Een Bourgondisch Festival Oude Muziek
Het programma voor het komende Festival Oude Muziek is verschenen. De samenstellers presenteren hun werk als een programma dat buitengewoon bont is, en dat vastgeroeste conventies op de proef wil stellen. Utrecht wordt vanaf 24 augustus negen dagen Bourgondisch.
Grootse polyfonie, opera en dans, dat belooft het festivalprogramma, dat echter niet alleen op die manier Bourgondisch wil zijn. De focus ligt op de onderbelichte veertiende en de vijftiende eeuw, de periode van de vier Bourgondische hertogen. Hun hof vormt de bakermat van de Frans-Vlaamse polyfonie die Europawijd toonaangevend werd. De muziek van minder bekende namen zal klinken, niet Palestrina of Lassus, maar Grenon, Tapissier en Vide. Ondertitel van het festival is: ‘Het Bourgondische Leven’.
Voor het overige ligt het accent op de achttiende eeuw, de tijd van Rameau en Couperin, die dit jaar 350 jaar geleden werd geboren. Meer dan ooit wil de organisatie het onderzoek ruimte geven. Er worden academische symposia gehouden, er zijn experimentele concertformules en er is een curator: Björn Schmelzer en zijn Graindelavoix krijgen vijf dagen de ruimte in de Utrechtse Janskerk om te werken en te experimenten.
Hieronder enkele hoogtepunten uit het programma:
A is de A van Anoniem
Het festival opent met een marathon van drie concerten op één dag door het Huelgas Ensemble van Paul van Nevel. Er klinkt een heel alfabet aan Bourgondische componisten. Voor elke letter is er één van de componisten die in dienst waren van het Bourgondische hof. Er staat werk van Champion, Divitis, Binchois, Van Weerbeke en vele anderen op het programma. De marathon begint op vrijdag 24 augustus om 13.00 u.
Op zaterdag 25 augustus wordt het beperkte oeuvre dat Rameau aan religieuze muziek naliet uitgevoerd. Het koor Vox Luminus zingt de grands motets onder leiding van Lionel Meunier.
De Britse Tallis Scholars zijn uitgenodigd door het festival om een mis van Josquin Desprez te zingen. Diens Missa L’ami Baudichon wordt op maandag 27 augustus uitgevoerd.
Het ensemble Capriccio Stravagante van Skip Sempé stelt Francois Couperin (350 jaar geleden geboren) centraal. Skip Sempé presenteert een pastiche op het Concert dans le goût théâtral – het achtste deel uit de bundel Les goûts-réünis. Met een mix van divertissements en Couperins airs de cour stelt Skip Sempé zijn eigen barokke kameropera samen. Op woensdag 29 augustus zijn de twee vocale solisten de sopranen Perrine Devillers en Adèle Carlier.
Voormalig artist in residence Collegium 1704 uit Tsjechie komt terug naar het festival met dirigent Václav Luks. Jean-Philippe Rameau vult de hele avond met de zelden uitgevoerde opera Les Boréades in een concertante vorm. Enkele van de solisten zijn Deborah Cachet, Caroline Weynants en Benedikt Kristjánsson. Het concert is op woensdag 29 augustus.
Werk van Couperin en Marin Marais staat op het programma bij het concert door sopranen Hanna Bayodi en Ana Quintans met het Ricercar Consort. Het optreden is op donderdag 30 augustus.
Cappella Amsterdam brengt een programma van 15de-eeuwse polyfonie. Het lijden is het belangrijkste thema in het werk van Josquin Desprez dat wordt gezongen. Het concert sluit met de klaagzang op de dood van Desprez door Gomberts. Het concert is op 1 september in de Jacobikerk.
Onder de titel Adieu, monsieur Rameau brengt Capriccio Stravagante met Capella Cracoviensis onder leiding van Skip Sempé het requiem van Jean Gilles, zoals dat in 1764 ook daadwerkelijk bij de begrafenis van Rameau is uitgevoerd. Vocale solisten op zondag 2 september zijn sopraan Judith van Wanroij met onder anderen Sean Clayton en Davy Cornillot.
Het complete programma van het Festival Oude Muziek vindt u op de website. De kaartverkoop voor de meeste concerten start op 15 mei.