Pantus en Camerata RCO brengen Poulenc
‘Avant tout de vous amuser.’ Dat is het motto van de avond rond de muziek van Francis Poulenc die Camerata RCO en bariton Marc Pantus op 8 oktober in het Concertgebouw organiseren. Met de uitvoering van de liedcyclus Le bal masqué, waarmee het programma besluit, gaat een 25 jaar oude droom van Pantus in vervulling.
Bariton Marc Pantus is, naast zijn rollen in producties van De Nationale Opera en BarokOpera Amsterdam, de laatste jaren geregeld te zien als liedzanger, begeleid door een piano. Hij is blij met de uitnodiging van Camerata RCO, het kamermuziekensemble van het Koninklijk Concertgebouworkest.
Klarinettist Hein Wiedijk, de initiatiefnemer, inviteerde voor het bijzondere concert ook pianist Thomas Beijer. Die combinatie maakt ander repertoire mogelijk. Op 8 oktober is dat – naast een kleine uitstap naar Martinů – uitsluitend werk van Francis Poulenc.
Het motto van de avond komt uit de proloog van de opera Les mamelles de Tirésias van Poulenc. Marc Pantus licht toe: “We openen met de directeur uit Les mamelles, waarmee het publiek wordt uitgenodigd voor een avond op het kasteel, waar van alles gebeurt. Het hele programma is een verhaal dat begint met ‘L’invitation au château’. Camerata RCO is als het ware het huisorkest dat alles uitvoert, waaronder La revue de cuisine van Bohuslav Martinů. Dat ballet uit 1927 verhaalt van de liefde tussen de pot en het deksel in de keuken.”
“Ik praat dat stuk, en de rest van de avond, aan elkaar”, vertelt Pantus, die in het programma ook het lied ‘Mazurka’ en vier korte liederen op teksten van Apollinaire zingt. Het slotstuk is de cyclus Le bal masqué, een ‘cantate profane’. Daarvóór heeft het publiek een meer serieuze kant van Poulenc gehoord met een sonate en trio voor hobo, fagot en piano.
“Poulenc vond zijn zesdelige cyclus Le bal masqué helemaal Poulenc”, legt Pantus uit. “Het is Poulenc, want licht van toon, maar niet ordinair. Vrolijk en licht, maar nooit vulgair. Het is ook heel chique en luxe: Poulenc heeft zich nooit ingehouden bij het schrijven van de meest prachtige akkoorden achter elkaar. Vrolijkheid die gepaard gaat met melancholie, dat zit helemaal in Le bal masqué.”
De cyclus is voor Pantus de hoofdmoot van zijn aandeel in het programma. Hij kijkt ernaar uit. “Ik heb er 25 jaar op moeten wachten. De tekst van de cyclus is van de dichter Max Jacob. Francis Poulenc hield erg van diens surrealistische, ongerijmde gedichten. De tekst is enigszins enigmatisch, maar dat is absoluut de bedoeling. Het is soms puur klankrijm. Het doet zich voor als een normaal verhaal, maar als je het probeert te begrijpen, kom je niet erg ver. Door de noten word je op het spoor gezet van een superieure lichtheid.” Pantus benadrukt: “Die lichtheid dient niet met oppervlakkigheid te worden verward.”
“Max Jacob is enkele keren geportretteerd door Picasso en schilderde zelf ook. We hebben hier te maken met multitalenten. Dat geldt trouwens net zo goed voor pianist Thomas Beijer, die niet alleen muziek maakt, maar ook schrijft.”
Het optreden van Marc Pantus, Camerata RCO en Thomas Beijer vindt plaats op 8 oktober in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. “We gaan nog werken aan de vormgeving van de avond, maar wat mij betreft wordt het een theatrale sfeer, een beetje boudoir-achtig.”
Daarmee dringt zich de vraag op wat Pantus gaat dragen. “Haha, niet die jas op de foto van de website, die komt uit Reimsreisje. De tekst van Le bal masqué maakt gewag van een geruit gilet – enigszins Etruskisch – dat slecht combineert met een donkerbruine hoed. Ik denk dat het een heel mooi pak wordt, met een overdreven stropdas.”
Zie voor meer informatie over het programma en de kaartverkoop de website van het Concertgebouw.