de Tito.