Cité de l’Opera: Angel, Alex en Peter
Het grote operanieuws leest u dagelijks op Place de l’Opera. Naast dat nieuws is er een voortdurende stroom van berichten via Twitter en andere sociale media. Vaak relevant, soms alleen amusant, maar meestal de moeite waard om er kennis van te nemen. Cité de l’Opera houdt het allemaal voor u bij. Deze week aflevering 226.
Nederlandse première
Vrijwel parallel aan een nieuwe verfilming van het boek van Louisa May Alcott, Little Women, brengt de Dutch National Opera Academy de Nederlandse première van de opera, eveneens gebaseerd op het boek. De film draait vanaf 6 februari, de opera is er al drie weken eerder.
OPERA | Little Women | January 2020 | @KonContweets
The @DNOA_NL will perfom Adamo’s opera Little Women. The opera is based on the famous novel by L. M. Alcott, about four inseparable sisters.
Karel Deseure, conductor
Daniel van Klaveren, director» https://t.co/YJjTV3IwNu pic.twitter.com/OQqYEoap3o
— Conservatorium CvA (@ConsAmsterdam) January 5, 2020
Binnenkort in het theater: de film.
Little Women is a good movie with a bad score
— Micaela (@ZerbinettasBlog) January 5, 2020
Greta op de planken
De opera Little Women wordt voor DNOA geregisseerd door Daniël van Klaveren. Van hem en enkele hoofdrolspelers leest u binnenkort meer op Place de l’Opera. De regisseur van de film, Greta Gerwig, komt voor in het rijtje aan te bevelen producties in 2020 van de New York Times, maar dan als actrice in een Tsjechov-stuk. Ook van een nieuwe regie van Ivo van Hove op Broadway en een opera over het vrouwenkiesrecht verwacht de New York Times veel.
What our arts critics are looking for to — and hoping for — in 2020 https://t.co/f385qub7c9
— New York Times Music (@nytimesmusic) January 5, 2020
Jessye werd Angel
De oplettende kijker zag een wonderlijke persoonsverwisseling.
‘Opera is best zwaar’, zegt de presentator. Mensen herkennen blijkbaar ook. Youp van het Hek praat in #Wintertijd over Jessye Norman. Dan kijken we naar Angel Blue in een rol die Norman nooit op het toneel gezongen heeft. pic.twitter.com/SiDIrgVk1d
— Hein van Eekert (@HenricEk) January 4, 2020
Viva Pauline
Het Coco Collectief heeft een voorstelling in voorbereiding over het leven van componiste, zangeres en pianiste Pauline Viardot. Recent verscheen een uitgave van haar opera Le dernier sorcier, die nu ook op Spotify te vinden is.
Nice surprise in the mail on returning home from Italy: cd with Pauline Viardot’s opera Le dernier sorcier @BridgeRecords @ListenToLadies @Donne_UK pic.twitter.com/nyH0Z5DpAQ
— Thea Derks (@tdrks) January 4, 2020
Houdt het dan nooit op?
Het wordt, voor wie niet zo gek is op Beethoven, een lang jaar.
According to @jefurness
‘Beethoven is the greatest. By far’
What do you think? Who is the greatest?
— Barenreiter (@Baerenreiter) January 4, 2020
Dat Beethovenjaar moet een nieuw publiek aanspreken.
Um, so, Felix just picked this up, took it to his chair and started reading it… 😳🤷🏻
♂️😍 @Baerenreiter pic.twitter.com/ME69X5PDsd— Ben Palmer 🇪🇺 (@ConductorBen) January 6, 2020
Quiztig met muziek
Test uw kennis van de opera van Wagner, die op 14 maart ook in de bioscopen te zien zal zijn.
The Flying Dutchman opens at the @MetOpera next month! Find out how much you know about this work in our quiz! https://t.co/yEiMnOOJDd
— Operawire (@OperawireNews) January 5, 2020
Voornemen
Vergeet de sportschool, vergeet minderen met drank en eten. Dit is pas een echt goed voornemen.
If one of your 2020 resolutions is to learn more about opera, here are some ways we can help:
Audio excerpts & commentaries – https://t.co/xIzMfVERK9
Ask Roger – https://t.co/gsx3pkk3y4
Pre-opera talks – https://t.co/vcSQj2SVa6 pic.twitter.com/jQ05CGdwMg— Lyric Opera of Chicago (@LyricOpera) January 6, 2020
Michael in Vlaanderen
Vanaf 2 februari presenteert Opera Vlaanderen Der Schmied von Gent, gebaseerd op een boek van Charles de Coster. Er is Nederlands aandeel van Michael J. Scott als Slimbroek.
Last season’s @TheaterWien Elias on a list of the best operas of the year. 🇦🇹Now having a mini-reunion with our angel @KaiRuutel in Der Schmied von Gent. 🇧🇪 🎶 https://t.co/YT9RRUYymB
— Michael J. Scott (@MJScott_Tenor) January 6, 2020
Bonne Année
Hopeloze tijden voor de Opéra de Paris, die veel van zijn voorstellingen moest afgelasten vanwege de pensioenstakingen in Frankrijk. Op muziek van Wagner stuurt het huis zijn beste wensen.
Ces dernières semaines, le contexte lié à la réforme des retraites nous a privés de spectacles et du lien fondamental qui unit l’Opéra de Paris à son public, à VOUS !
Nous espérons vivement vous retrouver en 2020 et nous vous adressons nos meilleurs vœux. pic.twitter.com/3JdBTPRr6H
— Opéra de Paris (@operadeparis) January 6, 2020
Wozzeck onverwacht
“His suave, mellifluous voice and intense stage presence have made him superb as Mozart’s Don Giovanni and Rossini’s Figaro, and a scene-stealer as Amfortas, the wounded king in Wagner’s “Parsifal.” But he was cast against type as Wozzeck”, schrijft de New York Times over Peter Mattei, die op 11 januari wereldwijd in Live in HD de rol van Wozzeck zingt.
“Probably you have a lot of Wozzecks from different kinds of wars.” A searing look at the psychological toll of poverty and oppression: https://t.co/rnpGxU7z8V
— Michael Cooper (@coopnytimes) January 6, 2020
Poulencs geboortedag
Zijn muziek klinkt nog vaak: op het concertpodium, tijdens liedrecitals en in de opera. Poulenc werd op 7 januari 1899 geboren in Parijs.
Happy Birthday, Francis Poulenc! https://t.co/QzhGVJGa0E Today we celebrate the French composer who was born #onthisday in 1899 and could write music that made you laugh one moment and cry the next, effortlessly manipulating mood and colour. pic.twitter.com/v34rmlibH8
— Deutsche Grammophon (@DGclassics) January 7, 2020
Dat was er nog niet, een boek over Wagner
Alex Ross schrijft aan een boek over Wagner, Wagnerism, dat op 1 oktober dit jaar moet verschijnen.
A personal favorite among the notes for my book Wagnerism, which is now moving into production and is closer than ever to being almost finished. pic.twitter.com/SL7WmhDWhJ
— Alex Ross Hyphen (@alexrossmusic) January 7, 2020