BinnenkortNieuws

Reisopera brengt L’Orfeo als totaalkunstwerk

De Nederlandse Reisopera speelt vanaf 25 januari L’Orfeo van Monteverdi. “Deze Orfeo is anders dan alle anderen”, belooft het Enschedese gezelschap, dat in de nieuwe productie opera, dans en beeldende kunst combineert in een “eigentijds totaalkunstwerk”.

Scène uit L’Orfeo bij de Nederlandse Reisopera. (© Marco Borggreve)

L’Orfeo is één van de oudste opera’s. Het werk van Claudio Monteverdi vertelt de bekende mythe van Orpheus. Als Orpheus’ geliefde Euridice op hun huwelijksdag gebeten wordt door een slang en sterft, besluit Orpheus naar de onderwereld af te dalen om haar terug te halen.

Het verhaal van Orpheus inspireerde vele kunstenaars, schrijvers, musici, schilders, dichters en componisten. De Nederlandse Reisopera bracht in 2015 de operaversie van Gluck, geregisseerd door Floris Visser, een productie die uitgeroepen werd tot Opera van het Jaar. Nu neemt het operagezelschap Monteverdi’s interpretatie op het repertoire, wederom geregisseerd door een Nederlander: Monique Wagemakers.

De gerenommeerde regisseur Wagemakers heeft voor deze enscenering een aantal kunstenaars om zich heen verzameld om de opera van Monteverdi als eigentijds totaalkunstwerk te kunnen vormgeven. De vorm is ongewoon, maar het blijft een opera, vertelt ze in gesprek met de Reisopera. “Het is geen experimenteel theater. Je wordt meteen in Orfeo’s wereld gezogen.”

Nanine Linning en haar Dance Company verzorgen de choreografie, die van tien dansers en tien zangers één homogene groep moet maken. “Door de zangers en dansers elke dag samen fysiek te laten werken, verdwijnen hokjes”, zegt Linning. “Dit levert een buitengewoon spannend werkproces op, waarbij de hele cast uitgenodigd wordt buiten de bewandelde paden te kijken, te voelen en te luisteren. De danstaal voor deze opera heeft een zeggingskracht zonder anekdotisch te worden.”

Scène uit L’Orfeo bij de Nederlandse Reisopera. (© Marco Borggreve)

Kunstenaar Lonneke Gordijn van Studio DRIFT heeft als decor een installatie (‘Ego’) gemaakt. De installatie bestaat uit een bewegende, met de hand geweven sculptuur van nylondraad, die bijna het hele toneelbeeld vult. Monique Wagemakers: “Lonneke opereert met haar installaties op de grens van leven en dood, van dag en nacht, van in starheid bevriezen of in beweging komen. Precies dat waar Orfeo over gaat.”

De jonge modentwerper Marlou Breuls heeft gazen kostuums met lichtstrips gemaakt, die interacteren met de projecties en het lichtontwerp van Thomas Hase. Samen biedt het een “lijnenspel” op het toneel.

Hernán Schvartzman van OPERA2DAY voegt zich bij het team voor de muzikale leiding. Hij dirigeert het bekende barokensemble La Sfera Armoniosa. “L’Orfeo is één van de meest fascinerende stukken in de muziekgeschiedenis”, vindt hij. “Het is feitelijk een soort bekroning van het jarenlange onderzoek dat destijds plaatsvond waardoor uiteindelijk een nieuwe kunstvorm ontstond: opera.”

De titelrol wordt vertolkt door tenor Samuel Boden, die in 2015 eveneens Orpheus was in de bekroonde Gluck-productie van de Reisopera. Kristen Witmer zingt Euridice, Speranza en Eco en Alex Rosen vertolkt Caronte en Spirito. Verder zijn onder anderen Yannis François, Luciana Mancini en Laurence Kilsby in de cast te horen.

L’Orfeo gaat op 25 januari in première in het Wilminktheater in Enschede en toert aansluitend tot en met 22 februari door het land. Zie voor meer informatie de website van de Nederlandse Reisopera.

Hieronder een minidocu over de voorbereidingen op de productie:

 

Vorig artikel

Aalto brengt Scarlatti's Kaïn en Abel

Volgend artikel

Homoki regisseert Nabucco bij DNO

De auteur

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman

Jordi Kooiman is journalist en muziekliefhebber. Hij richtte in januari 2009 Place de l'Opera op en leidt sindsdien het magazine.