New Yorkse Hoffmann in bioscoop
Verschillende bioscopen in Nederland zenden op zaterdag 19 december een productie van Les Contes d’Hoffmann van de Metropolitan Opera uit. In de cast zangers als Joseph Calleja en Anna Netrebko en op de bok James Levine.
Les Contes d’Hoffmann is de vierde opera van de Metropolitan Opera die dit seizoen wereldwijd in bioscopen wordt uitgezonden. In Nederland doen bioscopen als Pathé en Cinemec mee met het programma.
De productie van het werk van Offenbach wordt geregisseerd door Bartlett Sher, die eerder met succes Il Barbiere di Siviglia deed in New York. In zijn woorden is de productie ‘een magische reis waarin hoofdpersoon Hoffmann verschillende manifestaties van zijn psyche uitwerkt’.
Op de bok staat James Levine, die met deze productie zijn rentree maakt na enkele maanden afwezigheid vanwege een rugoperatie. Zijn optreden werd bij de première op begin december warm onthaald door het publiek.
Groots applaus kreeg ook Joseph Calleja, die de hoofdrol van Hoffmann zingt. In de opera vertelt hij over de drie vrouwen die hij ooit liefhad. In de Met-productie zijn die vrouwen Anna Netrebko, Kathleen Kim en Ekaterina Gubanova.
Nicklausse wordt gezongen door Kate Lindsey. De vier schurken die het ongeluk van Hoffmann op het oog hebben, worden allen gezongen door Alan Held. Dat is anders dan de website van de bioscopen melden.
De uitzending begint om 19.00 uur en duurt zo’n vier uur. Zie voor meer informatie van website van Pathé of van Cinemec.
6Reacties
Het was een fantastische productie!
Alle zangers waren heel erg goed, maar (voor mij) de show werd gestolen door de jonge Amerikaanse mezzo, Kate Lindsay (Nicklausse/Muze). Ik heb nog niet eerder van haar gehoord en was behoorlijk onder de indruk. Af en toe deed ze mij aan de jonge Frederica von Stade denken …..
Helaas kan ik het niet eens zijn met de mening van Basia Jaworski. Ik neem aan dat ze zaterdag 19 december ’09 de HD-projectie van “de Hoffmann” in een van de Nederlandse biooscopen heeft gezien. Dat heb ik ook en ik wil hier graag mijn indruk weergeven. Het was inderdaad een indrukwekkende productie ( regie Bartlett Sher ) maar toch vond ik het geheel wat ‘overdone’, af en toe te veel van het goede en in sommige bedrijven zelfs onoverzichtelijk. De dirigent Levine was, zoals altijd subliem maar ik vond zeker niet alle zangers ‘heel erg goed’ zoals Bastia schrijft. Zo vond ik Giulietta ( Ekaterina Gubanova, in het 3de bedrijf ) bepaald niet goed zingen en behebt met een m.i. te schelle, scherpe stem, vooral in de hoge registers. Ook vind ik beslist niet dat Kate Lindsay ( mezzo-soprraan, Niklausse/Muze ) “de show heeft gestolen”. Ik vond haar redelijk, meer niet. Volgens mij waren Kathleen Kim ( Olympia, een onvoorstelbaar bekwame coleratuur-sopraan, als robot-zangeres ) en natuurlijk de onvolprezen diva Anna Netrebko ( sopraan, als Antonia) de zangers die deze wat overdadige productie deden slagen. Maar ook Joseph Calleja ( tenor als Hoffmann , een bijzonder moeilijke rol)) en ook Alan Held ( bas, en in ieder berdrijf “de kwade geest” )vond ik zeer verdienstelijk zingen en acteren. Calleja heeft het natuurlijk moeilijk om ,voor de zoveelste keer, Rolando Villazon als invaller te vervangen. Hij doet dat heel erg goed, al heeft hij m.i.nog niet het niveau van Villazon ( die overigens volgend jaar in volle glorie terug zal keren). Tenslotte vond ik het eerste bedrijf qua toneelbeeld en regie uitstekend (vooral de uitvoering van de beroemde “Schlager” over de dwerg Kleinzach)en ook het 2de bedrijf was in ieder opzicht indrukwekkend, uiteraard ook dankzij de super-sopraan “Anna de Grote” (ook letterlijk, na haar bevalling..) maar het laatste bedrijf was voor mijn gevoel te onoverzichtelijk, te veel van het goede. Ook vond ik de liefelijke ‘Barcarolle’ door Lindsey weinig overtuigend gezongen. Jammer. Samenvattend, een interessante productie van de Metropopitan Opera in New York, die zeker meer dan de moeite waard is om te gaan zien/horen! P.S. Tot mijn genoegen lees ik net op Internet dat de reviewer van de New York Times een oordeel gaf waarmee mijn mening aardig overeenkomt !
