AchtergrondBinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

Cité de l’Opera: Yannick, Duncan en Tony

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 143.

Juweeltje
In Erfurt gaat op 1 juni de opera Agnes von Hohenstaufen van Gaspare Spontini in première. Een niet zo bekend werk, dat door kenners – zegt muziekuitgever Bärenreiter – wordt beschouwd als één van de meest opwindende werken uit de negentiende eeuw.

Wablief?
Als zanger is Iestyn Davies extra gevoelig voor de juiste uitspraak en dictie.

Zelfportret in het Concertgebouw
Wat hebben Thomas Hampson, Sytse Buwalda en het Coco Collectief gemeen? Ze maakten allemaal een selfie in het Amsterdamse Concertgebouw. De nieuwste aanwinst onder #CGselfie is van sopraan Carolyn Sampson, die vorige week met André Morsch Brahms zong.

Korngold 112
De dag dat deze rubriek verschijnt is de geboortedag van Erich Korngold, 112 jaar geleden ter wereld gekomen in wat nu Brno heet. Bij de Komische Oper Berlin gaat eind september zijn opera Die tote Stadt in première. De Nederlandse Reisopera brengt op 8 december een nieuwe productie op de planken met Antony Hermus voor het orkest.

Niet voor prutsers
“Nope”, zegt Nina Stemme in dit interview op de vraag of acteren vanzelf ging. Ze kreeg onlangs de Birgit Nilsson Prize, genoemd naar de legendarische sopraan. De regels zijn streng, maar de prijs bedraagt dan ook 1 miljoen dollar. De Zweedse Stemme is bekend van haar vertolkingen van Brünnhilde en Elektra, en van haar adembenemende Isolde bij de New Yorkse Metropolitan Opera twee jaar geleden.

IVC-winnaar maakt carrière
Dashon Burton, die in 2012 de oratoriumprijs won op het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch, heeft het druk. Hij is onderweg tussen de Musikverein in Wenen en Japan.

Operacursus online
Antonio Pappano legt even uit wat opera bijzonder maakt. Zijn quote vormt de promotie voor een online cursus opera, die de komende weken gevolgd kan worden. FutureLearn, een dochteronderneming van de Britse Open University, biedt de cursus aan in samenwerking met het Royal Opera House, King’s College en het V&A.

Yannick en Canadièn
Dirigent Yannick Nézet-Séguin werd een uur lang geïnterviewd door Stéphan Bureau van Radio-Canada, wiens ellenlange vragen en monologen af en toe hinderlijk werden onderbroken door antwoorden van de dirigent. Die sprak in onvervalst Frans/Canadees onder meer over zijn periode bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het gesprek is te vinden op de website van Radio-Canada.

Zwaaien voor Stockhausen
De jonge Britse dirigent Duncan Ward was begin dit jaar in Nederland voor de Bernstein-double bill tijdens het Opera Forward Festival. Hij dirigeerde recent Stockhausen in de Elbphilharmonie en oefende daarvoor even met collega’s. Het leverde een wonderlijk filmpje op.

Nog meer dirigententaal
Podcaster Jay Nordlinger begint met het noemen van zijn sponsor, een tandenborstelmerk, en gaat dan in gesprek met dirigent Gianandrea Noseda, die in New York was voor een concert met het orkest van de Metropolitan Opera.

In the English style
Het soort foto’s waar we nooit genoeg van krijgen.

Vorig artikel

Asmik Grigorian rijgt successen aaneen

Volgend artikel

Opera Zuid zet Ballo fraai in scène

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.