AchtergrondBinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

Cité de l’Opera: Barrie, Merlijn en Robert

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 183.

Mahler in koper
De Nederlandse blazers gaan op tournee met tenor Marcel Reijans en mezzosopraan Christianne Stotijn. Binnenkort komt de mezzo uitgebreid aan het woord in Studio Nibelheim.

https://twitter.com/deblazers/status/1105079318756110336

Dus dit is een grammofoonplaat
Countertenor Philippe Jaroussky is nog zo jong dat hij niet eens weet hoe je vroeger een lp uit de hoes haalde. Niet met je vingers!

Kloppend hart
Het kantoor van Operadagen Rotterdam is gevestigd in het Groot Handelsgebouw. Dat is een icoon van de wederopbouw van Rotterdam, waar men na de oorlog een bedrijfsverzamelgebouw liet ontwerpen door architect Maaskant. Hij tekende zelfs een autoweg door het pand.

Frankenstein als stream
Deze week biedt OperaVision twee dagen achtereen live opera. Na Trois Contes op donderdag is er vrijdag Frankenstein vanuit Brussel.

Ring hernomen
Robert Lepages legendarische productie van Der Ring des Nibelungen uit 2010 is terug bij de New Yorkse Metropolitan Opera. Recensent Anthony Tommasini ging opnieuw kijken en luisteren en kwam tot een nogal vernietigende conclusie: “If Mr. Lepage has ideas about the relevance of the cycle today — or even about who Wagner’s characters are and how they relate to each other — little of that comes through.”

Met een uiterst complex decor van 24 stalen segmenten en heel veel video is de productie van de vier opera’s een megaklus voor de technici van de Met. Bij het slotapplaus van Das Rheingold kwamen ook zij op om applaus te nemen.

Integratie
Drie grote theaterinstellingen in Brussel willen samenwerken en publiek naar elkaars theater lokken. Ze doorbreken en passant de grenzen tussen Waals, Vlaams en federaal. Onder meer Tom Goossens is gevraagd er zijn bewerkingen van Mozart/Da Ponte-opera’s te brengen.

Hoeskunst
Kunstenaar Victor Vasarely ontwierp in het verleden cd-hoezen voor Deutsche Grammophon. Beethoven 9 met Jessye Norman zal nog wel in sommige cd-kasten staan. Het ontwerpwerk is tentoongesteld, niet in zijn eigen museum in Aix-en-Provence, maar in het Centre Pompidou in Parijs.

https://twitter.com/Madame2Stael/status/1104635364814344192

Nieuw van Merlijn
Na Alles begint bij Bach is er een nieuw opus van muziekjournalist Merlijn Kerkhof. Niet over klassieke muziek, maar over de muziek van zijn vader Wim en diens collega’s. ‘Oude Maasweg’, de grootste hit van The Amazing Stroopwafels, is inmiddels ook een soort klassieker.

Pinksteren in Salzburg
De pinksterversie van de Salzburger Festspiele staat in het teken van de grote castratenzangers uit de achttiende eeuw. Het evenement brengt een nieuwe productie door Damiano Michieletto van Händels Alcina. In de cast onder anderen Philippe Jaroussky en Sandrine Piau. Cecilia Bartoli, festivalhoofd, zingt ook mee.

Nieuwe baas/bazin
Na een jaar van geruchten wordt binnenkort bepaald wie de opvolger/ster wordt van Stéphane Lissner bij de Opéra national de Paris. Afgelopen week waren de sollicitatiegesprekken. Het aantal vrouwen dat genoemd wordt als kandidaat is met de middelvinger van één hand te tellen.

Barrie’s Bohème
In Berlijn maakt Barrie Kosky een nieuwe enscenering van La bohème. Het publiek heeft vaak eigen, hele sterke herinneringen aan eerdere producties, realiseert de regisseur zich. In deze repetitiedocumentaire toont hij de foto met handtekening die zijn oma van Puccini kreeg.

Vorig artikel

Nieuwe opera Schreier is fraai totaaltheater

Volgend artikel

Driftige fantasieën over Gesualdo

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.