AchtergrondBinnenkortBuitenlandFeatured

Vooruitblik: Bayreuther Festspiele 2018

Van 25 juli tot en met 29 augustus staat Bayreuth geheel in het teken van de Festspiele. Dit seizoen staat er geen Ring gepland en met slechts één nieuwe productie dreigde er een gat te vallen in de programmering. Der fliegende Holländer wordt daarom teruggehaald en Die Walküre krijgt een verlenging.

Sopraan Anja Harteros vertolkt Elsa in de nieuwe productie van Lohengrin. (© Marco Borggreve)

De Bayreuther Festspiele opent op 25 juli met een nieuwe productie van Lohengrin in een regie van de jonge Amerikaanse theaterregisseur Yuval Sharon, een relatieve nieuwkomer op operagebied en een debutant in het Wagner-repertoire. Recent was hij verantwoordelijk voor een productie van Péter Eötvös’ Three Sisters bij de Wiener Staatsoper. Dat hij is gecontracteerd voor een moeilijk te regisseren werk als Lohengrin, en dan ook nog eens gelijk in Bayreuth, komt neer op een schot in het duister. Hopelijk ontpopt Sharon zich niet als een tweede Castorf.

Roberto Alagna vertolkt de titelrol en Anja Harteros is Elsa. Tomasz Konieczny neemt Telramund voor zijn rekening en Georg Zeppenfeld zingt Heinrich der Vogler. Als klap op de vuurpijl is er de terugkeer van Waltraud Meier naar Bayreuth, als Ortrud natuurlijk. Een veelbelovende cast! Christian Thielemann dirigeert en maakt daarmee zijn directie van de Wagner-canon compleet.

Op 26 juli wordt het programma vervolgd met de degelijke Parsifal van regisseur Uwe Erik Laufenberg. Semyon Bychkov dirigeert en Günther Groissböck zingt Gurnemanz. Deze rol neemt hij over van Georg Zeppenfeld. Ryan McKinny keert niet terug als Amfortas, zijn rol wordt overgenomen door Thomas Johannes Mayer, die eerder in Bayreuth de Wanderer, Holländer en Telramund voor zijn rekening nam. Tobias Kehrer is de nieuwe Titurel en Elena Pankratova – op 2 juni jongstleden een fenomenale Elektra in het Concertgebouw – zal voor het derde jaar Kundry vertolken.

Andreas Schager neemt wederom de titelrol voor zijn rekening en Derek Welton staat op de rol als Klingsor, daar waar ik eigenlijk op Werner Van Mechelen had gehoopt. Van Mechelen zong die partij vorig seizoen eenmaal en was verder understudy voor Welton. Hopelijk gaat het in 2020 wel lukken met hem als Alberich.

Tristan en Meistersinger terug op toneel

Tristan und Isolde in de regie van Katharina Wagner volgt op 27 juli. Thielemann dirigeert en Stephen Gould zingt Tristan. Gould telt inmiddels af naar de beoogde honderdste voorstelling in zijn paraderol. In een interview voor het Wagnergenootschap sprak hij hier uitgebreid over.

De reprise van Tristan und Isolde in de regie van Katharina Wagner belooft één van de hoogtepunten in 2018 te worden. (© Enrico Nawrath)

Ook de andere rollen zijn grotendeels ongewijzigd: Petra Lang zingt Isolde, Christa Mayer keert terug als Brangäne en Georg Zeppenfeld alterneert met René Pape als koning Marke. Vorig seizoen dirigeerde Thielemann een reeks gedenkwaardige voorstellingen waarvan ik het geluk had er eentje mee te maken. Met deze ingespeelde cast zal Tristan naar verwachting opnieuw één van de hoogtepunten van de Festspiele worden.

Op 28 juli volgt de herneming van Barrie Kosky’s productie van Die Meistersinger von Nürnberg. Kosky’s Meistersinger werd vorig jaar vrij goed ontvangen. Zelf was ik er ook goed over te spreken. Zoals verwacht na haar teleurstellende optreden in het premièrejaar is Anne Schwanewilms niet langer van de partij. Kosky wilde beslist een wat ‘rijpere’ Eva vanwege de dubbelrol die dit personage in zijn enscenering vertolkt met Wagners echtgenote Cosima. Op zich leek Schwanewilms daarvoor een goede keuze, maar vocaal wist ze allerminst te overtuigen. Ze wordt vervangen door oudgediende Emily Magee, die deze rol van 1997 tot en met 2002 in een Meistersinger van Wolfgang Wagner voor haar rekening nam.

Philippe Jordan dirigeert en Günther Groissböck zal net als vorig jaar de rol van Pogner vertolken. Michael Volle als Hans Sachs, Johannes Martin Kränzle als Beckmesser en Klaus Florian Vogt als Walther von Stolzing hebben wederom elk op hun eigen wijze een oogje op Eva. Met zo’n rijpere Eva zou Sachs eigenlijk de beste papieren moeten hebben…

Opvullers

Op 30 juli wordt, na afwezigheid van een jaar, Jan Philipp Glogers succesvolle productie van Der fliegende Holländer hernomen. Axel Kober dirigeert en de cast is grotendeels onveranderd in vergelijking met 2016. Ricarda Merbeth zingt Senta sinds 2013 en Christa Mayer is er al bij sinds de première in 2012. Nieuwe gezichten in de titelrol: Greer Grimsley alterneert met John Lundgren. Peter Rose vertolkt opnieuw de rol van Daland en Rainer Trost is de nieuwe Steuermann. Naar verwachting is dit de laatste herneming van deze productie.

Plácido Domingo dirigeert op 31 juli de eerste van drie uitvoeringen van Die Walküre in de regie van Frank Castorf. Samen met Der fliegende Holländer moet deze productie het programma opvullen in dit Ringloze seizoen. Volgend jaar bestaat die noodzaak niet, als er een nieuwe productie van Tannhäuser op het tableau zal verschijnen. Stephen Gould zingt Siegmund in Die Walküre en wellicht in 2019 ook de titelrol in Tannhäuser. Anja Kampe keert terug als Sieglinde, de rol die zij met veel succes in de eerste drie seizoenen van de complete Ring vertolkte.

Catherine Foster heeft sinds de première in 2013 nog geen Brünnhilde gemist en zal ook in deze ongebruikelijk toegift van de partij zijn. Net als vorig jaar zingt John Lundgren Wotan en op de slotavond van de Festspiele debuteert Greer Grimsly in deze partij. Gelet op het feit dat steeds wordt verkondigd hoe moeilijk dirigeren in Bayreuth is, ook voor een oude rot als Hartmut Haenchen, is de aangekondigde directie van Domingo een waagstuk. Meer daarover is te lezen in een interview met Haenchen voor het Wagnergenootschap. Zeer verhelderend.

Vorig artikel

Titanenstrijd in Splendor

Volgend artikel

Cité de l’Opera: Francis, Renée en Hubert

De auteur

Peter Franken

Peter Franken