Cité de l’Opera: Jess, Jamie en Stuart
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 181.
Siobhan gaat lekker
Tijdens het Belvedere Concours in 2014 ging de persprijs – Place de l’Opera zat in de mediajury – naar sopraan Siobhan Stagg. Ze maakt wereldwijd carrière en trad op in Londen (Pamina in Die Zauberflöte) en Amsterdam (Blonde in Die Entführung aus dem Serail). Ze is genomineerd voor een prijs in Australië.
Stoked to be nominated for Best Female Lead (as Mélisande) in the 2019 Green Room Awards: https://t.co/DlPbVYmPXm
— Siobhan Stagg (@siobhanstagg) February 25, 2019
Jonge hond (v)
Net als NPO Radio 4 neemt de BBC ‘jonge honden’ in dienst voor de klassieke zender. Jess Gillam, gekleed in een David Bowie-T-shirt, kondigt haar nieuwe programma aan.
*JUST ANNOUNCED* @JessGillamSax will be joining @BBCRadio3 as the presenter of a brand new show – This Classical Life, coming this April! 🎷#ThisClassicalLife pic.twitter.com/COgzPTKMjP
— BBC Arts Publicity Team (@BBCArtsPR) February 25, 2019
Opera in de Big Apple
Het komende seizoen van de Metropolitan Opera werd afgelopen week bekendgemaakt. In een overzicht gaven de redacteuren van de New York Times hun opinie over het programma.
The staff of @nytimes share their top picks for the newly announced 2019–20 season. Find out what they’re excited about: https://t.co/d8tojKK5x1
— Metropolitan Opera (@MetOpera) February 20, 2019
Sopraan Ailyn Pérez verheugt zich vast ook erg op haar rol in Pagliacci bij De Nationale Opera. Maar zo veel tekst kon ze niet kwijt in haar tweet.
Don’t you love #seasonannouncements going up? I am thrilled to bring Mimì in ‘La Bohème’ and Amelia (Marìa) in ‘Simon Boccanegra’ to life next season at @MetOpera!
Check out the cast lists and the full season announcement here: https://t.co/69wSSeeaeX pic.twitter.com/rr1tzPDLMV— AILYN PÉREZ (@ailynperezsop) February 20, 2019
Met rollen in La traviata en Manon is sopraan Lisette Oropesa in New York hoofd van het hoofdprogramma.
MetOpera 2019-20 season is out & I’m so privileged to be singing 2 title roles!
MANON
2019: Sept 24, 28 mat, Oct 2, 5, 19, 22, 26 with a BROADCAST LIVE IN HD on Oct 26thLA TRAVIATA
2020: Feb 26, 29, Mar 5, 9, 13, 19— Lisette Oropesa (@Lisette_Oropesa) February 20, 2019
Even tellen
Alexandra Svokos, journalist bij ABC, deed voor de Met even de genderboekhouding. Het resultaat stemt niet optimistisch.
https://twitter.com/asvokos/status/1098296239572090882
Verdi in Luik
Bij de Opéra Royal de Wallonie gaat vanavond de opera Aida van Verdi in première. De video deed ons even denken aan een Oscar-uitreiking.
D-DAY for Aida (Verdi) at the ORW! Tonight is the Premiere with Speranza Scappucci as Conductor and directed by Stefano Mazzonis di Pralafera.
#opera #operalife #maestro #speranzascappucci #Verdi #Aida #Operalife #Premiere #SperanzaScappucci pic.twitter.com/AjdFrRwIv5— Opéra Liège (@operaliege) February 26, 2019
Even niet opgelet
De jonge vrouw die stem gaf aan nieuwe opvattingen over het uitvoeren van oude muziek blijkt vandaag 70 te worden.
Happy 70th Birthday to Emma Kirkby 🎈
Back in 2016, we profiled the well-loved soprano who in the early days of period performance defined what an early music voice was.
Read it here > https://t.co/VHHc4Ya14V pic.twitter.com/Bm58apPXP4
— Gramophone (@GramophoneMag) February 26, 2019
Appels en peren
Tenor Stuart Skelton las dat recensenten verschillende tenorrollen bij Wagner ten onrechte vergelijken. Stuart was not amused.
