Binnenkort

LEKS brengt La voix humaine Facetime

Het nieuwe muziektheatergezelschap LEKS compagnie van Ekaterina Levental en Chris Koolmees brengt op woensdag 12 december de voorstelling La voix humaine Facetime in première in het pas geopende CC Amstel in Amsterdam. De productie is gebaseerd op de klassieke opera-eenakter La voix humaine van Francis Poulenc.

Het is een nog altijd veel opgevoerd stuk dat de Franse componist Francis Poulenc in 1958 componeerde op een toneeltekst Jean Cocteau. In La voix humaine heeft de hoofdpersoon geen naam, ze is “Elle”, een vrouw die in een telefoongesprek een laatste poging doet om de breuk met haar ex ongedaan te maken. Deze zomer speelde Ekaterina Levental een eerste versie van de bewerking die ze met Chris Koolmees maakte op het Oranjewoud Festival. Ze vertelde toen over haar benadering van het monodrama.

”Ik begon bij de tekst, die Poulenc overnam uit het oorspronkelijke toneelstuk van Cocteau. Het meeste werk was om die tekst te voorzien van de subtext, de onderliggende betekenis van wat de vrouw zegt. Ze zegt soms simpele dingen, maar daaronder zit een enorme lading. Hoe meer ik dat kon ontrafelen, hoe dichter ik bij de muziek kwam.” Levental schetste het karakter van ”Elle”: Ze doet er alles aan om het drama van alleen achtergelaten worden te ontlopen. Ze ontkent, smeekt, koestert: ze doet álles om die realiteit niet aan te hoeven gaan. Ze zegt bijvoorbeeld ergens: ‘Écoute, mon amour. Je ne t’ai jamais menti.’ Ze heeft de man nooit bedrogen. Een keerpunt in het verhaal is als blijkt dat de man liegt.”

De telefoon zoals in de tijd van Poulenc, groot, zwart en van bakeliet, bestaat niet meer. Regisseur Chris Koolmees, die interactieve en multimediale projecten maakt en tentoonstellingen vormgeeft, wilde niet teruggrijpen op dat bekende beeld. “Die zwarte telefoonhoorn, die in veel producties wordt gebruikt, vond ik een beetje oudbakken, net als de ‘romantiek’ van die vrouw, de totale afhankelijkheid. Dat is wel wat gedateerd. We hebben de afhankelijkheid van “Elle” vertaald in de afhankelijkheid van contact met de buitenwereld, en daarbij moderne media als vorm gebruikt.”

Sinds de voorstelling op Oranjewoud hebben de twee makers verder gewerkt aan de productie. Ekaterina Levental licht toe wat er veranderd is: “Yoram Ish-Hurwitz speelde op het Oranjewoud Festival live piano, maar voor zijn aandeel werken we nu met een opname. La voix humaine heeft in onze productie de toevoeging Facetime gekregen in de titel. Er is een extra tekst uit een andere eenakter van Cocteau aan toegevoegd. Le Bel Indifferent, met een vergelijkbaar thema en setting, schreef Cocteau in 1940 voor Édith Piaf.

De oude telefoon werd een smartphone met een videochat. Speciaal voor de voorstelling ontwikkelde LEKS, zoals het nieuwe bedrijf van Levental en Koolmees heet, een multimedia-installatie. “Via een webcam probeert de hoofdpersoon krampachtig de verbinding met de buitenwereld intact te laten. Ze faalt daar jammerlijk in. De soms lastig te definiëren grens tussen fantasie en werkelijkheid in de moderne media met ‘alternatieve waarheden’ als gevolg, wordt verbeeld in de live videochat die deze enscenering feitelijk is”, zeggen de makers.

De voorstelling is in de nieuwe vorm voor het eerst te zien in CC Amstel, een nieuw cultureel clubhuis in De Pijp in Amsterdam. De première is op woensdag 12 december. Meer informatie vindt u op de website van LEKS compagnie.

Vorig artikel

Opera in de media: week 48 van 2018

Volgend artikel

OPERA2DAY smeedt nieuwe Vivaldi-opera

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.