Cité de l’Opera: Yannick, Duncan en Tony
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 143.
Juweeltje
In Erfurt gaat op 1 juni de opera Agnes von Hohenstaufen van Gaspare Spontini in première. Een niet zo bekend werk, dat door kenners – zegt muziekuitgever Bärenreiter – wordt beschouwd als één van de meest opwindende werken uit de negentiende eeuw.
Opera gem in Erfurt
Gaspare Spontini's “Agnes von Hohenstaufen”
Read more https://t.co/Ygtuy5JXgQ pic.twitter.com/h1xZPzOsCx— Barenreiter (@Baerenreiter) May 29, 2018
Wablief?
Als zanger is Iestyn Davies extra gevoelig voor de juiste uitspraak en dictie.
Handed the train guard my 2 tickets. He said, "Are you travelling with someone else?" I said "Yes, she's over there". He said, "Great. Would you like a wife code?" Me again, "Is there a DISCOUNT?" Him again, "no the Internet is free". #diction #pronunciation
— 𝕚 𝕚 𝕕𝕒𝕧𝕚𝕖𝕤 (@iestyn_davies) May 25, 2018
Zelfportret in het Concertgebouw
Wat hebben Thomas Hampson, Sytse Buwalda en het Coco Collectief gemeen? Ze maakten allemaal een selfie in het Amsterdamse Concertgebouw. De nieuwste aanwinst onder #CGselfie is van sopraan Carolyn Sampson, die vorige week met André Morsch Brahms zong.
André's #CGSELFIE is pretty good too – a cheeky snap taken while we wait for @CappellaAdam and @Orchestra18c to get all the applause! @Concertgebouw pic.twitter.com/GyehErMnV9
— Carolyn Sampson (@SampsonCarolyn) May 24, 2018
Korngold 112
De dag dat deze rubriek verschijnt is de geboortedag van Erich Korngold, 112 jaar geleden ter wereld gekomen in wat nu Brno heet. Bij de Komische Oper Berlin gaat eind september zijn opera Die tote Stadt in première. De Nederlandse Reisopera brengt op 8 december een nieuwe productie op de planken met Antony Hermus voor het orkest.
121 Jahre Erich Wolfgang Korngold! Der Komponist wurde am 29. Mai 1897 in Brünn geboren. Am 30.09.18 werden wir mit seiner Oper »Die tote Stadt« die erste Premiere der neuen Spielzeit feiern! Foto: @JanWindszus https://t.co/hg8q2vE4GQ #KOBToteStadt pic.twitter.com/dF3rLSZQmC
— Komische Oper Berlin (@Komische_Oper) May 29, 2018
Niet voor prutsers
“Nope”, zegt Nina Stemme in dit interview op de vraag of acteren vanzelf ging. Ze kreeg onlangs de Birgit Nilsson Prize, genoemd naar de legendarische sopraan. De regels zijn streng, maar de prijs bedraagt dan ook 1 miljoen dollar. De Zweedse Stemme is bekend van haar vertolkingen van Brünnhilde en Elektra, en van haar adembenemende Isolde bij de New Yorkse Metropolitan Opera twee jaar geleden.
“I would have hated to be mediocre”: Nina Stemme on winning the Birgit Nilsson Prize https://t.co/w8UoGNz1tR via @bachtrack
— giulia tonelli (@latonella) May 28, 2018
IVC-winnaar maakt carrière
Dashon Burton, die in 2012 de oratoriumprijs won op het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch, heeft het druk. Hij is onderweg tussen de Musikverein in Wenen en Japan.
being with @CleveOrchestra last night in @Musikverein was absolutely an honor and a delight! a couple more #beethoven9 in @Brucknerhaus and @SuntoryHallE… my first visit to tokyo. after that, @gpmf for the lavish and stunning #walton #belshazzarsfeast!
— dashon (@dashonburton) May 29, 2018
Operacursus online
Antonio Pappano legt even uit wat opera bijzonder maakt. Zijn quote vormt de promotie voor een online cursus opera, die de komende weken gevolgd kan worden. FutureLearn, een dochteronderneming van de Britse Open University, biedt de cursus aan in samenwerking met het Royal Opera House, King’s College en het V&A.
Why does opera matter?
Antonio Pappano explores this issue in our free online opera course, starting 4 June: https://t.co/hkIANvE9l6 @FutureLearn @v_and_a @KingsCollegeLon pic.twitter.com/PzaepDEiNV
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) May 28, 2018
Yannick en Canadièn
Dirigent Yannick Nézet-Séguin werd een uur lang geïnterviewd door Stéphan Bureau van Radio-Canada, wiens ellenlange vragen en monologen af en toe hinderlijk werden onderbroken door antwoorden van de dirigent. Die sprak in onvervalst Frans/Canadees onder meer over zijn periode bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het gesprek is te vinden op de website van Radio-Canada.
Ce soir (lundi) à 21 h, dans le cadre d’une émission spéciale des GRANDS ENTRETIENS diffusée en simultané sur @iciartv et @icircpremiere, Stéphan Bureau s’entretient durant 60 minutes avec @nezetseguin. Détails => https://t.co/y2HGomToa4 pic.twitter.com/sM3NUFRUC9
— Marc Pichette (@marcpichette) May 28, 2018
Zwaaien voor Stockhausen
De jonge Britse dirigent Duncan Ward was begin dit jaar in Nederland voor de Bernstein-double bill tijdens het Opera Forward Festival. Hij dirigeerde recent Stockhausen in de Elbphilharmonie en oefende daarvoor even met collega’s. Het leverde een wonderlijk filmpje op.
Who needs an orchestra? Or 3?! Final conductors’ rehearsal in sunny Hamburg before we re-assemble all 109 musicians of the Vienna Radio Symphony Orchestra for the first time @MehrTheaterHH for Stockhausen’s Gruppen. Last tickets…https://t.co/0IHhYdI6SA @elbphilharmonie pic.twitter.com/5tprwg6yjX
— Duncan Ward (@DuncanWardMusic) May 27, 2018
Nog meer dirigententaal
Podcaster Jay Nordlinger begint met het noemen van zijn sponsor, een tandenborstelmerk, en gaat dan in gesprek met dirigent Gianandrea Noseda, die in New York was voor een concert met het orkest van de Metropolitan Opera.
A conversation with Gianandrea Noseda, the conductor, is a treat. I plan to listen to this one (again) my own bad self. A first-class interviewee, whether you like music or not (and I bet you do, right?). https://t.co/ATS2XgXC33
— Jay Nordlinger (@jaynordlinger) May 27, 2018
In the English style
Het soort foto’s waar we nooit genoeg van krijgen.
One of those breathtaking Glyndebourne evenings when nobody wants to go home. pic.twitter.com/bXTrzefskX
— Brindley Sherratt (@brinsherratt) May 27, 2018