AchtergrondBinnenkortFeatured

Zangconcoursen: waar zijn de winnaars nu?

Deze week vindt de finale van het Belvedere-concours plaats. 150 jonge zangers azen op de hoofdprijs van 7.000 euro. Maar hoeveel is die werkelijk waard? Een garantie voor een glanzende loopbaan is het in elk geval niet. Place de l’Opera zet een aantal concourswinnaars van de afgelopen jaren op een rij en peilt hoe ze het inmiddels doen.

Lise Davidsen werd in 2015 tweede op het Belvedere-concours en eerste bij Operalia. Inmiddels is ze een veelgevraagde sopraan.

Concoursen zijn samen met talentenprogramma’s en -studio’s de belangrijkste tools die jonge zangers hebben om hun naam bekend te maken en zich ergens ‘binnen te zingen’. Het is tegelijk voor casting directors, intendanten en artiestenmanagers de beste plek om nieuw talent te scouten. Die matchende belangen zouden gouden kansen moeten scheppen.

De realiteit is minder eenvoudig. De bekendste concoursen trekken in de voorrondes honderden, soms meer dan duizend, auditanten. De kans om onthouden te worden door de mensen met contracten in hun zak is klein. En zelfs al haal je de finale, dan nog worden er geen garanties gegeven. Sommige winnaars redden het niet, sommige zangers die niet in de finale terechtkwamen, maken succesvolle carrières.

In dit overzicht worden een paar winnaars van het Belvedere-concours, Plácido Domingo’s competitie Operalia en het Internationaal Vocalisten Concours in beeld gebracht. Hoe gaat het met hun carrière?

2014

De Russische sopraan Irina Churilova won met een aria uit Il trovatore niet alleen de hoofdprijs van de International Hans Gabor Belvedere Singing Competition, maar ook de publieksprijs. Sindsdien heeft ze een groot aantal hoofdrollen bij het Mariinsky Theater in St. Petersburg gezongen en maakte ze haar concertdebuut bij het Gran Teatre del Liceu in Barcelona en het Teatro Real in Madrid. Dit jaar was ze te gast in onder meer Parma en Genève. In het najaar zingt ze Amelia in Un ballo in maschera bij de Deutsche Oper Berlin.

Hieronder zingt Churilova ‘Casta diva’ uit Norma van Bellini in Chili (2018):

Operalia kent altijd twee winnaars (mannelijk en vrouwelijk). In 2014 wonnen sopraan Rachel Willis-Sørensen (eerder Belvedere-winnares) en tenor Mario Chang de hoofdprijs. Willis-Sørensen is inmiddels een bekende naam. Ze zingt bij louter grote operahuizen, onder meer als vaste soliste bij de Deutsche Oper Berlin. Recent zong ze hoofdrollen bij de Metropolitan Opera, de San Francisco Opera en de Bayerische Staatsoper.

Hieronder zingt de sopraan een scène uit Die Fledermaus met tenor Jonas Kaufmann:

Tenor Mario Chang heeft evenmin veel te klagen. Hij was de afgelopen seizoenen vaste solist bij de Oper Frankfurt en trad daarnaast op bij huizen als de Metropolitan Opera en de Washington National Opera.

Het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) werd in 2014 gewonnen door de Canadese tenor Andrew Haji. Hij zong de afgelopen jaren vooral in eigen land, bij de Canadian Opera Company en de Vancouver Opera. Zijn agenda vermeldt de komende maanden producties in Saskatoon en Vancouver.

2015

De Zuid-Afrikaanse tenor Levy Sekgapane won het Belvedere. Twee jaar later won hij eveneens Operalia en werd hij genomineerd als beste jonge zanger bij de International Opera Awards. Al die onderscheidingen hebben hem geen windeieren gelegd. Zijn agenda zit bomvol. Deze zomer is hij te gast op het Glyndebourne Festival en de afgelopen maanden zong hij in Bordeaux, Bergamo, Hamburg, Santiago en Riga. Komend seizoen zingt hij Don Ramiro in La Cenerentola bij de Opéra Royal de Wallonie en twee grote Rossini-partijen bij de Bayerische Staatsoper.

