Weekend vol zang in de Veerensmederij
In de Veerensmederij in Amersfoort, het thuishonk van Holland Opera, is op 26 en 27 juni volop zang te horen. Live voor een echt publiek zingen niet minder dan acht zangeressen muziek van Poulenc, Engels en Italiaans repertoire uit de zestiende en zeventiende eeuw en volksmuziek uit Argentinië, Zweden en Macedonië.
Bij de Veerensmederij, een industrieel monument bij het station van Amersfoort, zijn ze blij dat er weer live muziek kan worden gemaakt. Na maanden van streams, repetities en studio-opnames wordt er weer gezongen voor een publiek. Wie van vocale muziek houdt, zit het komende weekend goed met een zeer divers programma in stijlen en perioden.
Het weekend opent met eigentijds repertoire dat door de bewerking nog eigentijdser is geworden. Mezzosopraan Ekaterina Levental is op zaterdagavond te zien met La voix humaine van Poulenc. Het stuk werd door regisseur Chris Koolmees geënsceneerd in een eigentijdse setting. Niet de telefoon, maar een webcam zorgt voor de verbinding tussen ‘Elle’, de hoofdpersoon, en de man aan de andere kant van de lijn.
LEKS, het productiebedrijf van Levental en Koolmees, ontwikkelde speciaal voor dit project een multimedia-installatie. Via een webcam probeert de hoofdpersoon krampachtig de verbinding met de buitenwereld intact te laten. Ze faalt daar jammerlijk in. De soms lastig te definiëren grens tussen fantasie en werkelijkheid in de moderne media, met ‘alternatieve waarheden’ als gevolg, wordt verbeeld in de live videochat die deze enscenering feitelijk is. La voix humaine is op zaterdag 26 juni om 20.30 uur te zien.
Dowland en Arcadelt
De zondag wordt geopend door het Duo Serenissima. Om 12.00 uur brengen sopraan Elisabeth Hetherington (winnaar van de Dutch Classical Music Award 2020) en luitist David Mackor een programma van zestiende- en zeventiende-eeuwse Engelse en Venetiaanse muziek. Het draait allemaal om twee meesters van het madrigaal en het lied: John Dowland en Jacques Arcadelt.
Arcadelt is een polyfonist uit de Franco-Vlaamse School. Hij componeerde voornamelijk madrigalen en chansons. John Dowland maakte liederen die een emotionele intensiteit uitdrukken. Hetherington en Mackor verbinden zijn melancholische meesterwerken met de eenvoudigere strofische juwelen die te vinden zijn in zijn boeken van Songs en Aires.
Hetherington werkte eerder mee aan de productie King Lear, die Holland Opera in 2019 op Fort Rijnauwen bracht. Vorig jaar zomer zong ze de rol van Senta in Vliegende Hollander, een productie die in augustus wordt hernomen.
Volksmuziek
De orkesten waarmee het Kobra Ensemble de afgelopen jaren heeft opgetreden zijn net zo divers als het repertoire van de zeven zangeressen. Ze werkten met onder anderen Iván Fischer en het Budapest Festival Orchestra, het Metropole Orkest en leden van het Concertgebouworkest. Van de zeven zijn bij een klassiek publiek vermoedelijk Saskia Voorbach en Sterre Konijn de bekendste namen. Sterre maakte recent haar eerste solo-cd en kwam ter gelegenheid daarvan aan het woord op Place de l’Opera.
De man die over het Kobra Ensemble zei: ‘These ladies are so full of musicality, energy and interesting ideas, I am deeply impressed’, heeft enig recht van spreken. Hij is Simon Carrington, oprichter van The King’s Singers.
De Kobra-zangeressen zingen alles en dat materiaal hebben ze verzameld voor het optreden in de Veerensmederij. Het publiek gaat mee naar Argentinië en via de volksmuziek naar onder meer Zweden, Macedonië en Haïti. Naast hedendaagse muziek van Nederlandse componisten klinken ook klassiekers van Simon & Garfunkel en de Beatles.
Het optreden van het Kobra Ensemble begint om 15.00 uur. Zie voor meer informatie over de concerten de website van de Veerensmederij.