Cité de l’Opera: Paul, Jamie en Nico
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 164.
Alle 120 goed
Wie het 120-jarige bestaan van Deutsche Grammophon mee wil vieren, kan kiezen uit de complete jubileumbox met 121 cd’s of een selectie van de hoogtepunten op 7 cd’s voor nog geen 20 euro. Ook daarop vindt u Netrebko, Garanča en Fjodor Schaljapin.
The perfect guide to Deutsche Grammophon’s iconic catalogue, the label has selected 120 tracks drawing from 120 years of recording history—from Caruso to Netrebko, Kreisler to Mutter, Knappertsbusch to Nelsons, Kempff to Trifonov. Now available: https://t.co/ritCX8mTSC #DG120 pic.twitter.com/2Tgvcmqbxr
— Deutsche Grammophon (@DGclassics) October 22, 2018
Opera en lied
De Amerikaanse tenor Paul Appleby brengt het eerste deel van 2019 grotendeels door in Amsterdam voor twee rollen bij De Nationale Opera. Hij heeft ook lied op zijn repertoire, blijkt uit de aankondiging van Carnegie Hall in New York voor komende weekend.
https://twitter.com/paulappleby/status/1054538448093241344
Werelddocent
Gisteren was het de sterfdag van Nadia Boulanger (1887-1979). De Française was beroemd om haar kwaliteit als docent compositie en die faam overschreed de grenzen van de klassieke muziek. Ook namen als Burt Bacharach en Quincy Jones staan op haar omvangrijke leerlingenlijst.
On this day in 1979… the music world lost one of its finest teachers. Nadia Boulanger nurtured the musical talents of the likes of Philip Glass, Aaron Copland and John Eliot Gardiner. Listen to our playlist here… https://t.co/sfzF6Y5UTM pic.twitter.com/ttiwO1El4R
— BBC Music Magazine (@MusicMagazine) October 22, 2018
Topzangers
Twee vertegenwoordigers van een zeer succesvolle generatie zangers stonden samen op een podium in Barcelona: sopraan Pretty Yende en tenor Javier Camarena.
And that's how @PrettyYende & @tenorjcamarena made history at the Liceu Opera Barcelona with the encore of the third act duet of Bellini's I Puritani on their last performance together in this production. pic.twitter.com/SsdiC38GR7
— Gran Teatre Liceu (@Liceu_cat) October 21, 2018
A-locatie
Een plek waar gewone stervelingen bij een concert nooit komen: tussen de dirigent en de eerste violen. Mezzosopraan Jamie Barton beschrijft het moment.
I am telling you all this right now… there ain’t NOTHIN compared to sitting situated directly between the concertmaster and the conductor and *feeling* the Dies Irae from the Verdi Requiem screaming past your head. It’s utterly visceral, and I will NEVER get weary of it.
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) October 22, 2018
Op de step
Recent bleek dat Nina Stemme zich op een vouwfiets door München verplaatst. In Wenen rijdt bas René Pape op een stepje.
Looking forward to Elektra # 3 at @WrStaatsoper tonight. pic.twitter.com/Qsve7X8Tpc
— René Pape (@renepapebass) October 22, 2018
De mars van Sarah
We hebben goed gezocht, maar een selfie van mezzosopraan Sarah Connolly tijdens de mars die afgelopen weekend werd gehouden door anti-Brexiteers in Londen zat er niet in. Ze retweette deze foto. Ook over muziek. In a way.
I wish I could have joined the @peoplesvote_uk #PeoplesVoteMarch in London yesterday, possibly holding something like this. #Brekshit pic.twitter.com/eAOPfFclmt
— James Sherlock (@JamesPSherlock) October 21, 2018
Komend weekend reist Connolly opnieuw naar Londen, voor de rol van Fricka in Die Walküre. Het Royal Opera House brengt de opera van Wagner op een lange zondagavond in de bioscopen.
Will you be joining us for Die Walküre live in cinemas?
