AchtergrondBinnenkortBuitenlands nieuwsNieuws

Cité de l’Opera: Stefan, Michael en Tim

Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 192.

Opera voor écht iedereen
Een nieuw initiatief van de Scottish Opera: een verkorte uitvoering van Die Zauberflöte, speciaal gericht op mensen met dementie. Een verteller, wat meer licht in de zaal en de mogelijkheid in en uit te lopen tijdens de voorstelling zijn enkele voorzieningen die worden getroffen.

Moederdag
We zagen de moeder van Lisette Oropesa en de moeder van Danielle de Niese en nog heel veel andere moeders in een brij van twitterfondant dit weekend. Vrijwel iedereen in de wereld van de klassieke zang blijkt een moeder te hebben. En aan al die moeders werd onvoorwaardelijk liefde verklaard.

Van de Koningin van de Nacht tot Erda, de opera zit vol met moeders.

Waar woord
Wie naar een productie van Stefan Herheim gaat, weet waar hij/zij aan toe is.

HolyMoly
Michael J. Scott, Amerikaan en Nederlander, was vorig jaar te gast bij de Nederlandse Reisopera en is een graag gezien solist bij Opera Vlaanderen.

Klassiek in Eurovisiefestijn
Kate Miller-Heidke is één van de muzen van de Nederlandse componist Michel van der Aa. Ze doet voor Australië mee aan het Eurovisiesongfestival met het lied ‘Zero Gravity’ en gaat natuurlijk als tweede eindigen. Na Duncan Lawrence.

Talent
Uit de hoogste kringen der klassieke zang horen we al enige tijd enthousiaste berichten over deze sopraan.

Vleugels uit
De leden van de operastudio van De Nationale Opera worden niet opgesloten in het theater aan de Amstel. Terwijl Cody Quattlebaum dit weekend in Polen deelnam aan een zangconcours was zijn ‘klasgenote’ Polly Leech in Montpellier.

Dicht bij de muziek
Vermoedelijk is opera op zijn mooist als je heel dicht bij de zangers staat. Die kans is er voor figuranten bij de Nederlandse Reisopera.

Te zien in Londen
Morgen is al vandaag. Het programma voor het komende seizoen van het Royal Opera House wordt bekend. Hoogstwaarschijnlijk wordt ook meteen bekendgemaakt welk deel van de programmering in de bioscopen te zien zal zijn.

https://twitter.com/RoyalOperaHouse/status/1127979331224047617

Wotan scoort
In Gelsenkirchen ging afgelopen weekend de nieuwe enscenering van Das Rheingold in première. U hoorde bariton Bastiaan Everink over zijn uitgebreide voorbereiding op zijn rol als Wotan in Studio Nibelheim. De recensent van Das Opernmagazin oordeelt: “Der Gast-Star der Produktion Bastiaan Everink gestaltet mit seinem dramatischen Bass-Bariton die Partie des Wotan absolut überzeugend.”

Kaartjes lopen beter
Dat de ticketverkoop van de Metropolitan Opera in de lift zit “provides us with some cautious optimism”, zegt directeur Peter Gelb. “If we haven’t entirely turned the corner, we’re at least moving in the right direction.”

Plaatje
Renée Fleming komt met een gemengd album waarop zowel Mahlers Rückert-Lieder met orkest te horen zijn als werk van Schumann en Brahms met pianist Hartmut Höll.

Ein fremder Mann? Ihn muss ich fragen
Sopraan Lise Davidsen is eind mei slechts één avond in Nederland. Op 25 mei zingt ze tijdens Operadagen Rotterdam de rol van Sieglinde in het eerste bedrijf van Wagners Die Walküre. Komende zomer maakt ze haar Bayreuth-debuut.

Onze Ton
Bach speelt nog altijd een hoofdrol in het leven van Ton Koopman. Hij wordt de nieuwe president van het Leipzig Bach Archive en volgt in die rol John Eliot Gardiner op.

De stem van Gucci
We hebben Tim Mead zelf niet gespot tijdens het Met Gala, waarvoor de radical chic van de VS de meest excentrieke creaties uit de kast trekt, maar zijn muziek doet het geweldig in de video van Gucci.

Vorig artikel

Indringende Poulenc beëindigt biosseizoen Met

Volgend artikel

ROH presenteert bioscoopseizoen 2019/2020

De auteur

François van den Anker

François van den Anker

François van den Anker is muziekjournalist. Hij doet verslag van de wereld van opera en lied met interviews, reportages en podcasts.