Beste Hans,
je schrijft:
” Calleja heeft het natuurlijk moeilijk om ,voor de zoveelste keer, Rolando Villazon als invaller te vervangen”
Maar dat is natuurlijk niet waar. Het is de eerste keer dat de Malteze tenor (prachtig vond ik hem! Prachtig!) de Mexicaan vervangt.
En ook ik hoop van harte dat Villazon gezond en wel terugkom!
Wat Anna de SUPERSTAR betreft … ja, zij is een SUPERSTAR. Maar doe maar je ogen dicht en … pffff… weg is de betovering. Wat overbijft is een slechte dictie. Maar zij was beslist niet slecht. Ook Gubanova (niet echt mijn “glaasje thee”) was niet slecht.
Voor de rest … de gustibus …..
En ik ben nog steeds onder indruk van Kate Lindsay.
Wist u wel, dat de perceptie van (de) kunst (en zeker opera en zeer zeker menselijke stemmen) heel erg subjectief is? Hier bestaan geen echte, wetenschappelijk onderbouwde waarheden. Laten we dan mee eens zijn dat wij niet mee eens zijn. Het gaat er niet om gelijk te hebben.
En ja – ik heb Hoffmann in de bioscoop (waar anders?) gezien.
Beste Basia, dank voor je correctie betreffende mijn slordige inschatting van het aantal keren dat Joseph Calleja voor Villazon is ingevallen. Maar het was volgens mij ook niet de eerste keer. In juli ’09 was ik in Londen voor de Traviata waarin Renée Fleming en Calleja de hoofdrollen vervulden. Volgens mijn informatie ter plaatse was het oorspronkelijk de bedoeling dat Villazon de rol van Alfredo op zich zou nemen. Maar ik zal mijn ‘informante’ vragen om dat nog eens te checken. Bericht aan jou volgt t.z.t. En wat onze “meningsverschillen” betreft: vanzelfsprekend ben ik ’t met je eens dat de beoordeling van een uitvoering van muziek,in het algemeen en dus zeer zeker van gezongen muziek ( kwaliteit v.d.stem, voordracht, expressie, interpretatie van gevoelens, etc. etc.) buitengewoon subjectief is. Dat betekent inderdaad dat jij en ik best van mening kunnen en mogen verschillen. Mijn commentaar op jouw beoordeling was zeker geen kritiek op jouw muziekkennis (far from it!!) maar gewoon het uiten van een andere (subjectieve!) beoordeling van de prestaties en de kwaliteit van de zangers in deze ‘Hoffmann’. Mijn bericht begon immers met: “Helaas kan ik het niet eens zijn met de mening van Basia…. “. Dat moet toch mogen ?
Lieve Basia, ongeveer een week geleden, na de MET-HD projectie van de ‘Hoffmann’ in de bioscoop, had ik geschreven dat Calleja wegens ziekte herhaaldelijk Villazon had moeten vervangen. Volgens jou was dat “niet waar” en dacht jij dat het in de ‘Hoffmann’ de eerste keer was. Maar ik heb intussen wat “gegoogled” en vind zonder veel moeite dat Callejo Villazon meer dan eens heeft vervangen, o.a. op 11 maart ’09 in La Boheme in Weenen, op 22 april ’09 in een Concert in London, op 22 april ’09 4 maal in Elixir d’Amore. Maar gelukkig komt Villazon spoedig terug met ( volgens schema’s op het Net ) een gigantisch aantal optredens in 2010 ! Hartelijke groet, Hans Balner
Dear Basia, ik zie net dat ik in mijn schrijven van zoeven voor een concert in Londen 22 april had getyped. Dat is een vergissing: het moet zijn 24 juni ’09. Sorry. Hans