Cité de l’Opera: George, Anna en Lotte
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 120.
Sir George
De productie waarmee De Nationale Opera in juni het seizoen afsluit krijgt nog meer status nu componist George Benjamin tot ridder is geslagen. Hij ontving een ‘knighthood’ voor zijn verdiensten voor de muziek. Na Written on Skin wordt Lessons in Love and Violence zijn volgende werk dat in Amsterdam wordt gebracht. Ook niet onbelangrijk: in de hoofdrollen zingen Stéphane Degout en Barbara Hannigan.
Wonderful day for a wonderful man. A friend for 35 years and surely one of the greatest talents in music. At First Light is a masterpiece, written when he was 22, which is, you know, annoying. https://t.co/PCmCB2wM5O
— Tommy Pearson (@tommyrpearson) December 14, 2017
Messiah van Nathalie
Zullen we voor 2018 afspreken dat we niet meer zeuren over het aandeel van vrouwelijke dirigenten en componisten, maar ieder voorbeeld omarmen? Lijkt ons ook leuker voor de nieuwe generatie vrouwen die het ambt ambiëren.
Yesterday's Messiah with @GbgSymfoniker !! https://t.co/su1cMpZrpn
— Nathalie Stutzmann (@nathstutzmann) December 17, 2017
Muscadet
Benjamin Britten at bij zijn kerstdiner van 1960 geen wild en geen rood vlees. Dat vermoeden rijst als je ziet wat de componist voor de kerst bestelde.
Concerned about your Christmas alcohol bill? #OnThisDay in 1960 Britten ordered 56 Litres of Muscadet Wine. #christmas pic.twitter.com/aujSX4LQgU
— Benjamin Britten (@BrittenOfficial) December 15, 2017
Sisters in music
Het ‘duel’ dat Cecilia Bartoli en celliste Sol Gabetta onlangs ook in het Amsterdamse Concertgebouw aangingen, had van Place de l’Opera wat minder zoet mogen zijn. De twee reisden onlangs door Europa met hun muziek.
"The secret is in the music itself. In how I feel it, in how she feels it, in how we feel it together." w/ @solgabetta
Take a look behind the scenes of the Dolce Duello tour! pic.twitter.com/hALla6SitI— Cecilia Bartoli (@BartoliOfficial) December 15, 2017
Oase in de stad
Het radiostation WQXR Classical presenteerde kerstklassieker van Händel in New York. De Trinity Church staat op de hoek van Broadway en Wallstreet, in het hart van Manhattan.
We are *this* close to the Trinity Baroque Orchestra and Choir of Trinity Wall Street for tonight's live broadcast pic.twitter.com/TNwIeL7Etd
— WQXR Classical (@WQXR) December 16, 2017
Op naar het LICHT
Kasper Jansen schreef een bijdrage voor de speciale aus LICHT-website voor het project van 2019. “Stockhausen componeerde klankwerelden op een schaal en met dimensies die revolutionair en uniek zijn in de muziekgeschiedenis.”
Sunday read: op de aus LICHT website lees je de aankomende maanden meer over #Stockhausen, aus LICHT in @hollandfestival 2019 & onze rol in dit enorme project. Deze maand een artikel om er in te komen ‘Een introductie’: https://t.co/nR61AcqtMh @DutchNatOpera #ausLICHT #sundayread pic.twitter.com/fKYEWCQzUc
— Kon. Conservatorium (@KonContweets) December 17, 2017
Kerst in de bios
Geen kerst zonder het sprookje Hänsel und Gretel. De Metropolitan Opera brengt een productie waarvan de opname op zondagochtend 24 december in de bioscopen te zien is. In de titelrollen zingen Tara Erraught en Lisette Oropesa.
https://twitter.com/Lisette_Oropesa/status/941813646111285249
Kerst en Wagner
Tegenwoordig is er voor álles een trui.
https://twitter.com/sarahsabet8430/status/941729189270577152
Hommage aan Johnny
Op 11 december gaf mezzosopraan Anne Sofie von Otter een recital in Parijs. Ze voelde haarfijn aan waar Frankrijk van ondersteboven was. De onverwachte toegift was ‘Quelque chose de Tennessee’, een door Michel Berger geschreven lied voor de net overleden Johnny Hallyday.
L'hommage inattendu d'Anne Sofie von Otter à Johnnyhttps://t.co/nmISR3U2Ui pic.twitter.com/6K7uTTamuP
— Forumopera.com (@Forumopera) December 13, 2017
Milaan
Anna Netrebko is deze maand in Milaan voor Andrea Chénier. De foto op Twitter leverde vooral lovende reacties op, maar ook één van meneer Guimar: “She is very fat, and your husband is an horrible tenor.” Meneer Guimar heeft op Twitter 1 volger, Anna heeft er ruim 50.000.
