AchtergrondBinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

Cité de l’Opera: Jake, Gioacchino en Renée

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 167.

Elfenkoningin
In de Muziekfabriek van Radio 4 kreeg pianiste Valentina Tóth vrij spel. Ze maakte een zeer eigen versie van Schuberts lied ‘Der Erlkönig’.

Muziek uit 1914-1918
Afgelopen weekend werd het einde van de Eerste Wereldoorlog herdacht. Er is veel muziek ontstaan door en naar aanleiding van de verschrikkingen op het slagveld. Muziekhistoricus Fred Plotkin legt een verband tussen de oorlog en werken als Les Mamelles de Tiresias van Poulenc en Wozzeck van Alban Berg.

Kerstfilm werd opera
Terwijl in Nederland plannen worden gesmeed voor een cd met liedrepertoire van de Amerikaanse componist Jake Heggie – waarover binnenkort meer op Place de l’Opera – zijn in San Francisco de voorbereidingen begonnen voor de opvoering van zijn opera It’s a wonderful life.

Morgan wird die Sonne
De ondertitelaar van de NTR verstond toch echt ‘Morgan’ – en eigenlijk zei ze dat ook – maar sopraan Renée Fleming, die afgelopen zondag bij Podium Witteman te gast was om een oeuvre-Edison in ontvangst te nemen, zong ‘Morgen’ van Richard Strauss.

Grab her
Bariton Benjamin Appl is inmiddels zo beroemd dat hij zich vrijpostige onbetamelijkheden kan permitteren met het Britse staatshoofd.

Marnie uitgelegd
Afgelopen weekend was de opera Marnie van Nico Muhly te zien in de bioscopen, live vanuit New York. Onze recensie sprak van een “geslaagde productie van een nieuw werk”, dat volgens de website van Pathé alleen nog op 9 en 10 december in Arnhem wordt herhaald.

Kurtágs eerste
Over een paar dagen gaat in de Scala in Milaan de eerste opera van de 92-jarige componist György Kurtág in wereldpremière. Het is een coproductie met De Nationale Opera in Amsterdam, waar Fin de partie, in een regie van Pierre Audi, vanaf 6 maart wordt opgevoerd met dezelfde cast.

Op Twitter onthulde het Milanese operahuis wat beelden.

Urban look
De tenor die onlangs nog een muzikaal feestje bouwde in Amsterdam, is in Parijs voor een serie voorstellingen van Rossini’s La Cenerentola.

Powergirl
Sopraan Lisette Oropesa kan hoog zingen en hard lopen. En nu blijkt ze ook nog vloeiend Frans.

Zangmodel
Zangers klagen weleens over de manier waarop ze door regisseurs worden behandeld. De meneer in deze video heeft er alle reden toe.

Kansen op prijzen
Bekende namen als Iestyn Davies, Lucy Crowe en Tim Mead wonnen in het verleden de Händel Singing Competition. Wie nog geen 34 is, kan deelnemen.

Janáček geëxpliceerd
De opera Uit een dodenhuis is nog tot 17 november bij de Munt in Brussel te zien. Op Place de l’Opera maakte de ‘kolkende’ muziek het meeste indruk. Dirigent Michael Boder legt uit.

Rossini’s sterfdag
Op de dag dat deze rubriek verschijnt is het 150 jaar geleden dat Rossini overleed. Mezzosopraan Anna Bonitatibus verklaart haar voorkeur voor de componist.

Forum Opéra zette vijftig aspecten van leven en werken van de componist op een rij.

Vorig artikel

Opera Rara brengt complete Semiramide

Volgend artikel

Bartoli zingt Vivaldi in het Concertgebouw

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.