Cité de l’Opera: Katrien, Noah en Russell
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 156.
Tegelwijze sopraan
Katrien Baerts was te gast in het programma Kunststof van NPO Radio 1. Haar wijsheid noteerde ze daadwerkelijk op een tegel.
U kunt het gesprek met en de zang van sopraan @katrienbaerts terugluisteren en u kunt natuurlijk ook naar Zauberflöte/Requiem bij @hollandopera in Utrecht gaan! https://t.co/beJMNrJMia pic.twitter.com/lArYXYbo4X
— Radio Kunststof (@RadioKunststof) August 27, 2018
Ladypower
Het zomerconcert van de Opéra Royal de Wallonie vindt komende week plaats. In Luik is de chef een vrouw.
Starting new season @operaliege #concertdete #2018-19 pic.twitter.com/tPgcDSlnro
— Speranza Scappucci (@speranzascapp) August 26, 2018
Ook voor het symfonieorkest van het Noorse Kristiansand staat een (zingende) vrouw.
Wishing @nathstutzmann all the best as she starts her first week today as Chief Conductor of #KristiansandSO.
— Askonas Holt (@AskonasHolt) August 27, 2018
Noah uit New York
Bij de Nederlandse Reisopera zijn de repetities voor de seizoensopener begonnen. In Tosca zingt de in Harlem, New York, geboren Noah Stewart de rol van Cavaradossi. De tenor is af en toe in Europa, maar vooral in de VS te horen. Hij maakt zijn roldebuut in Enschede.
Excited & looking forward to beginning a new season ahead! First up, Tosca in Holland (Debut) at @Reisopera #Puccini #TheJourneyContinues #Tenoronthemove pic.twitter.com/n96TNcDwrb
— Noah Stewart (@noahsofficial) August 27, 2018
Westbroek zelden stoned
De Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek debuteerde deze zomer in Australië als Sieglinde in Die Walküre. In een kort interview onthult ze: “I haven’t had a lot of experiences of being high, which you might think is odd for someone coming from Holland.”
— Mark-Anthony Turnage (@TurnageTime) August 22, 2018
Wiebes’ cultuuroptimisime
Met enige verbijstering namen mensen uit de wereld van kunst en cultuur afgelopen zondag kennis van de ‘loodgietertheorie’ van Eric Wiebes over kunstsubsidie. Het bleef nog lang onrustig op Twitter.
Dat onverbloemde dedain voor kunst en cultuur omdat de politicus ook bij beleid niet verder komt dan zijn zichzelf en zijn opvoeding tot referentie te nemen. De bibliotheek kan op enige schoorvoetende steun reken omdat hij in z'n jeugd een bibliotheekkaart had. #beperkt https://t.co/gM34dRDvGL
— Yoeri Albrecht (@YoeriAlbrecht) August 26, 2018
Grootschalige cultuur
Terwijl Wiebes op tv de econoom Friedman aan het wood liet, vond in Heerlen, vermoedelijk óók met subsidie, een uitvoering van Carmina Burana plaats tijdens Cultura Nova, geregisseerd door La Fura dels baus.
Met de mooie recensies van @delimburger & 4 sterren in @vkkunst (“grootste indruk maken koor en orkest @philzuid “) is het volop nagenieten van de twee uitverkochte voorstellingen Carmina Burana ikv @CulturaNova met @LaFuraDelsBaus. Met 8000 bezoekers een gedroomde seizoenstart! pic.twitter.com/1cCkwzBar5
— Jos Roeden (@JosRoeden) August 27, 2018
Kunstenaars achter de schermen
Deze video geeft een blik achter de schermen van de ateliers van de Opéra national de Paris. Aardig weetje: bij het maken van kostuums wordt er wat extra ruimte genomen in de naden, zodat aanpassingen bij een herneming met een andere solist sneller te maken zijn.
Art et maîtrise : dans les coulisses des métiers de l'Opéra. Focus sur la couture : https://t.co/NV5TkXjU0V pic.twitter.com/0XmUUZGlER
— Opéra de Paris (@operadeparis) August 22, 2018
Tim dropt tracks
In het interview dat Place de l’Opera met hem had, was countertenor Tim Mead erg enthousiast over de Purcell-cd die hij eerder dit jaar opnam met Les musiciens de Saint-Julien. De plaat verschijnt binnenkort.
A first look at my new Purcell album with @MusSaintJulien! Out this October on @alpha_classics pic.twitter.com/6FWRaSK4Ag
— Tim Mead (@tim_mead) August 22, 2018
Hannigan maakt Clip
De cd heet Vienna: Fin de Siècle en dit is een fragment van de video.
Available exclusively on @AppleMusic –
A series of music videos to accompany the release of "Vienna: Fin de Siècle."
Film direction: Elmer R. de Haas
Watch the video ➡️ https://t.co/CL03a7njdV pic.twitter.com/lmxWfNowTV— Barbara Hannigan (@HanniganBarbara) August 27, 2018
Voorzingen
Tip voor zangers met internationale ambities.
#opera #auditions #agents #casting #vienna #paris #london #munich pic.twitter.com/IhlEX9DM9B
— The Opera Stage (@TheOperaStage) August 28, 2018
Opera in New York
Het nieuwe seizoensprogramma van de New York City Opera is bekendgemaakt. Het huis brengt onder meer de wereldpremière van de jazzopera Dear Erich met tekst en muziek van Ted Rosenthal.
New York City Opera 2018-19 Season To Include 2 World Premieres https://t.co/NYydQ4VtcR @OperawireNews @saveNYCO #opera #ClassicalMusic
— ICSOM (@ICSOM) August 27, 2018
Op naar Canada
CBC Music bedacht zeven goede redenen om uit te zien naar het nieuwe seizoen van de Canadian Opera Company. Daaronder de wereldpremière van Hadrian en Gerald Finleys podiumroldebuut als Jago in Otello. In diezelfde productie zingt Russell Thomas, onlangs in Nederland te zien, de titelrol.
Here are a few good reasons why you need tickets to our #COC1819 season! Treat yourself >> https://t.co/jENsLlLkVg https://t.co/5COSKOMXUd
— Canadian Opera Company (@CanadianOpera) August 27, 2018
Inspiratie
WQXR vroeg elf componisten welke vrouwen hen het meest hadden geïnspireerd. Verrassend!
We asked 11 composers to tell us about the single most influential woman in their professional lives. https://t.co/V9H4txYuQg
— WQXR Classical (@WQXR) August 27, 2018