Nederlands succes in halve finale IVC
Drie Nederlandse mezzosopranen zijn zaterdag, om verschillende redenen, present bij de finale van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. In een goedgevuld Theater aan de Parade zongen ze dinsdag samen met zeventien collega-deelnemers voor de jury’s in de halve finale.
Het is geen garantie voor succes en wereldfaam, maar deelnemen aan het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) helpt zeker in de carrière van een jonge zanger. Ooit waren ze jong en beginnend en aanwezig in Den Bosch en nu zijn ze – althans in de operawereld – echte sterren: Thomas Hampson, Robert Holl, Pretty Yende en Nelly Miriciociu, om er een paar te noemen.
Ook over een veel recentere generatie ex-deelnemers van het IVC valt goeds te melden. Tenor Peter Gijsbertsen (2012) kreeg deze week de Nederlandse Muziekprijs toegekend en Florieke Beelen (2014) komt eind van de week met haar eerste cd met Schumann-repertoire, die ze in samenwerking met Hans Pieter Herman en Maurice Lammerts van Bueren opnam. Het liedduo Milan Siljanov en Nino Chokhonelidze, winnaars van enkele prijzen in 2014, haalde deze week de finale van de ARD-Musikwettbewerb in München. Over een paar jaar zullen we de namen van deze 2018-editie op die manier tegenkomen.
De halve finale van het IVC speelde zich gisteren af voor een publiek met opvallend veel jonge Nederlandse zangers. De halve finale is traditioneel ook de dag dat de deelnemers achter de schermen gesprekken en audities hebben met operadirecteuren en casting directors. Via een livestream kon de wereld meekijken naar de 21 kandidaten; volgens YouTube deden meer dan tweeduizend mensen dat.
Duizelingwekkende coloraturen
Eén van de kandidaten was de Italiaanse sopraan Maria Novella Malfatti. Ze zong onder meer ‘Ach ich fühl’s’ uit Die Zauberflöte, gevolgd door ‘Caro nome’ uit Rigoletto. Tegen de gewoonte in kreeg ze bijval uit de zaal. Net na haar vertolking troffen we haar in de foyer van het theater. “Ik ben tevreden over mijn optreden”, zei ze voorzichtig. “Ik was erg blij met de manier waarop het publiek reageerde. Ze waren stil en geconcentreerd en ik voelde dat ze meegingen in wat ik zong.”
De Italiaanse – die tegenwoordig in Amsterdam woont – is opgeleid in eigen land, in Luca en Milaan, en nam deel aan de zomeracademie van het Mozarteum in Salzburg. Ze is zich ervan bewust dat de hele presentatie telt bij haar optreden, al herkent ze zich niet meteen in onze bevinding dat haar optreden van een zeldzaam soort ontspanning en ongeforceerdheid blijk gaf. De aria van Gilda, inclusief duizelingwekkende coloraturen, leverde meteen applaus op van het publiek.
Haar aanpak? “Ik stel me op het podium voor dat ik niet in een concert, maar in een echte opera ben. In die eerste aria werd ik even Pamina en daarna veranderde ik in Gilda. Ik hou ervan mezelf in de context van de opera te plaatsen.” De rol van Gilda heeft ze al gestudeerd, maar nog niet in een productie gezongen. Wel die van Musetta in La bohème. En wie de uitvoering van Ein deutsches Requiem in maart in Amsterdam bijwoonde, hoorde haar sopraansolo.
Ze moest nog een lange middag en avond wachten op de juryuitslag. “Het niveau is hoog hier en verder wil ik er nog niets over zeggen. Eerst maar de uitslag van vandaag afwachten.” Die kwam laat op de avond en zal met veel plezier door de sopraan ontvangen zijn: Maria Novella Malfatti is door naar de finale.
Nederlandse mezzo’s
Vooraf geven de kandidaten aan welke stukken ze tijdens de eerste ronde en de halve finale zullen zingen. Het lijkt erop dat ze de lat in de halve finale wat hoger leggen. De Nederlandse mezzo Leonie van Rheden deed dat met een enigszins ingetogen optreden, waarin ze opende met een veeleisende scene uit Béatrice et Bénédict van Berlioz en eindigde met een aria uit Ariadne auf Naxos. Het leverde haar geen finaleplaats op, maar wel de prijs van de Vrienden van het IVC. Ze zal die prijs zaterdag bij de finale in ontvangst nemen.
Twee andere Nederlandse mezzosopranen zijn wel geplaatst voor de finale. Ze concurreren met één tenor, één countertenor, twee sopranen, één bariton en nog twee andere mezzo’s. Rosina Fabius overtuigde de jury met twee oratoriumstukken van Händel en Mahler, waaronder ‘Uhrlicht’ uit de tweede symfonie van Mahler. Nina van Essen werd, net als de andere Nederlandse kandidaten, eminent begeleid door Hans Eijsackers op de piano. Hun uitvoering van Barbers ‘Must the winter come so soon’ leverde een groot moment op.
Zaterdagavond laat zal bekend worden wie de prijzen van het 52ste Internationaal Vocalisten Concours gewonnen hebben. De Nederlandse sopraan Helena Koonings is present als één van de twee kanshebbers op de Wagnerprijs 2018.
Wie de finale van dichtbij wil meemaken, kan in het Theater aan de Parade in Den Bosch terecht of luisteren naar de live-uitzending op NPO Radio 4 met presentator Hein van Eekert. Er is ook weer een livestream beschikbaar via YouTube. De finale wordt begeleid door de philharmonie zuidnederland onder Hartmut Haenchen.
Zie voor meer informatie de website van het IVC.