Cité de l’Opera: Margreet, Ben en Allan
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 219.
Margreet in de schijnwerper
Afgelopen zondag was zangpedagoge Margreet Honig te gast in Podium Witteman. Ze legde uit dat haar aanpak geen ‘geheim’ is, maar een kwestie van groei en zelfkennis. Henk Neven en Deborah Saffery zongen haar toe.
Na afloop van @PodiumWitteman waarin Margreet Honig in het zonnetje werd gezet. Terug kijken kan via https://t.co/hey0AAKOYf pic.twitter.com/odUHkZGD8X
— marjolein niels (@marjoleinniels) November 17, 2019
Klassenstrijd
De Kunstenbond daagt de Nationale Opera & Ballet voor de rechter, omdat het gezelschap zijn freelancekoorleden de helft minder betaalt dan zangers in vaste dienst. DNO-directeur Els van de Plas stelt daartegenover dat een eerlijke vergoeding voor freelancers zou leiden tot hogere prijzen voor tickets of kleinere producties. Het is nu aan de rechter.
Ook @SandraKooke schrijft over de dagvaarding @DutchNatOpera in de verdieping van @trouw https://t.co/2tcyA4rmje
— PlatformFreelanceMusici (@MusiciPlatform) November 15, 2019
Ben en français
Tenor Benjamin Bernheim zingt graag in zijn moedertaal en blijft dat nog even doen.
Werther’s aria ‘Pourquoi me réveiller’ on my album gives a glimpse of my future. It is a role that I am really looking forward to singing soon. Listen to the whole aria on my album, or what the full video on youtube: https://t.co/CvdxY3iKCe. @DGclassics pic.twitter.com/Dg44CcQ5a3
— Benjamin Bernheim (@ben_bernheim) November 15, 2019
De stad is een podium
Over de hoogtepunten van de komende Salzburger Festspiele berichtte Place de l’Opera al. Er is Nederlands aandeel in de op jongeren gerichte muziektheaterproductie 1000 Kraniche, die wordt geregisseerd en ontworpen door Sybrand van der Werf.
In the spirit of Max Reinhardt, who recognized that ‘the entire city is a stage’, the Salzburg Festival wants to celebrate its centenary together with its audience and artists. Learn more about our centenary events in 2020: https://t.co/Hs73AXH9bO
📸 Jedermann 1920, SF Archiv pic.twitter.com/vHIKs5aW8p— Salzburg Festival (@SbgFestival) November 15, 2019
Nieuwe talen
Zouden er mensen zijn die aanstoot nemen aan deze uitbreiding? Vast wel. De Wiener Staatsoper heeft twee talen toegevoegd aan het boventitelingssysteem. De koude handjes gaan nu ook in het Chinees en Spaans.
The Vienna @WrStaatsoper has added two more languages to its surtitle system. Bringing the total to eight, Chinese and Spanish translations are available in addition to the previous selection of English, French, German, Italian, Japanese and Russian. pic.twitter.com/JalP1iWziK
— Opera magazine (@operamagazine) November 19, 2019
Farewell Jessye
Eind deze week organiseert de Metropolitan Opera in New York een speciale herdenking van de onlangs overleden sopraan Jessye Norman.
I’m truly honoured to sing at and be a part of this memorial. Jessye Norman was and always will be a huge inspiration to me.https://t.co/OxcxrjfrHk
— LiseDavidsen (@LiseDavidsen) November 18, 2019
Allan at exquise
Heus niet alle zangers leven op gemberthee en maaltijdsalades van AH. Tenor Allan Clayton – hij is later dit seizoen in Amsterdam te horen – ging avontuurlijk dineren.
Really disappointing meal. Burger was incredibly dry. pic.twitter.com/tOLDAFKGtM
— Allan Clayton (@fatboyclayton) November 19, 2019
Koorzang op zaterdagmiddag
Alle ogen en oren open voor de vocale helden van het GOK.
Het @grootomroepkoor staat centraal in de NTR ZaterdagMatinee deze week: zij zingen Fauré’s prachtige Requiem. Ook klinkt Messiaens meesterlijke combinatie van gregoriaans en chromatiek ‘O sacrum convivium!’.
Bestel de laatste kaarten: https://t.co/TwtF5iOQK6 @radiofilhorkest
— NTR ZaterdagMatinee (@ZaterdagMatinee) November 19, 2019
Eng
Iets met darmsnaren.
😂 #hip pic.twitter.com/Tn874weRBl
— City Bach Collective (@City_Bach) November 19, 2019
West maakt opera
Kanye West bezocht al eens Verdi’s Traviata in Rome en ging ooit naar Einstein on the Beach van Philip Glass. Dus dan kun je wel wat. En nu probeert hij het zelf.
Kanye West has written an opera, due to have its premiere next week: https://t.co/ZA0DTQHWPT pic.twitter.com/wxxo19buw5
— BBC Music Magazine (@MusicMagazine) November 19, 2019
Eva-Maria stal de show
Er was wat verschil in de waardering voor de vocale kant van de Walküre-herneming door De Nationale Opera. Maar vrijwel iedereen was vol lof over de prestaties van sopraan Eva-Maria Westbroek als Sieglinde. Bachtrack vond haar “simply riveting, giving one of the most memorable performances to have graced this house”.
Once more around the catwalk: Audi’s Walküre in Amsterdam @DutchNatOpera https://t.co/AEiaEVwfYm
— Bachtrack (@bachtrack) November 19, 2019
Toen kwam de Leiermann
De sterfdag van Franz Schubert is iets om even bij stil te staan.
Franz Schubert died today in 1828 in Vienna at the ridiculously young age of 31 – far far too young 🙁 pic.twitter.com/daoYRQ1QEz
— Barenreiter (@Baerenreiter) November 19, 2019
In de container
Volgens Merlijn Kerkhof zijn de indrukwekkende decors van de Ring-delen van De Nationale Opera nog gewoon in een pakhuis te vinden.
Ik zag in een paar recensies staan dat de decors van de andere Ring-opera’s vernietigd zijn. Dat klopt niet. Ze staan veilig opgeslagen in Swifterbant.
— Merlijn Kerkhof (@MerlijnKerkhof) November 19, 2019