Cité de l’Opera: Benjamin, John en Renée
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 131.
Eerste bootleg
De maker van de eerste opera-bootleg was de archivaris van de Metropolitan Opera in New York. Lionel Mapleson maakte in 1901 zonder toestemming een opname met zijn Bettini-microrecorder. Het was illegaal, maar dankzij Mapleson werden er grote hoeveelheden opnamen bewaard van stemmen uit het begin van de twintigste eeuw.
When the bootleg culture of the classical music world went too far. https://t.co/A0mV6g3aE5
— WQXR Classical (@WQXR) March 5, 2018
Verhoor Benjamin Appl
Niks geen soft interviewtje: in deze video een keihard verhoor van Benjamin Appl, die overigens op 25 mei te gast is op het Internationaal Lied Festival Zeist. Uit het verhoor blijkt waarom Appl met name bekend is als liedzanger.
— Benjamin Appl (@BenjaminAppl) February 28, 2018
Aanloop van Operadagen Rotterdam
“Je krijgt er veel voor terug, dingen die je niet verwachtte”, zegt één van de jonge makers, componist Niels Hak, over het bezoeken van Operadagen Rotterdam. Op 15 maart wordt het programma onthuld en leest u meer op Place de l’Opera.
'You get so much in return: all the things you didn't expect.' Waarom je naar #ODR18 moet? De jonge operamakers, -zangers en -regisseurs Marijn Alexander de Jong, @martvanberckel, Nienke Nasserian, @GertyVandePerre, @nielshak en @Bernadetastari vertellen je waarom! pic.twitter.com/UMEZszAgt5
— Operadagen Rotterdam (@Operadagen) March 5, 2018
Haitink jarig
Maestro Bernard Haitink werd 89 en kreeg van alle kanten felicitaties. Hij heeft hart voor jonge collega’s, zo bleek uit een bericht van dirigent Manoj Kamps.
Happy birthday to Bernard Haitink, one of my all-time favourite conductors — still going strong at age 89!
I’m eternally grateful to have had the chance to learn from him at last year’s @LucerneFestival conducting masterclass.
My favourite shot from the session on #Beethoven 2: pic.twitter.com/NDkACGexjy— Manoj (@ManojKamps) March 4, 2018
Cellini nu in Parijs
De opera Benvenuto Cellini was in mei 2015 met veel succes in Amsterdam te zien. De coproductie doet vanaf 17 maart Parijs aan, met ook nu weer tenor John Osoborn in de hoofdrol in de spectaculaire regie van Terry Gilliam.
#BenvenutoCellini #trailer
Avant-goût de ce spectacle ! https://t.co/lJZzdDTDLZ pic.twitter.com/cmRfCjGLWV— Opéra de Paris (@operadeparis) March 5, 2018
Eyeliner
Een gewone sterveling zou zich wellicht enigszins gegeneerd voelen als hij, net op het moment dat operalegende Plácido Domingo op bezoek komt, zwaar onder de make-up zit. Zo niet Gregory Kunde.
Just had a visitor…Always great to be in the presence of greatness!!@teatroreal #PlacidoDomingo #GrandeRadames #AidaTR pic.twitter.com/1z2kERSD6Y
— Gregory Kunde (@MaestroGKC) March 4, 2018
Lisettes ideale concertzaal
Een interview met Lisette Oropesa, graag gezien en gehoord in Amsterdam. En dat is wederzijds. Op de vraag naar favoriete zaal luidt het antwoord: “I really enjoyed singing in the Concertgebouw in Amsterdam. What an incredibly beautiful hall, magnificent orchestra and fabulous acoustic!”
Here is a new interview from @Lisette_Oropesa, which I found thanks to her presence on Facebook. I adore following opera singers across the channels of social media. Enjoy! https://t.co/lmSmN8bSqR
— Tyler Barton (@TylerBarton27) March 3, 2018
Akkoord in de muziek
Bij de vijf akkoorden die de klassieke muziek voorgoed veranderden kan het Tristan-akkoord niet ontbreken.
Beethoven, Wagner, Mahler, Stravinsky and Terry Riley… hear five chords that changed classical music for ever … https://t.co/1N9a7AzQ0I
— BBC Radio 3 (@BBCRadio3) March 5, 2018
Oscars voor Renée
De Amerikaanse sopraan Renée Fleming, nog altijd druk met uitleggen dat ze heus niet met pensioen is, leende haar stem aan twee zeer succesvolle filmprojecten. Op de soundtrack van Three Billboards Outside Ebbing, Missouri staat een lied uit de opera Martha van Friedrich von Flotow.
Who do I root for tonight? #ShapeofWater or #ThreeBillboards? Hard to believe I'm on soundtracks of 2 great films vying for Best Picture, Score, Actress, Screenplay…Here's hoping each does well- #dividedloyalties #oscars90
— Renee Fleming (@ReneeFleming) March 4, 2018
Fleming deelde in de Oscarregen voor Three Billboards en voor The Shape of Water, waarvan de soundtrack met onder anderen Fleming afgelopen zondag onderscheiden werd met een Oscar.
https://twitter.com/busywriting/status/970510366064115717
Opera op het songfestival
De inzending van Estland voor het Eurovisiesongfestival, begin mei in Portugal, is een “operateske ballade”. De kenners op Songfestivalweblog zijn nog in discussie. “Opera heeft alleen echt gewerkt als het komt uit het land van opera. Frankrijk, Letland, Zweden, België hebben het allemaal geprobeerd. Alleen Italië was er succesvol mee”, meent één van hen.
Een Italiaanse, klassiek gezongen operateske ballade. Afzender: Estland! Opmerkelijk? Vervreemdend? Lees er nu alles over en oordeel: is La Forza misschien wel kandidaat voor de eindoverwinning? https://t.co/tRSqHuW772
— Eurostory (@eurostory) March 5, 2018
Inclusie in de opera
Actrice Frances McDormand gaf een pittige acceptance speech bij de Oscars. Misschien is haar suggestie van een inclusion rider ook een idee voor de operawereld.
Frances McDormand just gave the best #Oscars speech in history and then made “Inclusion Rider” the new mic drop.
INCLUSION RIDER = Attach a rider to your contract demanding gender and racial parity on your films.
— Ryan Knight ☭ (@ProudSocialist) March 5, 2018
Tom Hanks en Maria Callas
OperaWire spreekt over “the use of opera as a leitmotif” in cinema naar aanleiding van de aria ‘La mamma morta’ uit de opera Andrea Chénier door Maria Callas in de film Philadelphia.
What do Tom Hanks and Maria Callas have in common? Find out from Philadelphia! https://t.co/meZCyKrL8q
— Operawire (@OperawireNews) March 5, 2018