ZaterdagMatinee speelt De gouden haan
De NTR ZaterdagMatinee brengt op zaterdag 16 december Rimski-Korsakovs laatste opera De gouden haan. Het satirische werk over het imperialisme van tsaar Nicolaas II wordt gedirigeerd door Vasily Petrenko.
Nikolaj Rimski-Korsakov (1844-1908) componeerde De gouden haan in 1907. Het werk kwam echter niet zonder problemen door de tsaristische censuur, waarna de componist de wereldpremière in 1909 niet meer meemaakte.
De opera is “een vlijmscherpe satire op het imperialisme van de Russische tsaar Nicolaas II”, aldus de ZaterdagMatinee. Het verhaal gaat over de luie koning Dodon, die van een astroloog een magische gouden haan krijgt, die waarschuwt bij dreigend gevaar. Het leidt ertoe dat hij ten strijde trekt tegen het leger van Sjemacha. Op het slagveld ontmoet hij de beeldschone koningin van Sjemacha, die hij als bruid mee terugneemt naar zijn paleis. Maar dan komt de atroloog zijn beloning opeisen.
De gouden haan is moeilijk te bezetten. De astroloog heeft een extreem hoge partij en de haan vraagt om een sterke sopraan of hoge mezzo. De Matinee heeft een grotendeels Russischtalige cast geëngageerd, met onder anderen bas Maxim Mikhailov als tsaar Dodon, tenor Barry Banks als de astroloog, sopraan Venera Gimadieva als de koningin van Sjemacha en sopraan Aleksandra Kubas-Kruk als de gouden haan.
Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor (ingestudeerd door Martin Wright) staan onder leiding van Vasily Petrenko.
6Reacties
Vasily Petrenko: Gramophone’s artist of the year 2017.
Verdient deze briljante uitvoering geen recensie?
Helemaal mee eens. Ik waardeer zeker de recensies over buitenlandse producties (Berlijn, Wenen) op Place de l’opera, maar dit is een uitvoering waarvan een uitgebreide recensie niet mag ontbreken.
Geachte Rudolph Duppen, Jan de Jong,
Allereerst bedankt voor uw betrokkenheid bij Place de l’Opera. We waarderen dat zeer!
We waren beslist van plan om een recensie over De gouden haan te plaatsen, maar door een vervelende samenloop van omstandigheden was geen van onze recensenten bij de uitvoering. Een jammerlijke omissie voor ons als operamagazine, waarvoor mijn excuses.
Mocht u zelf bij de uitvoering geweest zijn, dan lezen we natuurlijk graag over uw bevindingen!
Hartelijke groet,
Jordi Kooiman
Maak er misschien ineens een hele lezersrecensie van!
Aan de **** recensies in de Nederlandse kranten valt weinig toe te voegen.