Cité de l’Opera: Piotr, Katie en Stuart
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 138.
Piotr op zijn ouderwets
Tenor Piotr Beczala wilde weleens weten hoe in vroeger tijden zang werd opgenomen en hoe betrouwbaar die opnamen zijn. Hij ging met collega Susanna Phillips de antieke studio in voor een vergelijking.
Have you ever wondered what the voices on those scratchy, thin old opera recordings actually sounded like? https://t.co/tshbRIDrB8
— Zachary Woolfe (@zwoolfe) April 20, 2018
Det Kongelige Teater
Kasper Holten verliet met de regie van Die Meistersinger von Nürnberg in maart Londen en het Royal Opera House, waar bij zes jaar directeur was. Al snel dook er een nieuwe functie op.
https://twitter.com/PeterLodahl/status/987894758226849792
Stuart kijkt terug
Tenor Stuart Skelton vertelt wat zijn meest dierbare herinnering aan de jubilerende Englisch National Opera is. Peter Grimes? Of toch…
For week 17 of #50YearsofOpera, we had the pleasure of sitting down with @StuartSkelton to talk about a few of his favourite memories of the London Coliseum. pic.twitter.com/ib8wevgEGQ
— English National Opera (@E_N_O) April 23, 2018
Verbouwplannen
Het gebouw van de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf heeft onderhoud nodig. De podiumtechniek is verouderd en draait nog op Windows XP. De werkzaamheden geschieden discreet, tijdens het zomerreces.
Im Sommer sollen die ersten Sanierungsarbeiten im #Opernhaus #Duesseldorf (@operamrhein) starten. Die Handwerker werden in der 8-wöchigen Spielzeitpause der Oper vom 17.7. bis zum 9.9.2018 zur Tat schreiten. Die Kosten liegen bei rund 2,85 Millionen Euro. https://t.co/IydMqnaK78 pic.twitter.com/VBmVfpVuyB
— Stadt Düsseldorf (@Duesseldorf) April 19, 2018
Salon Kamps
Dirigenten zijn beroepshalve vaardig met hun handen, maar of hen dat voor alle beroepen geschikt maakt…
I briefly contemplated a career switch but didn’t want to risk an unsatisfied customer.
(Gayley would be a good drag name though) pic.twitter.com/yHYDjrw5hb
— Manoj (@ManojKamps) April 23, 2018
Het publiek spreekt
Om te weten hoe de première was van Der fliegende Holländer, afgelopen vrijdag in Enschede, kun je de recensies vergelijken. Of het gewoon vragen aan de bezoekers.
ENSCHEDE Wat vond ons publiek in het @Wilminktheater van Der fliegende Holländer? #HollanderNL Dat willen wij graag weten en dus gingen we gewapend met een camera de foyer in na afloop van de premiere op vrijdag #TIP: morgen en donderdag staan we in @ZStrandtheater Den Haag! pic.twitter.com/N2IC9JWq2a
— Nederlandse Reisopera (@Reisopera) April 23, 2018
Happy returns
Ailyn Pérez stelde de vraag, Benjamin Hulett knikte instemmend.
That’s an Amen from me. https://t.co/nXcdureLbm
— Benjamin Hulett (@ben_hulett) April 23, 2018
En dat wordt vijf
Op de Place de la Cité doen we wat alle grote media de laatste dagen deden: we brengen babynieuws. Sopraan Erin Morley was onlangs in ons land voor Mahler 8 met Yannick Nézet-Séguin.
https://twitter.com/morley_erin/status/988232788162826240
Lisette kan zonder techniek
Voor haar werk als operazangeres maakt Lisette Oropesa weinig gebruik van moderne techniek. “I’m a score + pencil + staff paper + piano + water type”, zegt sopraan als antwoord op één van de vijftien vragen.
https://twitter.com/Lisette_Oropesa/status/988544703615328256
Vaarwel LeedsLieder, hallo LiedZeist
Met een Winterreise door Robert Holl – die live te volgen was via een stream – eindigde LeedsLieder.
A recital of Shakespearean epicness. The great Dutch bass-baritone Robert Holl and peerless Schubert scholar Graham Johnson gave us an unforgettable Winterreise. See you next year! pic.twitter.com/blELTKVOwn
— Leeds Lieder (@LeedsLieder) April 23, 2018
Het volgende festival voor stem en piano dient zich alweer aan.
Een stem die je herkent … In mei staat Robert Holl maar liefst drie maal op het festivalpodium. Een feest van herkenning. https://t.co/MhXj19Kqdn
— IntLiedfestivalZeist (@LiedZeist) April 13, 2018
Glossy online
Het agentschap AskonasHolt brengt een eigen magazine. Dit is nummer 1.
We are delighted to share with you the very first issue of #TheGreenRoom, featuring @nezetseguin @nathstutzmann @kcanellakis @rcoxmaestro @KenshoWatanabe @FatmaSaid @domsedgwick & more! Read the full magazine here: https://t.co/7SpAy9xBCg pic.twitter.com/UaC9KrywJm
— Askonas Holt (@AskonasHolt) April 23, 2018
Mariss over zijn werk
Dirigent Mariss Jansons spreekt in een interview over zijn loopbaan. Hij was jarenlang chef bij het Koninklijk Concertgebouworkest. “In Amsterdam there’s an intelligent sound, well balanced.”
Interview: From Riga to Munich – Mariss Jansons on his musical journey https://t.co/c1sXcHRUp9 @BRSO #LV100
— Bachtrack (@bachtrack) April 18, 2018
Hoog
Countertenor Tim Mead is de komende dagen in ons land voor Dido and Aeneas bij de Nederlandse Bachvereniging. Later dit voorjaar keert hij terug voor Written on Skin, maar eerst staat Wigmore Hall op de planning. Binnenkort leest u meer van de Britse zanger op Place de l’Opera.
This will get your week off on the right foot! Tim Mead – countertenor joins us at Wigmore Hall on 22 May for a glorious all-Bach programme. Tickets here: https://t.co/Ep6uHHMCVz https://t.co/JDahuuVzQM
— La Nuova Musica (@lanuovamusica) April 23, 2018
Applaus!
Een handig schema om de gang van zaken bij een klassiek concert in kaart te brengen. Mind you: heel hard bravo roepen net voor het applaus inzet staat niét in het overzicht.
https://twitter.com/BR_KLASSIK/status/986493156559552517
Lessen van Katie
De nieuwe opera Lessons in Love and Violence van George Benjamin gaat over twee weken in Londen in première en reist dan naar Amsterdam. “Opera is really dominated by male directors, and there are very few women at my level”, zegt regisseur Katie Mitchell in dit interview.
Katie Mitchell on ‘Lessons in Love and Violence,’ and More https://t.co/tN4vfYIpIx
— Stéphane Degout (@Stephdegout) April 18, 2018
Bernheim internationaal
“Met mijn Duits klinkende naam is het lastig te bewijzen dat ik ook in het Engels, Russisch, Frans en Italiaans kan zingen”, zei tenor Benjamin Bernheim twee jaar geleden in een interview met Place de l’Opera. Zijn rollen bij de Wiener Staatsoper komend seizoen zijn twee derde Italiaans.
Happy to announce that I am singing in 3 roles at the @WrStaatsoper this coming season: Tamino, Rodolfo & Nemorino! #150jahre pic.twitter.com/pDsNLvNcns
— Benjamin Bernheim (@ben_bernheim) April 19, 2018
Drankadvies, ook handig voor liedduo’s
Tot slot een wijnadvies van een kenner voor baritons en pianisten.
https://twitter.com/Stephdegout/status/988528253722865667