Cité de l’Opera: Christine, GOK en Tamara
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 206.
De opera moet dood
Onder een foto van Plácido, die een fraaie imitatie geeft van Roger Daltrey op Woodstock, bracht de Washington Post een opiniestuk van Olivia Giovetti. Haar conclusie: “We must no longer romanticize the bygone eras of opera’s so-called golden age so much that we fail to imagine the genre’s future.”
Starting to feel like this summer is trying to tell us something. https://t.co/0Ko5cJsdHM
— Olivia Giovetti (@ogiovetti) August 20, 2019
Prom Queen at last
Jamie Barton staat niet meer op de castlijst voor Tristan und Isolde door het Koninklijk Concertgebouworkest, maar wordt wel in Londen verwacht voor haar optreden tijdens de Last Night of the Proms. Daar zal ze onder meer een aria uit Carmen zingen en Harold Arlens ‘Over the rainbow’. Ze heeft er al zin in.
Going from not having had a date at my high school prom to being the “Proms Queen” at the Last Night of the @bbcproms… wishing I could have told high school Jamie that it will get WAY better! ?ᄌマ?゚リト?ᄌマ? https://t.co/t1BV2HnpgI
— Jamie Barton (@jbartonmezzo) August 19, 2019
Wagnersopranen
Wel in het Concertgebouw binnenkort is sopraan Christine Goerke, die Isolde zal zingen. Hildegard Behrens – de Duitse sopraan die Leonard Bernstein koos voor zijn opname van Tristan und Isolde – is één van haar heldinnen.
Lord, I love this woman. #HildegardBehrens https://t.co/FEhac4uGny
— Christine Goerke (@HeldenMommy) August 19, 2019
GOK centraal
Eenmaal per jaar staat het Groot Omroepkoor exclusief in de schijnwerpers. Dit jaar zingt het koor werk van Manneke.
Ons jaarlijkse a capella concert staat op 5 oktober in het teken van componist Daan Manneke, die dit jaar zijn 80ste verjaardag viert. O.l.v. Klaas Stok zingen we zijn muziek naast prachtige koorwerken van o.a. Debussy, Ravel en Mahler. Bestel kaarten: https://t.co/rcoMETwIVe pic.twitter.com/aKzd1AxrYH
— Groot Omroepkoor (@grootomroepkoor) August 19, 2019
Geen opera op de Uitmarkt
Opvallend afwezig op de Uitmarkt, die komend weekend in Amsterdam wordt gehouden, is het genre klassieke zang en opera. De Nationale Opera is wel vertegenwoordigd op de podiumkunstenmarkt, met dit jaar kaarten in de aanbieding voor Pagliacci/Cavalleria rusticana en Die Frau ohne Schatten.
UITMARKT – Ook studenten van het Conservatorium van Amsterdam vieren de opening van het nationale culturele seizoen. Aanstaand weekend van 23 t/m 25 augustus op en rond Museumplein en Leidseplein #Uitmarkt https://t.co/49pr8xgaKf pic.twitter.com/5SnGvDtRmY
— Conservatorium CvA (@ConsAmsterdam) August 19, 2019
Vanavond Parsifal
Een lastminuteaankondiging van de radio-uitzending van Parsifal, opgenomen tijdens de Bayreuther Festspiele. Vanavond (dinsdag) om 18.05 uur.
Tomorrow @BR_KLASSIK @WagnerFestival
Bayreuther Festspiele: Parsifal | Spielplan |BR-KLASSIK Bayerischer Rundfunk https://t.co/KXFYtPbQb3
— Günther Groissböck (@GGboeck) August 19, 2019
Sam in Sesamstraat
“L, I think you are swell!” blijkt een zin te zijn uit Carmen. Tenminste, als Samuel Ramey het zingt.
It’s another #MuppetMonday! Do you love the letter L, “Carmen”, and/or #SamuelRamey? Then this clip is for you – enjoy! https://t.co/kcoTolDY06
— Met Opera Guild (@MetOperaGuild) August 19, 2019
Tamara spreekt
Sopraan Tamara Wilson was de eerste zangeres die de rol van Aida in de Arena van Verona zong zonder donkere schmink. Ze snapt dat veel mensen hechten aan traditionele opvoeringen, maar zegt in een artikel van Forbes Magazine: “There are others, including myself, who believe that our art-form should reflect the times we live in.”
“A big concern in opera has been how do we build a larger audience and appeal to new generations…it is clear that audiences are ready for something new and different from the status quo.”
https://t.co/PNtVnoXN4P— OPERA America (@OPERAAmerica) August 19, 2019
Griezelig
Het lekker nazomeren wordt wreed verstoord door de aankondiging van de Munt in Brussel. Op 20 september gaat daar de nieuwe opera Macbeth Underworld van Pascal Dusapin in première. Georg Nigl zingt de titelrol, Magdalena Kožená en Sophie Marilley delen de rol van Lady Macbeth.
?Enjoy the last rays of summer sun, because the darkness is fast approaching… https://t.co/sGq4HWGN3z
Join us as we descend into the darkest regions of the human soul in ‘Macbeth ?ンリᆵ?ンリᆭ?ンリᄌ?ンリᄈ?ンリᆬ’, Pascal Dusapin’s brand-new gothic opera, directed by @Thomajolly! pic.twitter.com/7SBTwiPSf3
— La Monnaie De Munt (@LaMonnaieDeMunt) August 19, 2019
Zingen voor allen
De kans voor iedereen die graag eens solo zingt met uitmuntende begeleiding.
Op 5 oktober verandert het MCO in een klassiek karaokecafé tijdens Classical Karaoke! Samen met musici uit @radiofilhorkest kunnen amateurs hun favoriete stuk spelen of zingen. Deelname is gratis, aanmelden kan nog! https://t.co/feuVF0ua0g pic.twitter.com/IIv3xn2Kl4
— Muziekcentrum Omroep (@MCO_Hilversum) August 19, 2019
Rossini in het nieuw
Als operazangers niet uit het hoofd zouden zingen, wemelde het op de podia van het blauw of oranje van de kleurrijke uitgaven van Bärenreiter. Het bedrijf bracht een nieuwe editie van de partituur van Le comte Ory van Rossini.
On this day in 1828 the first performance of Rossini Le Comte Ory took place at the Salle Le Peletier by the Paris Opera
Read about our award winning edition here https://t.co/yr7s7UjyXE pic.twitter.com/qaajBa3G23
— Barenreiter (@Baerenreiter) August 20, 2019