AchtergrondBinnenkortInterviews

Raoul Steffani: geïnspireerd door Wenen

Bariton Raoul Steffani is nog maar 27 jaar, maar heeft nu al ettelijke prijzen op zijn naam staan. Zijn eerste cd is uit en zijn agenda voor dit seizoen zit vol. In de Edesche Concertzaal geeft Steffani op 11 oktober een liedrecital dat draait om Wenen. “Ik heb daar ruim een jaar gewoond en die tijd is bepalend voor me geweest.”

Raoul Steffani. (© Ronald Knapp)

Diverse prijzen bij het Prinses Christina Concours, de publieksprijs van de Dutch Classical Talent Award, het Grachtenfestival Conservatorium Concours en de GrachtenfestivalPrijs: de afgelopen jaren is Raoul Steffani telkens weer onderscheiden. Opmerkelijk, want niet veel zangers staan voor hun dertigste met regelmaat in de spotlights.

Steffani probeert er wijs mee om te gaan. “Ik blijf studeren en lessen nemen. En ik heb mijn activiteiten op operagebied een beetje afgeremd”, vertelt hij. “Voor mij bevestigen de prijzen vooral dat mensen waarderen waar ik mee bezig ben. De prijzen hebben ook enorm geholpen om bijvoorbeeld een platencontract te krijgen, een goede agent te vinden en internationaal zichtbaar te worden.”

Gelukkig in Wenen

Raoul Steffani leerde het zangvak in eerste instantie in Tilburg en Amsterdam, “maar ik merkte dat ik meer wilde”, vertelt hij. “Ik wilde dichter bij de actie zitten. Dat is niets ten nadele van Amsterdam, want dat is een geweldige stad, maar in Wenen is het aanbod nog groter en nog breder. Ik wilde daar een tijdje wonen, om veel te kunnen zien en horen.”

De zanger deed auditie bij de Universität für Musik und darstellende Kunst – een school waar je niet makkelijk binnenkomt – en kreeg de kans om het laatste jaar van zijn bachelor daar te volgen. “Ik kreeg zó veel les en werd zó breed opgeleid”, vertelt hij. “In Nederland heb je meestal één uur les per week, daar had ik er drie. De opleiding was steengoed en ik kreeg les van fantastische mensen.”

Ruim een jaar woonde Steffani in de muziekstad. “Je kunt er je geluk niet op”, vertelt hij. “Ik heb er zestig opera’s in een jaar gezien, drie per week. In geen enkele stad kun je zo’n breed repertoire tot je nemen. Het geeft je een blik op wat er gebeurt in de operawereld en wat het internationale niveau is.”

“Als hobby heb ik een studie Zweeds opgepakt”

De sfeer, de cultuur en de traditie in Wenen hadden een bepalende invloed op Steffani en zijn muzikale interesse. Hij werd geraakt door het werk van onder anderen Alban Berg en Edvard Grieg. Die componisten belandden dan ook op zijn debuut-cd Deep in a dream op Challenge Classics. Het album verscheen in 2018 en werd zeer enthousiast ontvangen.

Steffani’s recital in de Edesche Concertzaal is gebaseerd op de cd, met een paar variaties: een extra reeks Berg-liederen en liederen van Alma Mahler. De bariton omschrijft het recital als een “laatromantisch Weens programma, met een Scandinavisch tintje”.

Scandinavië fascineert Steffani al vele jaren. “Ik denk dat het de combinatie is van de taal, de cultuur en de natuur; die oneindige, ongeremde landschappen. In aanloop naar mijn cd heb ik me verder verdiept in het Zweeds. Als hobby heb ik een studie Zweeds opgepakt aan de Universiteit van Amsterdam. Ik spreek inmiddels Zweeds en heb nog één jaartje van mijn studie te gaan. Het is passen en meten naast mijn werk, maar het is erg leuk.”

Bösendorfer Imperial

Raoul Steffani en Gerold Huber leerden elkaar kennen in Wenen en werken inmiddels een paar jaar samen. (© Juan Carlos Villarroel)

Net als op de cd zal de bekende liedbegeleider Gerold Huber Steffani in Ede begeleiden. De bariton leerde hem in Wenen kennen, tijdens een etentje na afloop van een recital. Huber was bezig met een uitvoering van de Szenen aus Goethes Faust van Schumann en zocht iemand om in te vallen. Steffani sprong in. “We hadden meteen een klik. Gerold speelt vooral met mensen die al twintig jaar in het vak zitten. Hij vond het heel leuk om eens met een jonger iemand te werken.”

De afgelopen jaren is het contact tussen de twee alleen maar verbeterd. “We zijn samen op heel veel plekken geweest. De samenwerking is voor mij heel inspirerend. Hij heeft zo veel ervaring en kennis van het repertoire. Ik leer veel van hem. Ik ben heel blij dat hij in zijn bomvolle agenda tijd heeft kunnen maken om met mij naar Ede te komen.”

Interessant genoeg bespeelde Huber bij de opname van hun cd een Bösendorfer Imperial. Die vleugel staat het duo in de Edesche Concertzaal ook ter beschikking. “Het was mijn wens om een Bösendorfer Imperial te gebruiken”, zegt Steffani. “Het is een Weens, zangerig instrument. Het heeft net iets meer kleur en een zachtere klank. Precies de klank die ik wil!”

2019/2020

Na Ede vervolgt Steffani zijn volle seizoen, waarin vooral veel recitals en concerten staan geprogrammeerd. Op 1 november geeft hij samen met pianist Daan Boertien een recital op het Festival Música en Segura in Spanje. Op 11, 19 en 23 december soleert hij in Händels Messiah bij de Nederlandse Händelvereniging en tussendoor zingt hij hetzelfde werk bij Ad Mosam (20 en 21 december).

In 2020 volgen meer recitals, waaronder een reeks Beethoven-recitals met kamermuziekensemble de Van Swieten Society (15 t/m 22 februari 2020) en een uitvoering van Beethovens Chorfantasie in De Doelen in Rotterdam (22 maart 2020).

Zie voor alle details van Steffani’s seizoen zijn website www.raoulsteffani.com.

Vorig artikel

Reisopera herneemt vrolijk stemmende Barbier

Volgend artikel

VRT: “Opera is hipper dan ooit”

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.