#Milano pic.twitter.com/B2kVF0y7Qb
— Anna Netrebko (@AnnaNetrebko) December 13, 2017
Roderick gestreamd
Spotify maakte een mooi lijstje met nieuwe uitgaven voor de kerst, met onder anderen Roderick Williams.
Even @Spotify are playing my tunes! You can listen in here https://t.co/vQp5dtpIDy
Huge thanks all round.— Roderick Williams (@Sviceridor) December 16, 2017
All I want for Christmas is 8 Frommermannen
De kersttournee van Frommermann met schrijver Tommy Wieringa is in volle gang. Wie mazzel heeft, vindt nog een kaartje in Delft, op 22 december. Binnenkort hoort u de Frommermannen over kerst en hun ultieme kerstmuziek op Place de l’Opera.
Spiegelzaal radio 4 Frommermann met Tommy Wieringa. Terugluisteren?@debezigebij https://t.co/2C4Iknzl25
— FROMMERMANN (@FROMMERMANN) December 18, 2017
La bohème op de radio: encore
Fraaie zang en – dat mag ook weleens gezegd worden – een meer dan voortreffelijke audioregistratie kenmerkten de uitzending van NTR Opera Live van jongstleden zaterdag.
Last night's magical Bohème via this link: https://t.co/rRFyqwuiR9 Click 'Luister terug' Opera starts at 1:02:40 @EleonoraBuratto @OlivieriBariton @thomas_oliemans @DutchNatOpera @NPORadio4
— Hein van Eekert (@HenricEk) December 17, 2017
Factchecking
De Ring-productie van Opera North komt in delen online op OperaVision. Bij het eerste deel van Götterdämmerung – sinds afgelopen weekend online – zijn dit de feiten.
It's the beginning of Das Ende on @OperaVision_eu tonight! Get ready for Götterdämmerung Act I from 4pm GMT.
Remember to tell us what you thought! https://t.co/KTjxYskMXn pic.twitter.com/PKeArWI4GN
— Opera North (@Opera_North) December 16, 2017
Oude Pélleas
De box met alles van Debussy is te laat voor de kerst, maar zal binnenkort leverbaar zijn. De beloofde opname van Pélleas et Mélisande is een productie uit 1992 van de Welsh National Opera.
We are impatiently awaiting the new Limited Edition set presenting the complete published works of Claude Debussy – 22 CDs and a double DVD set of his opera Pelléas et Mélisande. Watch out for the release in February! pic.twitter.com/rMFN5dYgS5
— Deutsche Grammophon (@DGclassics) December 17, 2017
Weihnachten in Wien
Een violist van de Wiener Philharmoniker dook deze foto op van zijn werkplek uit 1910. Het voorstellingenarchief van het huis gaat terug tot dat jaar. Bruno Walter dirigeerde er Rigoletto op de dag dat deze rubriek verschijnt, 19 december, alweer 107 jaar geleden.
https://twitter.com/BenLea66/status/942278695993126912
Zingend op de rode loper
De musical (!) over de castraatzanger Farinelli is verhuisd van de West End in Londen naar Broadway in New York. Bij de première kreeg Matt Rodin de rodelopergasten, onder wie Renée Fleming, aan het zingen.
Ok…want to hear @reneesmusings, Mark Rylance and various others singing? Yep. https://t.co/8CWVkWuMUd
— 𝕚 𝕚 𝕕𝕒𝕧𝕚𝕖𝕤 (@iestyn_davies) December 18, 2017
Geen (kerst)dag zonder Bach
De opname door NPO Radio 4 van het Weihnachtsoratorium door de Nederlandse Bachvereniging staat online.
Luister terug: het Weihnachtsoratorium door de Nederlandse @Bachvereniging https://t.co/XCGzVihsOs #NPORadio4 pic.twitter.com/C3eZe2Qubp
— NPO Radio 4 (@NPORadio4) December 19, 2017
Succes
Op de rand van 2017 heel goed nieuws over Nederlandse operaregisseurs in het buitenland. Guido van Oorschot keek in München naar Il Trittico van Lotte de Beer.
https://twitter.com/nellwesterlaken/status/943048327465140224
De toekomst van opera
“It is a risk worth taking, indeed, we must take, but we have to keep an eye on what audiences want, as well as on what we want them to like”, aldus Michael Volpe over vernieuwing in de opera. Hij schreef een interessant artikel over de toekomst van het genre. Volpe is directeur bij Holland Park Opera.
A very well thought out and provoking article by @NoisyMV on opera, its perception and its future. https://t.co/StkScFFiXQ
— Matthew Rose (@roseandfriends) December 19, 2017