Cité de l’Opera: Daniel, Juditha en Marcel
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 178.
Stilte
Het is mooi als het publiek na de laatste noten van een concert of voorstelling nog even de adem en het applaus inhoudt. Heel hard ‘bravo’ roepen kan altijd nog. Zelfs bij de Metropolitan Opera gebeurde het onlangs.
A remarkable moment after Bluebeard’s Castle tonight: I’ve never been in an audience at the Met that stayed silent not just until the curtain fell (that’s rare enough), but until the conductor lowered his baton
— Zachary Woolfe (@zwoolfe) February 5, 2019
Italiaanse barok met Marcel Beekman
De opera La finta pazza van Francesco Sacrati was meteen na zijn première tijdens het carnavalsseizoen van 1641 in Venetië een groot succes. Volgens Leonardo García Alarcón, die het stuk met zijn Cappella Mediterranea brengt, heeft de opera een enorme rol gespeeld bij de export van Italiaanse opera naar Frankrijk. Daarmee werd de weg geopend voor componisten als Rossi, Cavalli en Lully. Na Dijon is de voorstelling, met tenor Marcel Beekman, in maart nog te zien in Versailles.
[CREATION, CE 5 FEVRIER, DIJON]
Une riche distribution, où brillent notamment les noms de Mariana Flores, Carlo Vìstoli et Marcel Beekman, participe à… https://t.co/nr2eHXorXA
— cappellamediterranea (@cappellamediter) February 5, 2019
Stem Sarah
Sinds we op één dag een hoogst interessant interview hadden met de Dame, meteen gevolgd door een onvergetelijk goed recital, zijn we vóór mezzosopraan Sarah Connolly.
https://twitter.com/spconnolly/status/1092563798127448066
Er is keus genoeg uit de genomineerden voor de Opera Awards 2019. Het Koor van De Nationale Opera, de opera Thijl en dirigent Marc Albrecht zijn enkele van de kandidaten. Een deel van de oogst is mede te danken aan de Operalia-competitie van Plácido Domingo.
Operalia Winners @sonyayoncheva, @PrettyYende, @anamariasoprano, @RosaFeolaSinger, @elsadreisig, @AmandaWoodbury8, @OzzyTenor & @Stephdegout among the Nominees for @TheOperaAwards 2019#OperaAwards2019 #OperaliaWinners pic.twitter.com/Ru5aQkAPOB
— Operalia Competition (@operaliacomp) February 1, 2019
Dure kaartjes
Jonas Kaufmann en Anna Netrebko samen in La forza del destino, dat kost wat. Twee kaartjes voor het Royal Opera House kunnen kopers op de vrije markt tot 7.000 pond kosten. “Hun show is een ingewikkelde en vermoeiende combinatie van zang en dans, dat doen ze met een geweldige vibe.” Dat gaat niet over Jonas en Anna, maar over de Zuid-Koreaanse meidengroep Blackpink. Er was recent ophef over hun ticketprijzen van een lousy 167 euro.
Pairs of tickets to Royal Opera House are being resold for up to £7,000 https://t.co/bQ19mchiZJ
— theoperacritic.com (@theoperacritic) February 4, 2019
Nieuw verfje
In Genève sloot het Grand Théâtre in het voorjaar van 2016 voor een grondige renovatie. Nu, enkele jaren en 60 miljoen euro verder, heropent het gebouw met een Wagner-opera.
Curtain rises on renovated Geneva Opera https://t.co/sqdRv0ecXb
— theoperacritic.com (@theoperacritic) February 4, 2019
Nieuwe opera
De Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf (de volledige website is ook in het Nederlands te lezen) presenteert op 16 februari een wereldpremière. De opera Schade, dass sie eine Hure war van componist Anno Schreier is gebaseerd op een toneelstuk van John Ford.
Orchestra rehearsals start tomorrow, but my score is already messed up… Now it’s starting to get serious… @operamrhein #düsseldorfersymphoniker #worldpremiere #schadedasssieeinehurewar #tispityshesawhore #lukasbeikircher #davidherrmann pic.twitter.com/VsBMnLNt5G
— Anno Schreier (@AnnoSchreier) February 4, 2019
Floris en Vivaldi
Eerst rang in de huiskamer of op uw tablet in de fitness: Juditha Triumphans van Vivaldi onder regie van Floris Visser wordt binnenkort gestreamd door OperaVision.
And finally and by the end of this month we will be livestreaming Juditha Triumphans from @DutchNatOpera pic.twitter.com/rpqITD9He4
— OperaVision (@OperaVision_eu) February 4, 2019
Christian 60
Dirigent Christian Thielemann wordt op 1 april 60 jaar. Zijn oeuvre is verzameld in een box met een ruime keuze aan werken.
Berlin-born conductor Christian Thielemann will celebrate his sixtieth birthday on 1 April 2019. To mark the occasion, Deutsche Grammophon offers a compelling 21-disc survey of Thielemann’s work over the past two decades. Pre-order here: https://t.co/88sFY9YIDw pic.twitter.com/VowkaFp9tE
— Deutsche Grammophon (@DGclassics) February 4, 2019
Thomas en Dame in jury
Op onze tweet over zeldzame Nederlandse optredens van bariton Thomas Oliemans kwam interessant nieuws van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. De komende liedduo-editie wordt gehouden van 20 t/m 24 november. In de jury zitten naast Oliemans ook Dame Felicity Lott, Jard van Nes en David Selig. De nieuwe website van het IVC is net live gegaan.
Van 20 tot 24 november zit hij in de jury van het International Vocal Competition LiedDuo. Met Dame Felicity Lott als voorzitter. Dan is hij ook zeker te horen.
— Vocal Competition NL (@IVCompetition) February 5, 2019
Barenboim doet Berlioz
In dit Berlioz-jaar zijn alle Berlioz-opnamen die Daniel Barenboim als dirigent maakte voor Deutsche Grammophon gebundeld in een box met tien cd’s. Voor nog geen drie tientjes hoort u onder anderen Plácido Domingo, Jessye Norman en Kiri Te Kanawa zingen.
As Music Director of @OrchestreParis from 1975 until 1989, @DBarenboim’s exploration of Berlioz became a significant collection of the composer’s works. His complete Berlioz Recordings on DG are now together for the first time in one edition: https://t.co/kJFx2rFcrd #Berlioz150 pic.twitter.com/lKpDzQ4r51
— Deutsche Grammophon (@DGclassics) February 5, 2019
Brownlee vertelt
De Amerikaanse bas-bariton Nicholas Brownlee – winnaar van de Belvedere Singing Competition 2016 – is lid van het ensemble van het Badisches Staatstheater Karlsruhe. Hij maakt sinds kort een podcast over werken als Amerikaan in een Duits operahuis. Op operagebied zijn de VS en Duitsland volgens de zanger “worlds apart”.
https://twitter.com/nbrownlee1/status/1092717369716285440