Hieronder zingt Sekgapane ‘Una furtiva lagrima’ tijdens een recent concert:

https://www.youtube.com/watch?v=aCz_hlaBFa0

Operalia bekroonde in 2015 sopraan Lise Davidsen en tenor Ioan Hotea. Lise Davidsen is een naam die inmiddels amper toelichting nodig heeft. Ze heeft zich ontpopt als een veelbelovende Wagnerzangeres, die vorig jaar meezong in de Ring bij het Royal Opera House en de komende weken de hoofdrol van Elisabeth in Tannhäuser bij de Bayreuther Festspiele voor haar rekening neemt.

Ioan Hotea heeft in met name Duitsland een mooie carrière opgebouwd, met een vast engagement bij het Hessisches Staatstheater in Wiesbaden en verder optredens in onder meer Duisburg, Stuttgart en Frankfurt. Komend seizoen zingt hij onder meer Ernesto in Don Pasquale bij het Royal Opera House.

Het IVC werd in 2015 niet georganiseerd.

2016

Bariton Nicholas Brownlee won in Kaapstad het Belvedere. Na zijn winst zong hij een reeks kleinere rollen bij de LA Opera en sinds 2018 is hij lid van het solistenensemble van het Badisches Staatstheater in Karlsruhe. Over zijn vorderingen en hoe het is om als jonge zanger aan de bak te komen, houdt hij een podcast bij.

Operalia zag dat jaar volgens sommigen de ‘geboorte’ van de volgende grote stersopraan: Elsa Dreisig. Ze is inmiddels ingelijfd in het ensemble van de Staatsoper Berlin en zingt daar grote en bekende rollen. Ook bij beroemde huizen en festivals als de Opéra national de Paris en het Festival d’Aix-en-Provence was ze al te gast, met onder meer Pamina bij het Royal Opera House in het verschiet.

Hieronder een fragment van de debuut-cd van Dreisig, uitgebracht bij Warner Classics:

De mannelijke Operalia-winnaar was tenor Keon-Woo Kim uit Zuid-Korea. Hij nam dit seizoen, nu onder de naam Konu Kim, deel aan het Jette Parker Young Artists Programme van het Royal Opera House, waar hij de nodige kleine rollen zong.

Het IVC kende in 2016 alleen een concours voor liedduo’s. Dat werd gewonnen door mezzosopraan Adèle Charvet. Zij timmert flink aan de weg. Ze debuteerde onder meer bij de Opéra national de Bordeaux, het Royal Opera House en de Opéra Comique in Parijs. In september zingt ze Ascanio in Benvenuto Cellini bij de BBC Proms in Londen.

2017

De Russische mezzosopraan Aigul Akhmetshina won het Belvedere-concours en begon kort daarna aan het Jette Parker-programma bij de Royal Opera in Londen. In seizoen 2018/2019 zong ze haar eerste hoofdrol in Londen: Carmen van Bizet. Komend seizoen treedt ze onder meer op bij de Deutsche Oper Berlin, het Wexford Festival en het Teatro di San Carlo.

Hieronder zingt Akhmetshina de ‘Habanera’ uit Carmen:

Operalia werd gewonnen door sopraan Adela Zaharia en tenor Levy Sekgapane, die twee jaar eerder al het Belvedere won (zie hiervoor). Zaharia had voor het winnen van de competitie al een goedgevulde agenda, dus het is de vraag hoe doorslaggevend haar winst werkelijk was. Ze zingt veel bij de Deutsche Oper am Rhein, met binnenkort ook optredens in Los Angeles, München en Berlin.

Het IVC werd dat jaar gewonnen door mezzosopraan Yajie Zhang, de jongste deelnemer. De afgelopen tijd werkte ze verder aan haar ontwikkeling en speelde ze onder meer een rol in de nieuwe opera Orfeo van Fay Kueen Wang en Zou Shuang.

Finale

De finale van het Belvedere-concours 2019 vindt op zondag plaats in Villach. Afgaand op de winnaars van de afgelopen jaren en de ontwikkeling van hun loopbaan, heeft de aanstaande winnaar goede papieren voor een mooie carrière in de operawereld.

Zie voor meer informatie de website van het Belvedere.

Vorig artikel

Cité de l'Opera: Chris, Anna en Benjamin

Volgend artikel

Opera in de zomer: Salzburger Festspiele

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.