Cité de l’Opera: Reinbert, Pablo en Óskar
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 158.
Reinbert werd 80
Componist/dirigent Reinbert de Leeuw ontving ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag een ruim gedoteerde oeuvreprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Reinbert de Leeuw krijgt de Prins Bernhard #Cultuurfonds oeuvreprijs! Tijdens de viering van zijn 80e verjaardag werd hij zojuist in het @Muziekgebouw verrast met de prijs ter waarde van €150.000 euro. Uitreiking volgt op 26 november. https://t.co/OH9kE0IEs7 📸 Marco Borggreve pic.twitter.com/owUkGDlHaR
— het Cultuurfonds (@Cultuurfonds) September 8, 2018
Prijs voor Peter
Slecht twee dagen later was er opnieuw een belangrijke prijs in de wereld van de klassieke muziek. Tenor Peter Gijsbertsen kreeg de bij het Fonds Podiumkunsten ondergebrachte Nederlandse Muziekprijs. De prijs is de hoogste onderscheiding die namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan jonge getalenteerde musici wordt toegekend.
De Nederlandse Muziekprijs 2018 gaat naar tenor Peter Gijsbertsen! Jury: “Wij zijn onder de indruk van de klankrijkdom van zijn stem." Zojuist te gast bij Hans Haffmans @NPORadio4 @FPodiumkunsten pic.twitter.com/wy55s2GJwk
— PodiumRadio4 (@PodiumRadio4) September 10, 2018
Am I too loud?
Zangers zijn doorgaans mensen met een gevoelige natuur. Men dient te letten op wat men zegt.
The truth hurts…….#humour #Singer #Opera #operasinger #music pic.twitter.com/SgHH1d7zyq
— Helena Dix (@HelenaDix) September 10, 2018
His master’s voice
De cocker spaniel van Stephen Costello en Óskar, de hond van componist Nico Muhly en nou eens niet Lenny en Tristan van Luca Pisaroni. Musici en honden in een overzichtje.
"Woof Woof Woof”
(That’s “Practice Practice Practice” in dog.) @WQXR https://t.co/dZKX3ZXfHr
— Carnegie Hall (@carnegiehall) September 9, 2018
Ophef
De Cité-redactie hoeft eigenlijk nooit een mening, en zeker niet eentje van Twitter. Maar deze tweet vonden we op metaniveau erg raak.
Ik heb kritiek op de kritiek op de hysterie over de ophef. Gisteren ook.
— weedanrc (@frederiekweeda) September 10, 2018
Appl online
De tijden zijn echt veranderd: Benjamin Appls nieuwe cd met werk van Bach is na verschijnen meteen gratis (met reclame) of voor abonnees (in hogere kwaliteit) te horen op Spotify.
#Bach de Benjamin Appl #NowPlayinghttps://t.co/EroMQPKpsg
— Opera Hopper (@gtltornt) September 9, 2018
Pablo kwam zichzelf tegen
Moe maar voldaan stond dirigent Pablo Heras-Casado op Schiphol na zijn directie van Boris Godoenov in de NTR ZaterdagMatinee.
Lo acabo de ver en el aeropuerto de Amsterdam No sé a qué se refiere: agotado pero muy excitado u contento después de dirigir casi 5 horas de ópera rusa? Hasta los huevos de la cola? Deseando llegar a casa y ver a “Pablito”? Con ganas de un gintonic? pic.twitter.com/PB4U2N0npC
— Pablo Heras-Casado (@herascasado) September 8, 2018
Rule Canada
The Last Night of the Proms mag dan Britser dan Brits zijn, vocale gast Gerald Finley wilde toch even laten weten dat hij Canadees is.
https://twitter.com/bbcproms/status/1038535273863249920
Opera op Scheveningen
Zelfs in een volksopera kun je met hoge kwaliteit zingen.
Formidabel spel van @marcelreijans in Scheveningse Kuren. Fischer-Dieskau-iaanse lichtheid in muziektheater met heel veel Scheveningers in het koor. pic.twitter.com/MvynttGWl7
— Joost Heijthuijsen (@nonobody) September 6, 2018
Lawaai
Afgelopen maandag hield de orkestenbranche een congres over een reëel probleem in de klassieke muziek.
@MCO_Hilversum biedt vandaag gastvrijheid aan Congres Geluidsbelasting van Vereniging Nederlandse Orkesten. Bijna 100 musici, artistiek managers, HR-functionarissen en directeuren praten over geluidsproblematiek in klassieke muziek. @NLKMC @radiofilhorkest @grootomroepkoor pic.twitter.com/lngkgf9qKN
— Roland Kieft (@RolandKieft) September 10, 2018
Kurtág
Dit najaar maakt regisseur Pierre Audi zijn debuut in de Scala van Milaan met Fin de partie, de eerste opera van György Kurtág. In het stuk van toneelschrijver Samuel Beckett, waarop de opera is gebaseerd, zijn de personages slechts met één ding bezig: wachten op het einde. Onder anderen Leigh Melrose en Hilary Summers zijn gecast voor de productie, die na Milaan naar Amsterdam komt.
Rehearsals for #FinDePartie by #Kurtág started in #Budapest. Looking forward to the world premiere @ @teatroallascala on 15 Nov 18 with conductor #MarkusStenz + Dutch premiere @ @DutchNatOpera on 6 March 19! https://t.co/H5oOhMrnt8 @MRMartists @kirshbaum_assoc @radiofilhorkest pic.twitter.com/UenciMpzYE
— Schimmer PR (@SchimmerPR) September 10, 2018
Rara bij Warner
Opera Rara bracht als klein label meer dan honderd opnamen op de markt, waaronder tien complete Rossini-opera’s. Het wordt vanaf nu gerepresenteerd door grote broer Warner Classics.
#icymi https://t.co/ImmW6GUWji
— Operawire (@OperawireNews) September 10, 2018
Nu echt
Dirigent Yannick Nézet-Séguin is begonnen bij de Metropolitan Opera. Hij heet officieel Yannick Nézet-Séguin, Jeanette Lerman-Neubauer Music Director. Jeanette Lerman, die haar naam – en geld – gaf aan de titel, was vice-president van corporate communications bij Time Warner Inc. in New York toen ze in 1996 trouwde met Joseph Neubauer. Samen runnen ze de Neubauer Family Foundation, die de Live in HD-vertoningen van de Met sponsort.
The new adventure starts…NOW! #excited #grateful #Humbled #ready @MetOpera @METOrchestra @MetOperaChorus photo: @rcallahanphoto pic.twitter.com/5QOK41ZvEn
— Yannick Nézet-Séguin (@nezetseguin) September 10, 2018
De mooiste minuten
De New York Times vroeg musici en journalisten naar hun “5 Minutes That Will Make You Love Classical Music”. Het slotterzet uit Der Rosenkavalier werd gekozen, Regine Crespins uitvoering van Shéhérazade van Ravel staat in de lijst en Yannick Nézet-Séguin noemde Isoldes ‘Liebestod’ in de versie door Margaret Price.
"Every time this piece ends, I feel devastated, as I do not want to return to the physical world." —Esa-Pekka Salonen https://t.co/LJCgZN1Wf7
— New York Times Music (@nytimesmusic) September 10, 2018