TFW supposedly knowledgeable “critics” equate singing Erik with singing Siegmund and/or Siegfried as evidence of suitability for Wagnerian repertoire. #thesethingsareNOTthesame
— Stuart Skelton (@StuartSkelton) February 26, 2019
We kunnen niet wachten
Op de late avond bedacht mezzosopraan Jamie Barton, terwijl ze studeerde op de rol van Brangäne, hele nieuwe invalshoeken voor Tristan und Isolde.
New concept for Tristan und Isolde: the potion is actually a long lasting dose of LSD. (This also works for “instant fall in love” scenarios like Boheme too!) Brangäne is definitely bi, totally into Isolde, but also poly, and feeling some major compersion for Isolde in Act 1.
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) February 26, 2019
Interieuradvies
Elk genre zijn eigen stoel.
#OperaHumor pic.twitter.com/dVmLaKeezm
— LA Opera (@LAOpera) February 17, 2019
Geen rol is ook een rol
In een wereld waarin alleen hoofdrollen lijken te tellen is de melding van countertenor Nicholas Tamagna verfrissend.
I have two wonderful cover positions and debuts to share for the 2019-2020 season. I will be covering the roles of Narciso in Agrippina at the Metropolitan Opera in New York, and the role of Oberon at the… https://t.co/ADlm4n8Arg
— Nicholas Tamagna (@ntamagna) February 25, 2019
Frans in Zeist
Tijdens het Internationaal Lied Festival Zeist is er een Franse Salon.
Ik verheug me erop om samen met Elly Ameling, Ruud van der Meer en Meinard Kraak dit trio van zangers van destijds de geweldige tijden van Pierre Bernac, Francis Poulenc en Gérard Souzay opnieuw te beleven. Ik heb een collage van liederen van Lp's, Cd's en eigen opnames. pic.twitter.com/I7rtOZfRtP
— Aat Klompenhouwer (@aklompenh) February 25, 2019
Eight around the world
De nieuwe compositie van Michel van der Aa, die op het komende Holland Festival in wereldpremière gaat, reist daarna naar onder meer Frankrijk en China.
After the premiere at the @hollandfestival 'Eight' will tour to co-commissioners @Festival_dAix, Beijing Music Festival, and Kunstfestspiele Herrenhausenhttps://t.co/sEbxQy2gco
— Michel van der Aa (@vanderaanet) February 25, 2019
Talent over de vloer
We hebben mooie herinneringen aan het optreden van sopraan Nikki Treurniet – een paar jaar geleden, toen ze nog bezig was met haar opleiding – in een appartement op twaalf hoog in Rotterdam. Komend seizoen is ze lid van het ensemble in Hannover. Wie snel is, kan de nieuwe generatie in de eigen salon horen zingen.
Ook dit jaar brengen we met Operadagen Thuis opera naar huiskamers in heel Rotterdam. Wil je ook een bariton op je bank of een sopraan op je sofa? Meld je aan als host vóór donderdag aanstaande. 🏠 https://t.co/QLKyF2eUlT pic.twitter.com/yMOliIBhFl
— O. (@_o_festival) February 25, 2019
Top tien
In sommige rijtjes wil je gewoon staan.
We have been voted Opera House of the Year by 46 music critics and journalists in the Japanese music magazine "Ongaku no tomo" – so we believe 😄.
Arigato gozaimasu! 🙏🙏 pic.twitter.com/acHk67PPGO— BayerischeStaatsoper (@bay_staatsoper) February 25, 2019
Urban life
Nog veel hipper dan een Macbook in een trendy koffietent is een Bärenreiter-partituur.
A lot of work goes into preparing a performance – even before rehearsals begin! I am currently hard at work on Dvorak’s ‘Stabat Mater,’ coming up in #Boston at the end of this month with the @bostonsymphony! @Baerenreiter pic.twitter.com/guh7pNOQGw
— Rachel Willis-Sørensen (@RWSing) February 25, 2019
En waar is Anna?
Anna doet een duckface in Londen.
Spring in London 🌼🌸💐🌷☘️🌺 pic.twitter.com/xdEzfbrTv8
— Anna Netrebko (@AnnaNetrebko) February 25, 2019
Biopic
Componisten leiden soms epische levens, rijp voor een verfilming. De BBC zocht de beste – en slechtste – verfilmingen.
We all know about Amadeus, but what are the other best (and worst) films about composers? We've rounded up some of the big hitters. https://t.co/pAZRO6n4ew pic.twitter.com/FdKir5Lvq9
— BBC Music Magazine (@MusicMagazine) February 25, 2019