BinnenkortBuitenland

Vooruitblik: Glyndebourne Festival 2018

Het Glyndebourne Festival is al een paar weken up and running, maar heeft de hele zomer nog veel te bieden. Op het programma nieuwe producties van Pelléas et Mélisande en Vanessa en reprises van repertoire van Händel, Puccini en Strauss.

Het auditorium op het landgoed Glyndebourne. (© Charlie Dave)

Glyndebourne is een landgoed in het graafschap East Sussex, in de buurt van Lewes, een klein stadje met pittoreske huisjes en wijde uitzichten over de heuvels van de South Downs. In 1934 begon John Christie er samen met zijn vrouw, operazangeres Audrey Mildmay, het Glyndebourne Festival. Het streven: opera op hoog niveau brengen, nieuwe werken in première brengen, nieuw talent ontwikkelen en nieuw publiek bereiken.

Glyndebourne bezoeken moet meer zijn dan een paar uurtjes opera beluisteren. Het is bedoeld als een unieke beleving. Voor de voorstelling kun je rondwandelen in de tuinen van het landgoed of een kijkje nemen in de kunstgalerie White Cube. De voorstelling vindt plaats in het 1.200 plaatsen tellende auditorium van Glyndebourne. De pauze duurt extra lang (90 minuten), zodat er ruim de tijd is om in de tuinen of de weilanden te picknicken. Picknickmanden zijn vooraf te bestellen of zelf mee te nemen. Eten in één van de restaurants kan ook.

Vier reprises

De 2018-editie van het festival trapte op 19 en 20 mei af met premières van Madama Butterfly en Der Rosenkavalier. Het gaat om twee reprises: de Butterfly van regisseur Annilese Miskimmon was in 2016 onderdeel van Glyndebournes reizende programma en is nu voor het eerst op het festival zelf te zien, de Rosenkavalier van Richard Jones zat in 2014 al in de festivalprogrammering. Butterfly is nog tot en met 18 juli te zien, Rosenkavalier tot en met 26 juni.

Tot eind augustus volgen er nog twee reprises, beide van Händel-werken: Giulio Cesare in een regie van David McVicar (10 juni – 28 juli) en Saul in een regie van Barrie Kosky (19 juli – 25 augustus). De meeste aandacht gaat echter uit naar de twee nieuwe titels op het programma.

Debussy en Barber

De bekende Duitse regisseur Stefan Herheim maakt zijn debuut in Glyndebourne met Pelléas et Mélisande. Het is de eerste nieuwe Glyndebourne-productie van Debussy’s opera in bijna twintig jaar. Herheim, onder meer bekend van Pique Dame in Amsterdam, belooft een fris perspectief op de opera, waarmee hij tot de essentie van het stuk wil doordringen. De productie gaat op 30 juni in première en is tot en met 9 augustus te zien.

Hieronder praat de regisseur over zijn productie:

De tweede nieuwe productie komt van de hand van de gerenommeerde Britse regisseur Keith Warner. Ook hij debuteert in Glyndebourne. Hij ensceneert Samuel Barbers intense werk Vanessa. Het festival omschrijft het als een operathriller uit het tijdperk Hitchcock, “with an atmospheric score and tense, psychological twists”.

Vanessa gaat op 5 augustus in première en is tot en met 26 augustus te zien. De voorstelling op 14 augustus is live in Britse bioscopen en op de website van het Glyndebourne Festival te zien.

Hieronder een voorproefje van de productie:

Casts

Glyndebourne slaagt er iedere zomer in zangers van grote naam te engageren, naast het nodige jonge talent. Der Rosenkavalier is een mooi voorbeeld. Ervaren krachten als Kate Lindsey (Octavian) en Brindley Sherratt (Ochs) staan naast een talent als Rachel Willis-Sørensen (Marschallin). De Amerikaanse sopraan won in 2011 het Belvedere-concours en in 2014 Plácido Domingo’s competitie Operalia.

Voor de twee Händel-titels zijn doorgewinterde barokzangers als Sarah Connolly (Giulio Cesare), Patricia Bardon (Cornelia in Giulio Cesare), Iestyn Davies (David in Saul) en Karina Gauvin (Merab in Saul) gecast.

In de beide nieuwe producties zijn grote namen als Christopher Purves (Golaud in Pelléas), John Chest (Pelléas), Emma Bell (Vanessa) en Edgaras Montvidas (Anatal in Vanessa) te bewonderen.

De zangers staan onder leiding van maestro’s als Omer Meir Wellber, Robin Ticciati, William Christie, Laurence Cummings en Jakub Hrůša.

Online en tour

Wie de trip naar Engeland niet ziet zitten, kan thuis achter zijn computer meerdere Glyndebourne-producties meebeleven, op de website van Glyndebourne of op telegraph.co.uk. Op 21 juni wordt Madama Butterfly live gestreamd, op 26 juli volgt Saul (niet live) en op 14 augustus sluit Vanessa de serie af (live).

Kort na zijn zomerprogramma gaat Glyndebourne op reis. Het gezelschap toert langs verschillende theaters in Engeland met producties van La traviata (12 oktober – 30 november) en Cendrillon (13 oktober – 1 december).

Zie voor alle details van de festivalprogrammering de website van het Glyndebourne Festival.

Vorig artikel

De jacht op talent blijft een mysterie

Volgend artikel

Meneka Senn: op avontuur met Monteverdi

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.