Pygmalion verkent oorsprong opera
Pygmalion brengt op 23 januari in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam een barokprogramma over de geboorte van opera: Stravaganza d’Amore. Het concert vormt een tweeluik met een uitvoering van Monteverdi’s Mariavespers op 24 januari.
Eind zestiende eeuw hielden veel componisten zich bezig met een nieuwe vorm van zang en compositie; het begin van de kunstvorm opera en volgens het Muziekgebouw “in feite nog steeds het basismodel voor de huidige singer-songwriters”.
Pygmalion verkent dit repertoire op 23 januari aan de hand van componisten als Caccini, Peri, Malvezzi, Marenzio, Striggio, Allegri, Brunelli en Cavalieri. De werken komen uit de periode 1568-1614. Er zijn onder meer fragmenten uit het komische toneelstuk La Pellegrina en uit La Daphne van Gagliano.
Dirigent Raphaël Pichon leidt het door hem opgerichte koor en orkest en neemt verder acht solisten mee, waaronder bekende baroknamen als de tenoren Emiliano Gonzalez-Toro en Zachary Wilder. In totaal staan ruim zeventig musici op het podium van de concertzaal aan het IJ. Voor het concert (om 19.00 uur) geeft Xavier Vandamme een college over het “culturele klimaat rond het ontstaan van de opera”.
Een dag later, donderdag 24 januari, zit Pygmalion opnieuw in de Grote Zaal van het Muziekgebouw. Dan speelt het ensemble Monteverdi’s Mariavespers, een programma waarmee het in 2017 het Holland Festival opende. Dat concert wordt live uitgezonden op NPO Radio 4.
Zie voor meer informatie over Stravaganza d’Amore de website van het Muziekgebouw aan ’t IJ.