Cité de l’Opera: Merlijn, Levy en de koe
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 154.
Brooding baddie
In de opera hebben stemmen niet alleen een bepaalde hoogte, ze staan ook voor het karakter in het verhaal. John Snelson van de Royal Opera in Londen zette de stemmen op de juiste hoogte.
The dying lover
The conquering hero
The flirtatious seductress
The brooding baddieOpera's voice types, explained:https://t.co/FGhO0MrTmb
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) August 13, 2018
De nuance in #gattigate
Nadat het Koninklijk Concertgebouworkest de banden met dirigent Daniele Gatti had doorgesneden – het gebeurde in relatieve geheimzinnigheid – had iedereen er bij de digitale dorpspomp toch een mening over. Muziekjournalist Merlijn Kerkhof dacht wat langer na en kwam met een eigen verhaal over de kwestie.
Lieve mensen, ik heb een stukje geschreven over #gattigate. Of om precies te zijn: de reacties op het ontslag van. Ik werd er niet vrolijk van, vandaar. Vrede. https://t.co/bHb4Jeuc9R
— Merlijn Kerkhof (@MerlijnKerkhof) August 12, 2018
De toekomst van Cecilia
Zangeres Cecilia Bartoli en het label Decca hebben plannen voor de komende jaren, met onder meer een cd die gewijd is aan Vivaldi. Ook komen er uitgaven van jonge talenten onder het motto ‘mentored by Cecilia Bartoli’.
Today @BartoliOfficial has unveiled a series of new projects with @deccaclassics, celebrating 30 years on the label. Her first ever box set of Rossini recordings, a brand new Vivaldi album, and a new label ‘Mentored by Bartoli’ to nurture outstanding artists, ft. @tenorjcamarena pic.twitter.com/JI81cTmXjo
— Decca Classics (@deccaclassics) August 13, 2018
Ms. Bartoli heeft ook een nieuwe website.
https://twitter.com/BartoliOfficial/status/1028945145188823040
Nederlander verprutst Poppea?
De ontvangst van L’incoronazione di Poppea in Salzburg was nogal lauw. De zangers, onder wie Sonya Yoncheva, Kate Lindsey en Marcel Beekman, werden bejubeld, maar de regie werd niet erg gewaardeerd. In sommige recensies ging het over de Nederlandse regisseur Jan Lauwers. Het goede nieuws is dat Jan Lauwers echter in Antwerpen geboren is en vermoedelijk de Belgische nationaliteit heeft.
Curtain call #Poppea @SbgFestival @sonyayoncheva @kate_mezzo @doustrac @LeaDesandre #WilliamChristie @lesartsflo pic.twitter.com/tiEa7Lkc8l
— giulia tonelli (@latonella) August 12, 2018
Portret van Yoncheva
In een programma van de Oostenrijkse omroep kwam sopraan Sonya Yoncheva uitgebreid aan het woord.
I spoke with ORF2 about the role of #Poppea, the production here in #Salzburg, starting my career with #Baroque music and more. Here you can watch the complete interview as podcast: https://t.co/CSrNlHeGBF
On Sunday is the premiere of #LincoronazionediPoppea @SbgFestival! pic.twitter.com/W6nfzm0ttm— SONYA YONCHEVA (@sonyayoncheva) August 10, 2018
Jarig Bayreuth
Gisteren was het precies 142 jaar geleden dat de aan Richard Wagner gewijde Bayreuther Festspiele – onder leiding van de componist zelf – voor het eerst werd gehouden. In de speelfilm Magic Light, die halverwege de jaren vijftig van de vorige eeuw verscheen, werd het leven van de componist belicht. Omdat de acteur voor de rol van dirigent Hans Richter niet kwam opdagen, nam de componist die de muzikale adaptaties maakte die rol op zich. Het werd het filmdebuut van Erich Wolfgang Korngold.
#On This Day in 1876 the first Bayreuther Festspiele began w/ Das Rheingold (and saw the first complete Ring in the days after). Magic Fire (1955) gave an impression in moving pictures from that first Ring-production (w/ Korngold as cond. Hans Richter).https://t.co/hrQyVDmFub pic.twitter.com/XJSEbW0uy7
— Wagner & Heavy Metal (@WagnerMetal) August 13, 2018
Allereerste Rheingold
De speciale correspondent die de New York Times naar Bayreuth stuurde om de allereerste Rheingold te recenseren zal zich niet hebben gerealiseerd hoe uniek de muziek was die hij/zij voor het eerst hoorde. In de recensie staat trouwens ook: “I cannot avoid expressing the belief that the representation disappointed many.”
