Opera in de media: week 34
Iedere week maakt Place de l’Opera een keuze uit het aanbod van opera en aanverwante muziek op radio, tv en internet. In week 34 (19-25 augustus) aandacht voor de vierde van Mahler door het Koninklijk Concertgebouworkest en sopraan Chen Reiss en voor Mozart te paard.
Video
Netrebko in Aida
Wie de uitzending van Arte gemist heeft, heeft alsnog een kans om Anna Netrebko te zien in haar debuut als Aida in de opera van Verdi. ZDF belooft ‘Höhepunkte’ van de uitvoering op 12 augustus tijdens de Salzburger Festspiele. Naast Netrebko zongen onder anderen Francesco Meli en Ekaterina Semenchuk.
ZDF: vrijdag 25 augustus om 23.00 u.
Mozart te paard
In Salzburg werd deze zomer een enscenering van het requiem van Mozart gemaakt, met speciale medewerking van ‘paardenkunstenaar’ en theatermaker Bartabas en de Académie équestre nationale du domaine de Versailles. De muziek kwam van Les Musiciens du Louvre onder leiding van Marc Minkowski. Solisten waren Genia Kühmeier, Elisabeth Kulman en Julien Behr.
Arte Concert: on demand.
Lully in Rennes
Begin dit jaar werd Les Amants magnifiques voor het eerst sinds zijn première in 1670 compleet uitgevoerd. Het libretto was van Molière, de muziek werd gecomponeerd door Lully. Voor de Opéra de Rennes regisseerde Vincent Tavernier deze productie, die muzikaal onder leiding stond van Hervé Niquet. De opname is nog terug te zien op Culturebox.
Culturebox: on demand.
Audio
Voor het Prinsengrachtconcert
De tv beperkt zich tot het hoofdprogramma met het Brodsky Quartet, maar de radio schakelt al eerder naar de Prinsengracht in Amsterdam en brengt ook het voorprogramma, met onder anderen een optreden van sopraan Lilian Farahani. Ze zingt enkele liederen van Erik Satie.
NPO Radio 4: zaterdag 19 augustus om 19.00 u.
Portret van Carolyn Sampson
Carolyn Sampson, volgens het blad Gramophone met afstand de beste Britse sopraan in de oude muziek, heeft een breed repertoire. U hoort bij Ernst Daniël een portret van de zangeres, gevolgd door hoogtepunten uit de opera Lucrezia Borgia van Gaetano Donizetti.
NPO Radio 4: zondag 20 augustus om 18.00 u.
Mahler in Maastricht
Het Orlando Festival in Zuid-Limburg heeft in de programmering ook vocale elementen. In het Zomeravondconcert hoort u de Gruppo Montebello onder leiding van Henk Guittart, met bariton Ludwig Mittelhammer. Hij zingt van Gustav Mahler de Lieder eines fahrenden Gesellen in de bewerking door Arnold Schönberg. De opname dateert van 18 augustus en werd gemaakt in de St. Janskerk in Maastricht.
NPO Radio 4: maandag 21 augustus om 20.00 u.
Orff in de Robeco SummerNights
In het Amsterdamse Concertgebouw klinkt Carmina Burana van Carl Orff in de oorspronkelijke versie voor vocale solisten, koor en slagwerk. Op de twee vleugels spelen Arthur en Lucas Jussen, er wordt gezongen door sopraan Renate Arends, tenor Yves Saelens en bariton Dietrich Henschel.
NPO Radio 4: woensdag 23 augustus om 20.00 u.
Mahler 4
Live vanuit het Concertgebouw zendt Radio het optreden uit van het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Daniele Gatti. Voor het vocale deel van de vierde symfonie van Mahler treedt sopraan Chen Reiss aan.
NPO Radio 4: donderdag 24 augustus om 20. 00 u.
Oude muziek in Utrecht
In Utrecht vindt komende weken het Festival Oude Muziek plaats. Het optreden van La Divina Armonia onder leiding van Lorenzo Ghielmi met Alice Rossi (sopraan), Giuseppina Bridelli (alt) en Wolf Matthias Friedrich (bas) is live te horen op Radio 4.
NPO Radio 4: vrijdag 25 augustus om 20.00 u.
