AchtergrondBinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

Cité de l’Opera: Reinbert, Pablo en Óskar

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 158.

Reinbert werd 80
Componist/dirigent Reinbert de Leeuw ontving ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag een ruim gedoteerde oeuvreprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Prijs voor Peter
Slecht twee dagen later was er opnieuw een belangrijke prijs in de wereld van de klassieke muziek. Tenor Peter Gijsbertsen kreeg de bij het Fonds Podiumkunsten ondergebrachte Nederlandse Muziekprijs. De prijs is de hoogste onderscheiding die namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan jonge getalenteerde musici wordt toegekend.

Am I too loud?
Zangers zijn doorgaans mensen met een gevoelige natuur. Men dient te letten op wat men zegt.

His master’s voice
De cocker spaniel van Stephen Costello en Óskar, de hond van componist Nico Muhly en nou eens niet Lenny en Tristan van Luca Pisaroni. Musici en honden in een overzichtje.

Ophef
De Cité-redactie hoeft eigenlijk nooit een mening, en zeker niet eentje van Twitter. Maar deze tweet vonden we op metaniveau erg raak.

Appl online
De tijden zijn echt veranderd: Benjamin Appls nieuwe cd met werk van Bach is na verschijnen meteen gratis (met reclame) of voor abonnees (in hogere kwaliteit) te horen op Spotify.

Pablo kwam zichzelf tegen
Moe maar voldaan stond dirigent Pablo Heras-Casado op Schiphol na zijn directie van Boris Godoenov in de NTR ZaterdagMatinee.

Rule Canada
The Last Night of the Proms mag dan Britser dan Brits zijn, vocale gast Gerald Finley wilde toch even laten weten dat hij Canadees is.

https://twitter.com/bbcproms/status/1038535273863249920

Opera op Scheveningen
Zelfs in een volksopera kun je met hoge kwaliteit zingen.

Lawaai
Afgelopen maandag hield de orkestenbranche een congres over een reëel probleem in de klassieke muziek.

Kurtág
Dit najaar maakt regisseur Pierre Audi zijn debuut in de Scala van Milaan met Fin de partie, de eerste opera van György Kurtág. In het stuk van toneelschrijver Samuel Beckett, waarop de opera is gebaseerd, zijn de personages slechts met één ding bezig: wachten op het einde. Onder anderen Leigh Melrose en Hilary Summers zijn gecast voor de productie, die na Milaan naar Amsterdam komt.

Rara bij Warner
Opera Rara bracht als klein label meer dan honderd opnamen op de markt, waaronder tien complete Rossini-opera’s. Het wordt vanaf nu gerepresenteerd door grote broer Warner Classics.

Nu echt
Dirigent Yannick Nézet-Séguin is begonnen bij de Metropolitan Opera. Hij heet officieel Yannick Nézet-Séguin, Jeanette Lerman-Neubauer Music Director. Jeanette Lerman, die haar naam – en geld – gaf aan de titel, was vice-president van corporate communications bij Time Warner Inc. in New York toen ze in 1996 trouwde met Joseph Neubauer. Samen runnen ze de Neubauer Family Foundation, die de Live in HD-vertoningen van de Met sponsort.

De mooiste minuten
De New York Times vroeg musici en journalisten naar hun “5 Minutes That Will Make You Love Classical Music”. Het slotterzet uit Der Rosenkavalier werd gekozen, Regine Crespins uitvoering van Shéhérazade van Ravel staat in de lijst en Yannick Nézet-Séguin noemde Isoldes ‘Liebestod’ in de versie door Margaret Price.

Vorig artikel

Win vrijkaarten voor Maria by Callas!

Volgend artikel

Peter Gijsbertsen in seizoen 2018/2019

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.