Premiered on this day in 1876, review of the first Bayreuth Rheingold – NYT, 13/8/1876 via @TheWagnerian https://t.co/VLGHC9Iu9B pic.twitter.com/mGJSLR5SYX
— Porya Hatami (@poryahatami) August 13, 2018
Prijzenregen
De genomineerde opnames voor de Gramophone Awards zijn bekend. Daaronder zes cd’s in de categorie opera. Op 31 augustus wordt onthuld welke opname wint.
The nominees for the #GramoAwards Opera category have been announced.
Including @londonsymphony/@LSChorus and @ilpdo .
Download and enjoy our free Digital magazine to see all 60 shortlisted recordings: https://t.co/2suBlxt8df pic.twitter.com/widpJ8tcdb
— Gramophone (@GramophoneMag) August 13, 2018
Box vol Gounod
Ter gelegenheid van de tweehonderdste geboortedag van componist Charles Gounod is een vijftiendelige cd-box uitgebracht. Op de registraties van opera’s en religieus werk zijn grote namen te horen als Marilyn Horne, Rolando Villazón, Régine Crespin en Gérard Souzay.
Après Jules, Charles – The Gounod Edition – Gounod, Charles – Warner – Critique CD | ❤️❤️https://t.co/u2v4Zf9CIQ pic.twitter.com/Z5wdkrlinX
— Forumopera.com (@Forumopera) August 13, 2018
Levy’s roem stijgt
Het is alweer drie jaar geleden dat tenor Levy Sekgapane in Amsterdam één van de prijswinnaars was tijdens de 34e editie van de International Hans Gabor Belvedere Singing Competition. “Heerlijk hoe hij met zijn heldere maar warme tenor innige verlangens uitzong, om vervolgens in de snelle passages knallend vuurwerk af te steken”, schreef de recensent van Place de l’Opera over de jonge zanger. Zijn agenda staat op de vernieuwde website van de tenor. In het komend seizoen komt Amsterdam daar niet meer in voor.
https://twitter.com/LEVYSEKGAPANE/status/1024223034754912256
Nieuws van Joyce
De Amerikaanse mezzo Joyce DiDonato kondigt haar nieuwe cd aan, waarvoor ze werk van onder anderen Strauss en Heggie live opnam in Wigmore Hall.
https://twitter.com/JoyceDiDonato/status/1027907961979645953
En het werd licht
Dit filmpje over het werk van de belichters bij opera begint meteen met een fundamentele vraag: was het nou Stockhausen die de definitieve licht-opera heeft geschreven of toch ‘der lieber Gott’?
„Die Kunst mit der Technik verbinden und eine Regieidee in die Realität umsetzen.“ Das #BFpodcast-Team hat den stellvertretenden Leiter der Beleuchtungsabteilung getroffen und sich die vielseitige Arbeit genauer zeigen lassen. #bayreutherfestspielehttps://t.co/1ZlakWMMKa
— Bayreuther Festspiele (@WagnerFestival) August 14, 2018
Uitleg
Vanavond wordt de opera Vanessa van Samuel Barber via vele platforms de wereld ingestuurd vanuit Glyndebourne. Wie behoefte heeft aan toelichting, vindt die hier.
In advance of tomorrow's live broadcast of Vanessa, @Telegraph explores Samuel Barber's Pulitzer prize-winning work. Your can see Vanessa in cinemas and on the Glyndebourne and Telegraph websites from 6.30pm on Tuesday 14 August. https://t.co/FySKs4t0Jt
— Glyndebourne (@glyndebourne) August 13, 2018
De zingende eend
Over de PapeDuck van bariton René Pape hebben we al vaker bericht. Maar nu is er dan eindelijk een filmpje waarin te horen is hoe de eend zingt.
https://twitter.com/renepapebass/status/1029145759290146816
Kluchtige koe
Eén van de opvallende producties van het Grachtenfestival in Amsterdam dit jaar is Niet de klucht van de koe. In deze video praten de zangers, Laetitia Gerards, Merlijn Runia en David Visser, na. Die laatste slaat de spijker op de kop: we waren overdonderd en we hadden écht het idee dat we iets mee hadden gemaakt.
Grachtenfestival Reports 2018 – Niet de klucht van de koe: https://t.co/Wijs8NnXF6 via @YouTube
— Grachtenfestival (@grchtnfstvl) August 13, 2018