Find a screening near you: https://t.co/m2wI2hFQnE #ROHring pic.twitter.com/IWntiS5hGj
— The Royal Opera (@TheRoyalOpera) October 22, 2018
Dirigent bij de Met
Net voor de zomer was Carlo Rizzi in Amsterdam voor Les contes d’Hoffmann. De komende maanden dirigeert hij zowel bij de Metropolitan Opera als bij de Welsh National Opera in Cardiff. Als hij kon zingen, zou hij Rodolpho in La bohème willen zijn.
"If I should save one score from flood or fire it would be #Bohème, the choice is easy."
Great to chat with @CarloRizziMusic who takes the podium at @MetOpera this fall & @WNOtweet in the new year:https://t.co/4YgDRqOVhe
— Schmopera (@Schmopera) October 22, 2018
Zangzusters
Als het aan mezzosopraan Jamie Barton ligt, komt er een heus mezzofestival.
IDEA: Let’s get all of the mezzos together and throw a MezzoFest™ where we sing anything and everything we want to. Also, have food trucks with mezzo themed foods: chocolatey goodness, rich dark stout, etc.
Also related: I want an excuse to hangout with my fachfriends. Plz?
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) October 18, 2018
Alex over Debussy
Af en toe kopen we een los nummer van The New Yorker – ultiem snobisme natuurlijk. Voor het lezen van het uitgebreide verhaal van Alex Ross over componist Claude Debussy volstaat een klik op deze tweet.
When both Pierre Boulez and Duke Ellington cite you as a precursor, you have done something singular. In this week's @NewYorker, an essay on Debussy: https://t.co/sDqgR5Rn0z
— Alex Ross Hyphen (@alexrossmusic) October 22, 2018
Ian over opera
De Britse tenor Ian Bostridge komt deze week met een nieuwe cd. In dit interview voor het Franse Forum Opéra verklaart hij het kleine aandeel opera in zijn werk. Hij heeft geen lijstje droomrollen in zijn hoofd, uit bijgeloof. Jazzpianist Brad Mehldau werkt aan een cyclus voor de tenor.
Ian Bostridge : « Je pourrais chanter Loge dans L’Or du Rhin »https://t.co/gmNLwdGfxZ pic.twitter.com/0tjKVkS19b
— Forumopera.com (@Forumopera) October 22, 2018
Zeg maar niks meer
Een Duitse krant vroeg Barbara Hannigan voor een interview. Maar zonder woorden.
Interview ohne Worte @szmagazin https://t.co/3Hzab6Ui7V
— Barbara Hannigan (@HanniganBarbara) October 22, 2018
Tranen in 4K
Janktelevisie – voorgeprogrammeerde emotie met de camera erbovenop – maakt nu ook slachtoffers in de klassieke wereld.
Touchant moment de télé hier soir à voir @nezetseguin et son chum qui lui chante son amour. #endirectdelunivers ❤️ https://t.co/PAlQdGku8f
— Jean-François Lavoie (@JFLavoie) October 21, 2018
Interieur
Afgelopen zomer kreeg Nationale Opera & Ballet een oppimpje, met een nieuw tapijt en nieuwe verlichting. Maar zo mooi als het huistheater van de Bayerische Staatsoper zal het nooit worden.
https://twitter.com/bay_staatsoper/status/1054062508863090689
Nico’s Marnie
In New York ging afgelopen weekend de nieuwe opera Marnie van Nico Muhly in première. Over de voorstelling, binnenkort te zien in de Live in HD-serie in de bioscopen, schreef de New York Times een wat zuinige recensie.
The NYT review of Nico Muhly’s MARNIE https://t.co/UNEl0D54rg
— Zachary Woolfe (@zwoolfe) October 21, 2018
Premières in New York
Test uw kennis van grote premières die hebben plaatsgevonden bij de Metropolitan Opera in New York.
Opera Quiz: How Well Do You Know the MET Opera’s History of Major Premieres? https://t.co/2lI7JaCLoW @OperawireNews @METOrchestra #opera #ClassicalMusic
— ICSOM (@ICSOM) October 21, 2018