Weektip
De andere kant van Barcelona
Mooie dingen gebeuren er ook in Barcelona, onder meer in het Gran Teatre del Liceu, het operahuis van de stad. Online staat een opname van L’Orfeo van Claudio Monteverdi die daar gemaakt werd. De uitvoering door Jordi Savall en La Capella Reial de Catalunya dateert uit 2002. Als solisten hoort en ziet u onder anderen Montserrat Figueras, Furio Zanasi en ook de Nederlandse mezzosopraan Cécile van de Sant, die de rol van La Esperanza zong.
8Reacties
Hier in Mannheim kreeg mijn computer vandaag een pop up van Arte met de mogelijkheid nog 90 dagen naar Netrebko’s Aida te kijken en te luisteren. Of dat in Nederland ook kan?
Prom 46: Schoenberg – Gurrelieder
BBC Proms, 2017
Live from BBC Proms: Sir Simon Rattle conducts Schoenberg’s Gurrelieder, with the London Symphony Orchestra.
Live from the Royal Albert Hall
Presented by Martin Handley
Schoenberg: Gurrelieder
Tove: Eva-Maria Westbroek (soprano)
Waldemar: Simon O’Neill (tenor)
Wood-Dove: Karen Cargill (mezzo)
Klaus the Fool: Peter Hoare (tenor)
Peasant: Christopher Purves (bass-baritone)
Speaker: Thomas Quasthoff
CBSO Chorus
Orfeó Català
London Symphony Chorus
London Symphony Orchestra
Sir Simon Rattle, conductor
Gurrelieder is Schoenberg’s Tristan and Isolde, an opulent, late-Romantic giant. The LSO and Sir Simon Rattle are joined by an outstanding line-up of soloists, including soprano Eva-Maria Westbroek and tenor Simon O’Neill as lovers Tove and Waldemar.
c. 9.15pm PROMS EXTRA
Tom Service talks to musicologist Julian Johnson about Schoenberg’s Gurrelieder. An edited version of the talk given before tonight’s Prom.
Release date: 19 August 2017
2 hours, 30 minutes
On radio
Today
19:30
BBC RADIO 3
20.30 Nederlandse tijd. Jammer genoeg is deze uitvoering de redactie kennelijk ontgaan.
Gouden tip, dank.
Eva Maria Westbroek zong de rol van Tove dramatisch en met overgave maar haar stem klonk eenvormig en haar vibrato wordt nu verontrustend helaas. Vermoeidheid?
De Engelse recensenten zijn diplomatiek.
Eva-Maria Westbroek is such a sympathetic, engaged performer that I wanted to love her, but the tuning was awry in what should be the bewitching echo of clarinet at the declaration of love, the wide-spread tone too monochrome. Miscasting, in short.
Eva-Maria Westbroek was richly ardent as Tove, but her tone was too often dramatic with a strong vibrato and sense of the music’s strenuousness when what I wanted was a more sensuous beauty to the performance. It was Karen Cargill, as the Wood-Dove who showed how to combine beauty of tone, elegance and expressivity with dramatic power in her account of the Wood-Dove’s solo, which made it one of the highlights of the piece.
De Guardian geeft de Gurrelieder 5 sterren, net als MusicOMH. Over Westbroek schreven ze:
“Eva-Maria Westbroek has a massive voice – it is full-blooded and creamy by turns – and it worked supremely well for the work – the final notes of Tove’s ‘Sterne Jubeln’ were magnificent.”
(https://www.musicomh.com/classical/reviews-classical/prom-46-gurrelieder-royal-albert-hall-london)
Het concert is inmiddels terug te vinden op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LKMxK47vKaA
Ik ben het met de eerste recensie eens, Westbroek is een geweldige zangeres maar was helaas miscast in dit werk. Simon O’ Neill kon mij evenmin bekoren, alle lof voor Cargill, Hoare als een formidabele Narr; Quasthoff gaf een les in dictie en Rattle was geweldig gelukkig.
Eva-Maria Westbroek’s ill-fated Tove was warm and deeply, seductively expressive. Guardian on line.
Eva-Maria Westbroek relished the long, succulent Wagnerian lines. Even better was the enchanting song of the Wood-Dove delivered by Karen Cargill, one of the highlights of the evening. London Evening Standard.
#Mauricio:
Geheel en al mee eens.
Tot mijn verrassing zag ik dat de cd opname uit 1979 met o.a. James McCracken, Jessye Norman (!),Tatiana Troyanos, Boston S.O. and Tanglewood Festival Chorus o.l.v. Seiji Osawa, de zoon van Otto Klemperer, Werner, de spreker is. Maar Quasthoff, orkest en koor spanden in deze Prom-uitvoering de absolute kroon.