Cité de l’Opera: Yannick, Dolora en Edgar
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 210.
Écrans led in Luik
De Opéra Royal de Wallonie heeft de mogelijkheden voor boventiteling van opera’s uitgebreid. De oude installatie uit 1997 is vervangen door viertalige schermen. “Het nieuwe boventitelingssysteem is een geweldig middel dat zal bijdragen de ervaring van onze Belgische en buitenlandse bezoekers te verbeteren”, aldus algemeen en artistiek directeur Stefano Mazzonis di Pralafera.
Liège: un nouveau dispositif de surtitrage à l’Opéra Royal de Wallonie https://t.co/eDhbfzN2SC
— BE INFOS (@Be_infos) September 16, 2019
Yannick gaat nooit meer weg
Aan het begin van zijn twintigste seizoen als chef-dirigent van het Orchestre Métropolitain de Montréal is Yannick Nézet-Séguin benoemd tot chef voor het leven. Beroemde dirigenten als Herbert von Karajan en Zubin Metha gingen hem bij andere orkesten voor met zo’n eervolle titel.
Bravo! Congratulations, @nezetseguin – happy to hear you’ll continue showcasing our incredible Canadian talent and culture with @LeMetropolitain indefinitely. We are so proud of you. https://t.co/Jlyc4HbcDn
— Justin Trudeau (@JustinTrudeau) September 16, 2019
Relevant
In een artikel in het Amerikaans Vanity Fair toont operakenner Fred Plotkin zich optimistisch over de stand van zaken in de opera. Hij benadrukt dat opera zich voortdurend vernieuwt, net als aan het eind van de negentiende eeuw. Het blad concludeert: “So make like it’s 1877. Phone off. Curtain up.”
“From a modern Madama Butterfly to new commissions by female composers, the future of opera—and what might be the art form’s saving grace—is political, relevant, and multidimensional.”https://t.co/m0ZGxATtcZ
— OPERA America (@OPERAAmerica) September 16, 2019
Jarig
Countertenor Iestyn Davies werd veertig en vierde dat in Wigmore Hall.
Iestyn Davies’ 40th Birthday at Wigmore Hall @alisonbalsom and @iestyn_davies about to go on stage for a surprise encore pic.twitter.com/oAd3UU0Vla
— Wigmore Hall (@wigmore_hall) September 16, 2019
Joyce in Londen
Mezzosopraan Joyce DiDonato is in Londen voor een productie van Agrippina bij het Royal Opera House. In een gesprek met The Observer stelt ze: “Sponsoren en mecenassen worden vaak genegeerd door artiesten. Zij krijgen geen fanbrieven, daarom heb ik de mijne met ze gedeeld.”
“I just try to make the most of everything and live in the moment.”
A fascinating interview with @JoyceDiDonato ahead of the eagerly anticipated #ROHagrippina with @TheRoyalOpera, which opens next week!
— Askonas Holt (@AskonasHolt) September 16, 2019
Je zult wel moeten
Het nuchtere antwoord van Joyce op een ongeduldige fan die zegt niet te kunnen wachten tot de première van Agrippina.
Please do wait….final rehearsals are invaluable! https://t.co/8eqA9WnWcT
— Joyce DiDonato (@JoyceDiDonato) September 16, 2019
Het leven van Bastiaan
Volgende week klinkt voor het eerst Hercules in het Amsterdamse Concertgebouw. De compositie van Rob Zuidam is gebaseerd op het leven van bariton en voormalig commando Bastiaan Everink. Binnenkort leest u meer over het bijzondere project op Place de l’Opera.
Incredible gift:-) I am looking so much forward to it. https://t.co/54ziORBSJi
— Bastiaan Everink (@BastiaanEverink) September 16, 2019
Zeldzame opera
Voor de liefhebbers van minder bekend repertoire: er komt een nieuwe release aan van het label Opera Rara. Puccini’s Le Villi uit 1884 werd vorig jaar opgenomen in Londen.
It’s release week! Our new recording of Puccini’s Le Willis with @ErmonelaJaho, #ArsenSoghomonyan & #BrianMulligan with #MarkElder & @LPOrchestra will be available from Friday! This is the first recording of Puccini’s first opera in its original version https://t.co/V67Qj9OBUy
— Opera Rara (@OperaRara) September 16, 2019
Zajick stopt
Mezzosopraan Dolora Zajick heeft haar afscheid van het podium aangekondigd.
Dolora Zajik (#Merola ’83) has officially announced her retirement from the stage. The legendary mezzo-soprano announced she will sing her final performances at the @MetOpera in Kát’a Kabanová. Performances: May 2, 6, & 9, 2020. Read more: @OperawireNews: https://t.co/2VvA8tfv1L pic.twitter.com/hDsGEixhsx
— Merola Opera Program (@merolaopera) September 16, 2019
Opéra in beeld
Voor de schilder Edgar Degas was de Parijse Opéra één van de belangrijkste plekken in de stad. Hij schilderde er overal in het gebouw; de zangers, de dansers en het publiek. De nieuwe tentoonstelling in het Musée d’Orsay geeft een beeld van de Opéra in de negentiende eeuw.
Plus que 10 jours de patience avant #DegasOpera, la grande exposition de la rentrée au musée d’Orsay !
Ouverture le 24 septembre
https://t.co/dqzEgDqMef #Exposition @operadeparis pic.twitter.com/EX8u7bWkuj— Musée d’Orsay (@MuseeOrsay) September 13, 2019
Dresscode
In een ver verleden had een redacteur van Place de l’Opera commentaar op de kledingkeuze van bariton Matthew Rose bij een recital in het Amsterdamse Concertgebouw. Zijn ongelijk wordt hier opnieuw bewezen.
Spending a couple of very happy and thought provoking days in Spoleto with the great Marina Mahler at amazing Casa Mahler..The proper place for my Gustav T-shirt. pic.twitter.com/OYqtAeJ0Fk
— Matthew Rose (@roseandfriends) September 16, 2019
Binnnenkort in Antwerpen en Gent
De Amerikaans-Italiaanse tenor Leonardo Capalbo debuteert binnenkort bij Opera Vlaanderen. Voor de tweede maal in zijn carrière zingt hij de titelrol in Don Carlo van Verdi.
Thank you @operawirenews! Tonight is our general rehearsal of Don Carlos @operaballetvl. We can’t wait to share this new prodcution with you all. Operawire: Artist of the Week https://t.co/FhvGRNVoJO
— (@capalbotenor) September 17, 2019