AchtergrondBinnenkortFeatured

Annemarie Kremer in seizoen 2018/2019

Komend seizoen klinken overal in de wereld weer Hollandse stemmen op de operatonelen. Place de l’Opera blikt in de agenda’s van de bekendste namen. Waar staan ze en wat zingen ze? In deel 2: Annemarie Kremer.

Annemarie Kremer. (© Isabel Abel)

Is een rol zwaar, dramatisch en theatraal uitdagend, dan is de kans groot dat Annemarie Kremer er successen mee viert. De Nederlandse sopraan heeft haar naam gevestigd met veeleisende operapersonages als Norma, Salome, Turandot en Cio-Cio-San. Norma en Butterfly zong ze al eens in Nederland, als Salome was ze dit voorjaar net over de grens te zien, bij het Aalto-Musiktheater in Essen.

Salome domineerde Kremers agenda in de eerste helft van dit jaar. Nu maakt de zangeres zich op voor een bont en druk Duits-Italiaans seizoen, met twee stops in Nederland en – zoals in vrijwel elk seizoen van de sopraan – een verrassend roldebuut.

Vijf sterren

Annemarie Kremer opent haar seizoen in het Oostenrijkse Linz, waar ze voor het eerst de rol van Isolde in Tristan und Isolde zal zingen. De bekende opera van Richard Wagner is te zien in de veelbesproken enscenering die Heiner Müller in 1993 voor de Bayreuther Festspiele maakte. Zijn toenmalige regieassistent Stephan Suschke studeert de productie opnieuw in, met Markus Poschner als muzikaal leider en zangers als Heiko Börner (Tristan), Dominik Nekel (Marke) en Martin Achrainer (Kurwenal) in de cast.

Kremer zong in februari 2017 haar eerste Wagner-rol: Elisabeth in een Franstalige productie van Tannhäuser bij de Opéra de Monte-Carlo. “Wat ik ontdekt heb, is dat ik te zwaar naar Wagner gekeken heb”, zei ze destijds in een interview met Place de l’Opera. “Ik dacht dat het misschien te veel zou zijn, maar Elisabeth ligt makkelijk binnen mijn stemvak.”

Kremer vertelde in het gesprek dat Isolde haar al aangeboden was en dat ze de rol in overweging had. In het relatief kleine Landestheater (zo’n 1.200 plekken) kan ze de rol nu uitproberen. Ze zingt tussen 15 september 2018 en 10 februari 2019 negen voorstellingen.

In vogelvlucht

In november is Kremer voor een kort bezoek in São Paulo, Brazilië. Ze zingt driemaal Turandot bij het Theatro Municipal, tegenover Eric Herrero als Calaf. André Heller-Lopes regisseert, Roberto Minczuk dirigeert.

De sopraan sluit het jaar op 29 december af bij de Oper Leipzig, waar ze de rol van Tosca herneemt in een productie van de Nederlandse regisseur Michiel Dijkema. In januari dit jaar was ze ook in die productie te zien en op 17 maart 2019 volgt nog een voorstelling. Tenor Gaston Rivero is haar Cavaradossi, Tuomas Pursio zingt Scarpia.

Het nieuwe jaar begint Kremer in Nederland met een serie nieuwjaarsconcerten bij het Noord Nederlands Orkest (3 t/m 12 januari). Sopraan en orkest bezoeken negen theaters in het noorden van het land met een programma met muziek van Verdi, Puccini, Wagner en Strauss. Per-Otto Johansson dirigeert.

Annemarie Kremer als Salome in Essen. (© Martin Kaufhold)

Op 19 januari 2019 keert Kremer terug bij het Aalto-Musiktheater in Essen voor een reprise van Salome in de regie van Mariame Clément. Place de l’Opera prees de première van de productie in april dit jaar als “een muzikale triomf voor de Essener Philharmoniker en Annemarie Kremer in de titelrol”. Er zijn ook nog voorstellingen op 27 januari en 10 maart. In de cast treft Kremer twee landgenoten: Pascal Pittie (3. Jude) en Martijn Cornet (2. Nazarener en Ein Sklave). Muziekchef Tomáš Netopil dirigeert.

Van 16 mei tot en met 13 juni 2019 vertoeft Kremer opnieuw in Oostenrijk. Ze zingt bij de Oper Graz vijf keer de hoofdrol in Tosca van Puccini, in een herneming van een enscenering van Alexander Schulin. Martin Muehle staat tegenover haar als Cavaradossi, Jordan Shanahan zingt Scarpia.

Kremers seizoen reikt tot ver in de zomer. Op 9 en 13 juli zingt ze concertante uitvoeringen van Das Spielwerk und die Prinzessin van Franz Schreker, onderdeel van de serie operarariteiten van het Theater Freiburg. Schreker schreef zelf het libretto voor zijn sprookjesopera en boekte er in de jaren twintig van de vorige eeuw immense successen mee. Zijn opera werd vaker opgevoerd dan titels van Strauss en Puccini. Nadat de nazi’s aan de macht kwamen, werd het werk vergeten. Kremer zingt de rol van Die Prinzessin, naast de bekende bariton Aris Argiris als Meister Florian en tenor Nutthaporn Thammathi als Ein wandernder Bursche.

In juli is Kremer terug in Nederland. Ze zingt de Vier letzte Lieder van Richard Strauss in het Concertgebouw. De exacte datum is nog niet te vinden.

Tip

Haar concerten bij het Noord Nederlands Orkest en in het Concertgebouw zijn natuurlijk buitenkansjes om Annemarie Kremers talent te bewonderen, maar we willen hier in het bijzonder haar drie optredens als Salome bij het Aalto-Musiktheater in Essen tippen. De reisafstand naar Essen is te overzien en hoewel de productie van Mariame Clément de nodige haken en ogen heeft, is Kremers vertolking a sight to see. Salome is één van haar beste rollen. Gaat dat zien!

Zie voor meer informatie over het seizoen van Kremer www.annemariekremer.nl.

Vorig artikel

Cité de l’Opera: Hanna, Gerald en Janet

Volgend artikel

En dat is drie: DNO opent met Zauberflöte

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.