#Heldinnen in programma Operadagen 2019
Tijdens Operadagen Rotterdam (17 t/m 26 mei) tonen niet minder dan vijftien vrouwelijke componisten hun werk, dat vaak gaat over krachtige vrouwen. Het festival zet vandaag, op Internationale Vrouwendag, met #Heldinnen dat werk in de schijnwerpers.
De veertiende editie van Operadagen Rotterdam heeft in de programmering verschillende producties die gewijd zijn aan vrouwen die zich op uitzonderlijke wijze inzetten voor de rechten van de vrouw, voor gelijkheid en voor hun medemens. In het persbericht dat op 8 maart verscheen, zegt festivaldirecteur Guy Coolen over het aandeel van vrouwen in zijn programma:
“Veel aandacht is er voor maatschappelijke verandering vertolkt door krachtige vrouwen in de hoofdrol. Afghaanse vrouwen krijgen stem en status in Unknown, I Live With You. Voorvechters als feministe Sylvia Plath en antislavernijactiviste Harriet Tubman worden uitgelicht en de bijzondere installatievoorstelling Orlando brengt een ode aan de androgyne mens. Ook presenteren we met trots grote talenten en vernieuwende makers, waaronder Lisa Verbelen en Nicole Beutler.”
Eén van de #Heldinnen die met haar werk wordt belicht, is de Afro-Amerikaanse vrijheidsstrijdster Harriet Tubman (c.1822-1913), die als ex-slavin aan het hoofd kwam te staan van een netwerk van antislavernijactivisten. Sopraan Claron McFadden speelt de rol van Tubman in Harriet, een voorstelling met muziek van Hilda Paredes, geproduceerd door Muziektheater Transparant. De productie was al eerder in Nederland te zien. De recensent van NRC vond dat Harriet “overtuigde als een gestileerd en gelaagd kunstwerk, dat de toeschouwer ontluisterd, beschaamd zelfs achterliet”.
Ook te zien tijdens Operadagen Rotterdam is Unknown, I Live With You. Het stuk is gebaseerd op het werk van drie vrouwelijke Afghaanse dichters van het Afghan Women’s Writing Project. Afghaanse vrouwen vertellen hierin hun eigen verhaal, ongefilterd door hun echtgenoten, familie of de media. De voorstelling wordt vertolkt door zangeressen, danseressen, een strijkkwartet en live-elektronica in een moderne opera-installatie waarin het publiek zich vrijelijk over het podium mag bewegen.
Gewijd aan dichteres Sylvia Plath is de pop-opera Sylvia van regisseur Fabrice Murgia, geïnspireerd op de dagboeken van dichteres Sylvia Plath (1932-1963). Ze was een boegbeeld van het feminisme en worstelde haar leven lang om te voldoen aan de American Dream. De Belgische pianiste en singer-songwriter An Pierlé zingt, begeleid door haar eigen kwartet, de rol van Plath.
“Orlando laat zich het beste omschrijven als een zintuiglijke ervaringsopera geïnspireerd op de klassieker van Virginia Woolf”, zeggen de makers over de voorstelling die wordt geregisseerd door Julie Beauvais. Het wordt een “hybride opera die welbewuste bewegingen, video-installatiekunst, architectuur en livemuziek combineert”.
De programmering van Operadagen Rotterdam bestaat niet alleen uit werk van vrouwen. Een groot aandeel (Rotterdamse) mannen zit in de nieuwe productie Mancha Mancha!, op muziek van Patrick van Deurzen en een libretto van Ernest van der Kwast. In de op Cervantes’ Don Quichot gebaseerde karakters van Mancha Mancha! spelen de baritons Henk Neven en Mattijs van de Woerd de rollen van Don Quichot en Sancho Panza, begeleid door het DoelenEnsemble en de pianisten Maarten van Veen en Hans Eijsackers.
Verschillende programmaonderdelen zijn al bekend, zoals een nieuwe productie van Einstein on the Beach van Phillip Glass. Op woensdag 13 maart wordt in de Rotterdamse Schouwburg het complete festivalprogramma bekendgemaakt. Wie erbij wil zijn, kan terecht op de website van Operadagen Rotterdam.