prisoner of the state beleeft Europese première
De nieuwe opera prisoner of the state van David Lang, later dit jaar te zien tijdens Operadagen Rotterdam, beleefde op 11 januari zijn Europese première in het Barbican Centre in Londen.
Met prisoner of the state biedt de Amerikaanse componist David Lang zijn eigen kijk op Beethovens bekende en enige opera Fidelio. Lang vertelt grotendeels hetzelfde verhaal – een vrouw gaat undercover in een gevangenis om haar man, een politieke gevangene, te bevrijden – maar voorziet het van zijn eigen muziek en een hedendaags perspectief.
prisoner of the state is een coproductie van een aantal internationale orkesten, concertzalen, operahuizen en festivals. De opera ging in juni 2019 in wereldpremière bij de New York Philharmonic onder leiding van Jaap van Zweden. Afgelopen weekend volgde de Europese première in Londen.
De Engelse pers ontving het werk met gematigd positieve recensies; vrijwel alle critici gaven drie van vijf sterren. De Financial Times omschreef de opera als “a compact, single-minded, 70-minute drama that punches its political message home with the hammering chords of oppression and despair”. The Guardian kopte “timeless beauty in Fidelio update”, maar signaleerde wel de nodige dramatische issues. “There is, though, some strikingly beautiful music.”
The Arts Desk hoort echo’s van John Adams, Louis Andriessen, Arvo Pärt en Philip Glass en prijst het minimalisme van David Lang, maar betreurt dat de componist voor een “one-size-fits-all blueprint” gekozen lijkt te hebben, waardoor er een gebrek aan ontwikkeling is en de spanning niet de volle 75 minuten behouden blijft. “Beethoven’s Fidelio is a fractured, fissured, provisional work of genius. Lang’s prisoner is smoothly pohlished, efficient, finite.”
Operadagen Rotterdam presenteert op 30 mei de Nederlandse première van Langs werk. In De Doelen in Rotterdam zal dezelfde regie van Elkhanah Pulitzer te zien zijn. Pulitzer kreeg in Londen lof voor haar effectieve aanpak om een concertzaal te veranderen in een gevangenis.
Een deel van de Londense cast keert terug in Rotterdam, met onder anderen Alan Oke, Jarrett Ott, Davóne Tines. De hoofdrol werd in Londen vertolkt door Julie Mathevet, in Rotterdam neemt de bekende sopraan Claron McFadden de partij voor haar rekening.
Zie voor meer informatie de website van Operadagen Rotterdam.
Hieronder een fragment uit de opera: