AchtergrondBinnenkortBuitenlands nieuwsHeadlineNieuws

Cité de l’Opera: Paul, Jamie en Nico

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 164.

Alle 120 goed
Wie het 120-jarige bestaan van Deutsche Grammophon mee wil vieren, kan kiezen uit de complete jubileumbox met 121 cd’s of een selectie van de hoogtepunten op 7 cd’s voor nog geen 20 euro. Ook daarop vindt u Netrebko, Garanča en Fjodor Schaljapin.

Opera en lied
De Amerikaanse tenor Paul Appleby brengt het eerste deel van 2019 grotendeels door in Amsterdam voor twee rollen bij De Nationale Opera. Hij heeft ook lied op zijn repertoire, blijkt uit de aankondiging van Carnegie Hall in New York voor komende weekend.

https://twitter.com/paulappleby/status/1054538448093241344

Werelddocent
Gisteren was het de sterfdag van Nadia Boulanger (1887-1979). De Française was beroemd om haar kwaliteit als docent compositie en die faam overschreed de grenzen van de klassieke muziek. Ook namen als Burt Bacharach en Quincy Jones staan op haar omvangrijke leerlingenlijst.

Topzangers
Twee vertegenwoordigers van een zeer succesvolle generatie zangers stonden samen op een podium in Barcelona: sopraan Pretty Yende en tenor Javier Camarena.

A-locatie
Een plek waar gewone stervelingen bij een concert nooit komen: tussen de dirigent en de eerste violen. Mezzosopraan Jamie Barton beschrijft het moment.

Op de step
Recent bleek dat Nina Stemme zich op een vouwfiets door München verplaatst. In Wenen rijdt bas René Pape op een stepje.

De mars van Sarah
We hebben goed gezocht, maar een selfie van mezzosopraan Sarah Connolly tijdens de mars die afgelopen weekend werd gehouden door anti-Brexiteers in Londen zat er niet in. Ze retweette deze foto. Ook over muziek. In a way.

Komend weekend reist Connolly opnieuw naar Londen, voor de rol van Fricka in Die Walküre. Het Royal Opera House brengt de opera van Wagner op een lange zondagavond in de bioscopen.

Dirigent bij de Met
Net voor de zomer was Carlo Rizzi in Amsterdam voor Les contes d’Hoffmann. De komende maanden dirigeert hij zowel bij de Metropolitan Opera als bij de Welsh National Opera in Cardiff. Als hij kon zingen, zou hij Rodolpho in La bohème willen zijn.

Zangzusters
Als het aan mezzosopraan Jamie Barton ligt, komt er een heus mezzofestival.

Alex over Debussy
Af en toe kopen we een los nummer van The New Yorker – ultiem snobisme natuurlijk. Voor het lezen van het uitgebreide verhaal van Alex Ross over componist Claude Debussy volstaat een klik op deze tweet.

Ian over opera
De Britse tenor Ian Bostridge komt deze week met een nieuwe cd. In dit interview voor het Franse Forum Opéra verklaart hij het kleine aandeel opera in zijn werk. Hij heeft geen lijstje droomrollen in zijn hoofd, uit bijgeloof. Jazzpianist Brad Mehldau werkt aan een cyclus voor de tenor.

Zeg maar niks meer
Een Duitse krant vroeg Barbara Hannigan voor een interview. Maar zonder woorden.

Tranen in 4K
Janktelevisie – voorgeprogrammeerde emotie met de camera erbovenop – maakt nu ook slachtoffers in de klassieke wereld.

Interieur
Afgelopen zomer kreeg Nationale Opera & Ballet een oppimpje, met een nieuw tapijt en nieuwe verlichting. Maar zo mooi als het huistheater van de Bayerische Staatsoper zal het nooit worden.

https://twitter.com/bay_staatsoper/status/1054062508863090689

Nico’s Marnie
In New York ging afgelopen weekend de nieuwe opera Marnie van Nico Muhly in première. Over de voorstelling, binnenkort te zien in de Live in HD-serie in de bioscopen, schreef de New York Times een wat zuinige recensie.

Premières in New York
Test uw kennis van grote premières die hebben plaatsgevonden bij de Metropolitan Opera in New York.

Vorig artikel

Brownlee en Spyres geven operaconcert

Volgend artikel

Tien componistes maken Fantastic Women

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.