Cité de l’Opera: Barrie, Merlijn en Robert
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 183.
Mahler in koper
De Nederlandse blazers gaan op tournee met tenor Marcel Reijans en mezzosopraan Christianne Stotijn. Binnenkort komt de mezzo uitgebreid aan het woord in Studio Nibelheim.
https://twitter.com/deblazers/status/1105079318756110336
Dus dit is een grammofoonplaat
Countertenor Philippe Jaroussky is nog zo jong dat hij niet eens weet hoe je vroeger een lp uit de hoes haalde. Niet met je vingers!
Philippe Jaroussky has gone vinyl! 🎉 Enjoy the Cavalli opera arias in all their glory with the vinyl edition of his newest album. Available here: https://t.co/82UW8GoNth pic.twitter.com/nepOT7TpN1
— Warner Classics & Erato (@WarnerClassics) March 11, 2019
Kloppend hart
Het kantoor van Operadagen Rotterdam is gevestigd in het Groot Handelsgebouw. Dat is een icoon van de wederopbouw van Rotterdam, waar men na de oorlog een bedrijfsverzamelgebouw liet ontwerpen door architect Maaskant. Hij tekende zelfs een autoweg door het pand.
HUURDER IN BEELD: @Operadagen
Deze week vindt de kick-off van Operadagen Rotterdam plaats. Groot Handelsgebouw is komende editie de locatie voor een huiskamerconcert XL. Lees nu het interview met Artistiek Directeur Guy Coolen op onze website. https://t.co/ugPMmOEUsz pic.twitter.com/Swb8x2co6T
— Groot Handelsgebouw (@GHG_Rotterdam) March 11, 2019
Frankenstein als stream
Deze week biedt OperaVision twee dagen achtereen live opera. Na Trois Contes op donderdag is er vrijdag Frankenstein vanuit Brussel.
This week:
14.03 #TroisContes from @operalille https://t.co/cFVUlg9oR9
15.03 #Frankenstein from @LaMonnaieDeMunt https://t.co/0Wc4OZEc2a— OperaVision (@OperaVision_eu) March 11, 2019
Ring hernomen
Robert Lepages legendarische productie van Der Ring des Nibelungen uit 2010 is terug bij de New Yorkse Metropolitan Opera. Recensent Anthony Tommasini ging opnieuw kijken en luisteren en kwam tot een nogal vernietigende conclusie: “If Mr. Lepage has ideas about the relevance of the cycle today — or even about who Wagner’s characters are and how they relate to each other — little of that comes through.”
— Opera Today (@operatoday) March 10, 2019
Met een uiterst complex decor van 24 stalen segmenten en heel veel video is de productie van de vier opera’s een megaklus voor de technici van de Met. Bij het slotapplaus van Das Rheingold kwamen ook zij op om applaus te nemen.
After Saturday’s premiere of Wagner’s #DasRheingold, the backstage technicians who make the onstage magic possible joined the performers for a well-deserved round of applause.
Photo: Ken Howard / Met Opera pic.twitter.com/OCk1TUrobO— Metropolitan Opera (@MetOpera) March 11, 2019
Integratie
Drie grote theaterinstellingen in Brussel willen samenwerken en publiek naar elkaars theater lokken. Ze doorbreken en passant de grenzen tussen Waals, Vlaams en federaal. Onder meer Tom Goossens is gevraagd er zijn bewerkingen van Mozart/Da Ponte-opera’s te brengen.
De Brusselse cultuurhuizen @KVSbrussels, @LaMonnaieDeMunt en @TheatreNational overstijgen samen de taalkundige en institutionele grenzen. https://t.co/Ej4Sv9p3AN pic.twitter.com/LubCIv1HnY
— Kunstenpunt (@Kunstenpunt) March 11, 2019
Hoeskunst
Kunstenaar Victor Vasarely ontwierp in het verleden cd-hoezen voor Deutsche Grammophon. Beethoven 9 met Jessye Norman zal nog wel in sommige cd-kasten staan. Het ontwerpwerk is tentoongesteld, niet in zijn eigen museum in Aix-en-Provence, maar in het Centre Pompidou in Parijs.
https://twitter.com/Madame2Stael/status/1104635364814344192
Nieuw van Merlijn
Na Alles begint bij Bach is er een nieuw opus van muziekjournalist Merlijn Kerkhof. Niet over klassieke muziek, maar over de muziek van zijn vader Wim en diens collega’s. ‘Oude Maasweg’, de grootste hit van The Amazing Stroopwafels, is inmiddels ook een soort klassieker.
Het bestaat. pic.twitter.com/qyYKjZuSG4
— Merlijn Kerkhof (@MerlijnKerkhof) March 11, 2019
Pinksteren in Salzburg
De pinksterversie van de Salzburger Festspiele staat in het teken van de grote castratenzangers uit de achttiende eeuw. Het evenement brengt een nieuwe productie door Damiano Michieletto van Händels Alcina. In de cast onder anderen Philippe Jaroussky en Sandrine Piau. Cecilia Bartoli, festivalhoofd, zingt ook mee.
Meeting in Naples for interviews about the @SbgFestival Whitsun 2019. Markus Hinterhäuser, Helga Rabl-Stadler and I are very much looking forward to this year's festival, which is dedicated to the art of the great castrati. /CB
📸 Salzburg Festival / Anne Zeuner pic.twitter.com/wEa73q4G6j
— Cecilia Bartoli (@BartoliOfficial) March 11, 2019
Nieuwe baas/bazin
Na een jaar van geruchten wordt binnenkort bepaald wie de opvolger/ster wordt van Stéphane Lissner bij de Opéra national de Paris. Afgelopen week waren de sollicitatiegesprekken. Het aantal vrouwen dat genoemd wordt als kandidaat is met de middelvinger van één hand te tellen.
Opéra de Paris, et si c’était une femme ?
➡️ https://t.co/Kdk8fA9WTM pic.twitter.com/TJpVIzg2Mu— Forumopera.com (@Forumopera) March 8, 2019
Barrie’s Bohème
In Berlijn maakt Barrie Kosky een nieuwe enscenering van La bohème. Het publiek heeft vaak eigen, hele sterke herinneringen aan eerdere producties, realiseert de regisseur zich. In deze repetitiedocumentaire toont hij de foto met handtekening die zijn oma van Puccini kreeg.
»Eine der größten Herausforderungen 'Bohème' zu inszenieren, ist, dass das Publikum Erinnerungen, Assoziationen und Voreingenommenheit von vorherigen Inszenierungen im Kopf hat!« Voilà, hier unsere Probendoku zu »La Bohème«:https://t.co/ZaWdWNj2kS
— Komische Oper Berlin (@Komische_Oper) March 12, 2019