Bachvereniging toert met Dido and Aeneas
De barokopera Dido and Aeneas van Henry Purcell is 330 jaar na zijn eerste uitvoering nog altijd populair. De komende week brengt de Nederlandse Bachvereniging in een korte tournee het werk in een concertante versie. Koor, orkest en solisten staan onder leiding van Purcell-specialist Robert King.
De partituren van Bach’s Matthäus-Passion zijn nog maar net opgeborgen of er staat alweer nieuwe muziek op de standaards van het koor en orkest van de Nederlandse Bachvereniging. Ditmaal gaat het om werk van Henry Purcell, die in Engeland overleed in 1695, toen Bach in Eisenach als tienjarige zijn loopbaan als componist nog voor zich had.
Purcell’s Dido and Aeneas werd in 1688 voor het eerst opgevoerd. De korte opera beschrijft de onmogelijke en dramatische liefde tussen de Trojaanse held Aeneas en Dido, de koningin van Carthago. Het is een verhaal vol intriges, tovenaars, heksen, glorieuze melodieën en theatrale elementen.
Dirigent Robert King is uitgenodigd de uitvoeringen te leiden. Hij studeerde nog aan het St John’s College van de universiteit van Cambridge toen hij in 1980 The King’s Consort oprichtte. Het ensemble geeft concerten over de hele wereld en maakte meer dan 100 platen.
De Noorse mezzosopraan Marianne Beate Kielland zingt de hoofdrol van Dido. Ze maakte in het begin van haar loopbaan deel uit van het ensemble van de Staatsoper Hannover en reist nu als zelfstandig artiest over de wereld. Haar repertoire reikt van eigentijds tot barok. Ze zong Merope in Vivaldi’s Oracolo in Messenia, ze was Messaggiera en Proserpina in Orfeo van Monteverdi en Apollo in Händel’s Terpsichore. Kielland werkte onder meer mee aan de cd-opname van Golgotha van Frank Martin onder leiding van Daniel Reuss.
Op het cv van bas-bariton Matthew Brook nemen de namen van Bach, Purcell en Händel een grote plaats in. Die laatste componist bracht hem vorig jaar in het fameuze gezelschap van Joyce DiDonato en dirigent Harry Bicket in de New Yorkse Carnegie Hall. Brook was enkele jaren geleden te gast op het Utrechtse Festival Oude Muziek met het Dunedin Consort.
Sopraan Julia Doyle zingt Belinda, ze treedt vaker op bij het King’s Consort en heeft in de eerste maanden van dit jaar al de nodige Bach op de stembanden staan. Dat geldt ook voor countertenor Tim Mead, die te zien is in een dubbelrol als Spirit en Sorcerer. Mead werkte mee aan de recente uitvoeringen van de Johannes-Passion onder leiding van Reinbert de Leeuw en komt terug voor de opera Written on Skin in het komende Holland Festival.
Dido and Aeneas wordt gespeeld in Utrecht (25 april), Rotterdam (28 april) en Amsterdam (29 april). Meer informatie vindt u op de website van de Nederlandse Bachvereniging.